Mannen, een langlopend probleem.
Een Superb 2.0TDI
Sporadisch rookontwikkeling. Witte rook. Op dat moment lijkt ook het brandstofverbruik hoger dan normaal.
Auto start goed, loopt goed. Heeft power genoeg. Netjes stationair. Géén MIL lampje.
Veel gecontroleerd. Verstuivers getest, > OK.
Bij uitlezen van verschill. datapits, valt op; temperatuur NOx sensor -270C.
Nu weet ik dat als een thermokoppel stuk is, deze een maximale waarde (=499C) aangeeft, ofwel een minimale waarde (-273C).
Welke sensor is dit, ik bedoel waar zit deze? En heeft dit met het probleem te maken ??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Regenereert de auto op het moment van de rookontwikkeling ?
Sensor lijkt me zo wie zo niet goed.
Dat is dus niet te zien. Het lijkt er op, maar er is geen indicatie dat dit gebeurt.
Soms is het zo, dat ná een korte rit de ventilatoren draaien. Dit zou erop duiden 'een regeneratie programma' nog niet afgelopen is. Als ik dynamisch een regeneratie doe, dus al rijdend, dan brandt er wel een lampje, zolang het regeneren actief is.
De vraag is: welke sensor geeft die sterk afwijkende negatieve temperatuur aan?
Heb je wel gecontroleerd of er fouten in Motor ECU staan
Hoi Arjan, bedankt voor je reactie. Er zijn geen code's opgeslaan.
Bosch-kast geeft geen DTC's.
Pit melding Autel; Gemiddelde temperatuur NOx katalysator -273 C.
Ik zou me over die -273 graden C niet druk maken. Lijkt mij meer een fout van de scanner.
Heb je die -273 graden ook bij andere scanners (zoals de genoemde Bosch) gezien?
Staat er een nummer bij die melding van Autel over die gemiddelde temperatuur?
Eerst schreef je dat Nox-sensor -273 aangaf, nu is dat de Nox katalysator. Welke is correct?
Ik vind de mogelijkheid om -273 graden C aan te geven wat overdreven bij een auto.
-40 graden C is meer dan genoeg. Van de pids die ik ken die temperaturen aangeven (ook de uitlaat temperaturen) is er geen 1 die onder de -40 graden C uitkomt.
Je kunt ook nog uitlezen met VCDS. Krijg je alles op dealer niveau te zien en je hebt ook nog de mogelijkheid om EOBD uit te lezen.
Hoi Oldford,
De exacte melding is "temperatuur NOx sensor -270C !". Dat de effectieve waarde niet onder de -40 C uit zal komen ben ik mee eens. Echter een defecte NOx sensor kan toch - 270 C aangeven? (zelfde effect als dit thermokoppel onderbroken is). Het is interessant te weten, welke pin nrs. van het thermokoppel zijn.!? Het is een 6-polige stekker.
Dan kan ik dit simuleren met een extern exemplaar, en daarmee zien of de temp. de juiste is.
Ik ga deze alsnog met de VCDS uitlezen.
Hoop dat iemand de pin. nrs. kan vertellen.
Hoi allemaal, een update.
Blijkt dat de auto steeds aan het regeneren is. Veel vaker dan nodig is. Dit verklaart wel het hogere brandstofverbruik.
In het verleden is het roetfilter vervangen door een after-market exemplaar. ?? Het kan toch niet zo zijn, dat deze de oorzaak is van het vake regeneren? Of zie ik iets over het hoofd ...
Kan heel goed door het imi filter komen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Superb of stel zelf een nieuwe vraag.
2 jaar