auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Skoda Citigo 2016: Melding: Oliesensor, werkplaats! B104135 & P001000

Bouwjaar: 2016, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1000

Heb hier een Citigo (up!/Mii) staan met een melding oliesensor bezoek werkplaats. Draden kan ik niets geks aan zien, auto heeft 50.000km gelopen.

Uitgelezen foutcodes P001000 en B104135

Oliedruksensor is schoongemaakt maar geen verandering. Auto geeft wel aan hoe warm de olie is

Sensor maar gewoon vervangen?

.

Geplaatst door

sandbeek +705

al 18 jaar lid

Reacties

Tevens knipppert heel even het oranje olielampje met een piep en de melding verdwijnt dan.

sandbeek +705

3 weken

Oliesensor vervangen, code gewist maar kwam direct terug....next?

sandbeek +705

1 week

Zoals ik de foutcode lees is het de oliepeil sensor die de hoeveelheid olie in het carter meet.
Het oranje olielampje duidt daar ook op want als de oliedruk weg zou vallen gaat het lampje rood branden met de melding 'oliedruk probleem stop direct de motor'.
De oliepeil sensor is voor zover ik weet op de carterpan gemonteerd.

ron5300 +235

1 week

Op de citigo zit hij voor op het blok, halverweg en richting de multiriem. En anders leer ik graag. Het is ook zo apart dat het lampje 2-3 sec knippert met de melding en dan verdwijnt.

sandbeek +705

1 week

De oliedruk sensor meet de oliedruk en zit op het motorblok zelf.
De foutcode slaat niet op de oil pressure sensor maar op de oil level sensor.
Die sensor bevind zich toch in de carterpan "In de carterpan bevindt zich de oliepeilsensor van een SKODA CITIGO (NF1) | 2011.10-2019.08".
Bij deze een link, https://www.winparts.nl/sensoren-elektro...

ron5300 +235

1 week

Winparts geeft aan past niet op uw voertuig.

sandbeek +705

1 week

Motorco CPG

sandbeek +705

1 week

Vervangen of kan een oliewissel helpen. Denk dat die namelijk goed over datum is.

sandbeek +705

1 week

En waarom is de melding kort en blijft daarna weg?

sandbeek +705

1 week

De melding kan opzich geen kwaad want een oranje gekleurd lampje geeft aan dat de hoeveelheid olie in het carter niet gemeten kan worden.
Wellicht heeft deze motor nog een oliepijl stok en als die er is geeft die sensor alleen aan dat er olie bijgevuld moet gaan worden.
Skoda heeft een door de VAG groep gefabriceerde motor en gebruikt nagenoeg dezelfde software die zeer overactief allerlei meldingen genereert en vanzelf weer verdwijnen.

ron5300 +235

1 week

Ah ok maar zeg jij vervangen of zijn er andere opties met 51.000 km. Bedankt want ben een stuk verder voor mijn gevoel.

sandbeek +705

1 week

En dan is de sensor onvindbaar, iemand een fot van waar die zit. Volgen AI tegen het onvindbare aan. Het is een simpele auto maar wordt er ook simpel van ondertussen.

sandbeek +705

1 week

Betreft een 1.0 MPI CNG en dat schijnt alles te veranderen en zit de sensor op het blok ipv op de carter (04E907660K) en die sensor is wss alleen via VW te krijgen maar vind hem niet.

sandbeek +705

1 week

Als ik op 1.0 MPI CNG zoek is de oliepeilsensor aan de onderzijde van de carterpan gemonteerd.
Het onderdeelnummer 04E907660K is onvindbaar maar met een C in plaats van K weer wel.
Op het blok zelf lijkt me onlogisch want dan zou de sensor van een vlotter voorzien moeten zijn die op de olie in de carterpan drijft.
Video's op Youtube zijn ook vindbaar wellicht komt u er dan iets verder mee.
Mocht u de sensor gevonden hebben ligt het vaak aan een slechte connector verbinding of een draadbreuk.

ron5300 +235

1 week

Klinkt onlogisch maar da komt het volgende, sensor is onvindbaar op de pan en dit wordt er dan weer gezegd.

Motorcode: CHGA (aardgas)

Sensorpositie:

Aan de zijkant van het motorblok (niet op de oliepan!)

Vlak bij de oliefilterhuis – bovenin het motorruim

Herkenningspunten:

Klein zwart kunststof huis (ca. 3x5 cm)

2-draads connector (vaak geel of grijs)

Gemonteerd in een metaalhuls in het motorblok

Nu jullie weer....

sandbeek +705

1 week

Ik geef het op want ook bij de motorcode kom ik niet verder dan dit.
"Voor de motorcode CHGA is de term "oliepeil sensor" waarschijnlijk geen directe technische componentnaam, maar verwijst het naar de
oliepeilsensor of het oliepeilcontrolelampje dat de oliehoeveelheid aangeeft. Deze sensor, die zich in het carter bevindt, geeft een elektrisch signaal af aan de motorcomputer (ECU) wanneer het oliepeil te laag is, waardoor een waarschuwingslampje op het dashboard gaat branden".
Verward u de oliepeilsensor niet met de oliedruksensor want die zit in de buurt van het oliefilter huis.

ron5300 +235

1 week

Nee, de oliedruksensor heb ik preventief al vervangen. Temperatuur van de olie meet hij ook niet, wss komt daardoor de melding.

Cng motor heeft een andere opbouw dan de benzine variant, heel apart allemaal. Mss is er een VW monteur die kan helpen.

sandbeek +705

1 week

Nu kom ik dit tegen:
Bij de Skoda Citigo CNG met CPG-motor (1.0 MPI CNG) wordt de olietemperatuur niet direct gemeten met een aparte olietemperatuursensor zoals bij sommige andere motoren. In plaats daarvan gebeurt het meestal op deze manier:

Hoe wordt de olietemperatuur gemeten:

1. Indirect via de koelvloeistoftemperatuursensor (ECT - G62)
- De ECU (motorregelunit) schat de olietemperatuur op basis van de koelvloeistoftemperatuur, motortoerental, belasting en looptijd van de motor.
- De CPG-motor heeft geen aparte olietemperatuursensor.

Hoe los ik de melding oliesensor, werkplaats dan op?

sandbeek +705

1 week

De melding zo:
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/M...

Maar omdat je ook een storing hebt aan de nokkenasversteller zou het ook kunnen zijn:
- Hele oude olie die nodig ververst moet worden.
- Niet voldoende oliedruk (verstoppingen, vuile zeef of versleten pomp)

Dus ook de olie druk meten door de druksensor te demonteren en hierop een goed oliedrukmeter aan te sluiten en te kijken of de oliedruk bij koude en warme motor zowel stationair als op toeren goed is.
Het behoeft geen betoog dat als de oliedruk niet goed is je uiteindelijk op zoek kan naar een nieuwe motor.

Ik ga er weer mee aan de gang, echter een nieuwe motor van dit type auto met 51000 lijkt mij niet aan de orde maar zullen het zien.

sandbeek +705

1 week

Met de oliedruk en de olietemperatuur is niets aan de hand want volgens u geeft de auto wel de olietemperatuur aan en de melding betreft geen oliedruk probleem.
Ik begin me af te vragen of de motor van een oliepeil sensor is voorzien want volgens de link kan die sensor softwarematig uitgeschakeld worden.

ron5300 +235

1 week

Nee de CNG motor heeft die sensor niet. Bij de Skoda Citigo CNG met CPG-motor (1.0 MPI CNG) wordt de olietemperatuur niet direct gemeten met een aparte olietemperatuursensor zoals bij sommige andere motoren. In plaats daarvan gebeurt het meestal op deze manier:

sandbeek +705

1 week

olie is vers maar ook als de motor warm is geeft olie Temperatuur niets aan.

sandbeek +705

6 dagen

Ecu gereset zowel handmatig dmv accu etc en via Snap-on.

Na de tweede keer starten stond er weer olie sensor, werkplaats!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Citigo of stel zelf een nieuwe vraag.