Skoda Octavia: motor hikt 1x tijdens koude start

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 BFU

Motor start altijd prima, loopt ca 30 seconden mooi stationair rond, dan valt toeren heel kort ca 1 sec even heel ver terug (hikt?) en komt direct weer op stationair toeren. Dat gebeurt maar 1x nadat de motor is afgekoeld, bij warme start nooit ook verder geen enkel probleem. Er brandt geen diagnose lampje. Rara wat is dit. Het lijkt op een relatie met de motor temperatuur maar wat dan? Ik heb nu de EGR klep afgeblind, geen verschil. Het is best vervelend want als je dus weg rijdt met meer toeren dan is de hik behoorlijk heftig. Het lijkt net of er voorontsteking plaats vindt in de opgaande zuiger tijdens de compressieslag waardoor de motor sterk afgeremd wordt.
Heeft iemand een goed idee?

ton

Geplaatst door ton (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Octavia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Is dat het moment van overschakelen van benzine naar gas?
Zet de motor bij de koude start op benzine en rijd hem warm op benzine. Heb je er dan ook last van?

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Die hik komt van het overschakelen van benzine naar gas,zoals oldford al aangeeft.
De auto start op benzine en gaat na verloop van tijd over op lpg.

ton (0), 12 jaar geleden

Voor beide reacties geldt: leuk geprobeerd maar dat is het niet! Dit gebeurt op benzine.

Overschakelen naar LPG gaat perfect.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Auto al eens naar de dealer gebracht zodat die koud kunnen meten wat er gebeurt? Dus auto de avond van te voren inleveren.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Heb je het ook als je alleen op benzine start?.

ton (0), 12 jaar geleden

Een G3 lpg installatie werkt vol automatisch, er kan niets ingesteld worden.
De volgorde is zo :
Motor start op benzine, koelwater temp neemt toe, bij een bepaalde koelwatertemp wordt de toevoerklep op de gastank geopend waarmee vloeibaar gas naar de verdamper stroomt. Maar dan zijn we er nog niet want nu wordt gewacht tot de verdamper voldoende gasdruk heeft opgebouwd. Als dat zo is stopt de benzine injectie en start de gas injectie in 1 vloeiende lijn er is zelfs geen schokje waarneembaar. De duur van dit proces hangt van de motortemperatuur af maar is met een koude motor wel een aantal minuten. Bij een warme motor gaat het zeer snel.
Zo, nu weten jullie dat ook weer en kunnen we nadenken wat gaat er nu mis tijdens het opstarten.

Zelf verdenk ik de lambda sonde (regelsonde). Waarom? Omdat die een opwarmtijd heeft van ca 30-40 sec. Voordat die mee gaat doen start de motor in koude stand op een soort basis instelling. Na 30-40 sec wordt de sonde actief en die meet iets maar wat? Ik denk teveel brandstof en daarom haalt de CPU direct het gas terug, het teveel brandstof verdwijnt, de sonde geeft dit door en de CPU trekt het gas weer bij. Er is nog een reden waarom ik zo denk : Deze motor heeft een extra luchtpomp die direct buitenlucht in de uitlaat blaast tijdens het opwarmen maar niet altijd! Dit wordt bepaald door de buitentemperatuur. Dus b.v. onder de 15 graden 's morgens = geen pomp bij, boven de 15 graden wel pomp bij. Dat schijnt gedaan te worden om extra zuurstof toe te voeren om een teveel aan restgassen alsnog te verbranden. En wat valt op : als de luchtpomp bijstaat is de hik aanzienlijk minder. Verklaring zou kunnen zijn dat de lamda sonde dan minder restgassen meet en de CPU zal het gas minder ver terug nemen = kleine hik.
Het blijft wel vreemd dat ik geen storingsmeldingen krijg.

Nu jullie weer. Naar de garage gaan kan altijd nog, daarom is deze site "problem"car zo handig, dan kun je hetzelf, nou ja dat is de bedoeling dan.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Volgens mij is de lambda regeling pas veel later aktief.
Dat gaat niet om 30/40 seconden maar om een paar minuten.
Totdat de verrijking van de benzine i.v.m de koudstart is gereduceert of de motor warmer word.
Soms is daar de gastoevoer aan gekoppelt.lambdaregeling gaat werken,gas installatie schakelt in.
Soms op koelwatertemp bijv bij 40 graden gaat tie over of tijdgestuurd.
Heb je de hik ook als je alleen op benzine start?.

ton (0), 12 jaar geleden

Zo, het heeft even geduurd maar er is nieuws : probleem gevonden.
Oorzaak was een scheurtje in een vac slang van de LPG verdamper > luchtinlaat aangesloten op nippel direct na de gasklep.
Het scheurtje zat in een aansluiting op een t-stukje. Op dezelfde plaats had ik al een keer een lekje gehad en nu dus weer. Het rubberslangje is te dun voor dit t-stuk en dat geeft spanning en dus scheurtjes op den duur. Dit had ik niet verwacht anders was er al eerder naar gekeken.

Goed even terug naar hoe stel ik een diagnose, zonder allerlei zaken te gaan vervangen. Die bleek toch correct te zijn -ondanks de aannames - n.l. dat er een constante factor moet zijn en die heeft te maken met de gas-lucht verhouding die echt niet juist is of verkeerd gemeten wordt. Ik ken de ECU programma's niet, maar na enig redeneren zou het als volgt kunnen werken. Na koude start werkt de lambda sonde nog niet, die moet eerst opgewarmt worden, dat duurt ca 30-40 sec. In de tussentijd draait de motor alleen op de MAF sensor en die bepaald de hoeveelheid benzine die ingespoten wordt. Er wordt te weinig ingespoten omdat er door de lekkage meer lucht ingaat dan gemeten wordt. Zodra de lambda regelsonde warm is geworden gaat de Ecu de gemeten waarden meenemen en gaat bijsturen. Door te weinig brandstof injectie zal de meting Lean aangeven en als reactie wordt er direct meer benzine ingespoten. Blijkbaar is dit veel te veel want het mengsel verbrandt even geheel niet- en het toerental zakt = de motor hikt even. De lambda ziet direct daarna een veel te Rijk mengsel en de Ecu regelt de inspuiting bij en de motor hobbelt weer vrolijk verder en merk je niets meer. Soms was er een storingslampje maar meestal niet. Ik heb ook gevonden dat er inderdaad storingscodes aanwezig zijn zonder dat het lampje aan is, dus het wacht ergens op? Misschien moet de fout P0171 een aantal keer voorkomen voordat het lampje aangaat.

Ik heb ook een verklaring waarom de hik veel kleiner is als de secondaire luchtpomp bijstaat wat soms gebeurt als de buitentemperatuur boven de 15 graden C is. Er wordt dan extra lucht direct in het uitlaat spruitstuk geblazen en het motor toerental wordt opgekrikt. Door het hoger aantal toeren gaat er meer lucht door de gasklep en dus meet de MAF meer lucht, maar luchtlekkage is gelijk gebleven of zelfs vermindert omdat het vacuum minder diep is -lekkage zit in slang direct na de gasklep immers. Dus de verhouding gemeten - valse lucht is veel groter, er wordt meer benzine ingespoten tijdens warm worden van de sonde en daardoor meet de lambda minder Lean na de opwarmtijd, er wordt minder gecorrigeerd en de hik is veel minder.

Nou dat was een heel verhaal, maar door te redeneren vanuit de luie stoel komen we toch een heel eind. In 1e instantie verdacht ik de lambda sonde, ten onrechte. Was ook wel twijfelachtig omdat verder alles het goed deed, soms een lampje maar na reset was dit ook lang wer weg.
Er is nog niets vervangen, dus de kosten zijn 0 Euro's. Ik was al getipt dat een luchtlekkage aan de inlaat de oorzaak zou kunnen zijn en dat bleek dus waar te zijn.

Als laatste nog een tip. Er is nog een site waar veel info te vinden is = http://skoda.startpagina.nl/prikbord
Daar is iemand actief die veel informatie kan en wil verstrekken.

met dank voor jullie bijdrages.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.