Vorige week trof ik een waar zwembad onder de bijrijdersstoel. Ik vrees dat er ergens een behoorlijke lekkage moet zijn, maar ik kan het niet vinden.
Ik heb de volgende zaken gecontroleerd...
De ramen zaten allemaal dicht ;-)
De rechts-achterdeur ==> folie is in tact; deur was kurkdroog.
Ik heb geen airco in de auto (dus is dit geen lekkage in het aico-systeem)
De ruimte onder de motorkap (daar waar het filter zit voor de verwarming) was ook droog. Er lag geen overmatig blad in.
Ik kon geen afwaterings-gaatje of zo vinden. Het lijkt er op, dat het regenwater via de kant van het voorspatbord gewoon weg kan lopen...
Wel zijn de rubbers die aansluiten op de voorruit volledig vergaan... Maar de betreffende panelen (dus tussen raam en motorkap) hebben ook een "randje" dat voor een goede afdichting moet zorgen en dat lijkt 100% ok te zijn.
Ik heb ook het filter van de verwarming even gedemonteerd om te zien of het er onder wellicht nat was.. maar ook dat is het niet. Dus het lijkt er niet op, dat het water zo is binnengekomen.
En voor de lolbroeken onder ons.. :
Ik heb geen emmer water omgegooid en het kan ook geen resultaat zijn van angst van de bijrijd(st)er. Ik reis bijna altijd alleen in de octavia.
Wie heeft er nog een suggestie?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De bekleding voor de bijrijdersstoel is droog? En de folie van de bijrijdersportier is die wel intact? Het eerste waar ik aan dacht is via het interieurfilter, maar je zegt dat je dat allemaal goed gecontroleerd hebt. Ik zou dan ook even het rechter voorportier controleren. Eventueel eerst auto nat maken en kijken of er water achter de portierbekleding wegkomt.
Bekleding van de bijrijdersstoel is kurkdroog. Alleen de bodem ervoor is vochtig. Bijrijdersdeur heb ik nu ook gecontroleerd. Folie is in tact, deur is droog van binnen. Water erlangs gespoten. Blijft droog binnen (of eigenlijk... t wordt niet natter dan dat het was...)
Ik verdenk nu een afdichtrubber langs de achterdeur. Maar dan vind ik het wel heeeeeeel raar, dat het water bij de voetenplek van de achterbank staat, zonder dat de bank of de bekleding verder nat geworden zijn. En dat het zo veel water is in zo'n korte tijd.
Ik kan het me haast niet voorstellen, want daar waar het rubber iets slechter oogt, daar koopt het water vanwege de vorm van de deurstijl bij stilstand naar buiten. En als je zou rijden verwacht je toch niet dat het water tegen de rijrichting in de auto in kan komen... toch?
13 jaar
Waterlekkage: Denk erom de auto moet op vele plaatsen kunnen afwateren de afwaterings kanalen zorgen ervoor dat er niets vol kan lopen maar dat het water buiten de afdichtingen blijft. Ze zitten onderin de portieren, soms in de kofferklep. Onder de motorkap zit op die kanalen meestal een slang die onderaan dichtknepen lijken te zijn. er kunnen dan geen luchtjes door binnenkomen. Als die slangen vollopen met water drukt het gewicht van het water de slang een beetje uiteen en het water loopt weg.. Als die slangen verstopt geraakt zijn door bv bladeren en twijgjes werkt het systeem niet en zal het water via bv de kachel naar binnen lopen.
De plaats waar het water binnendringt kun je als volgt bepalen, haal de bekleding rondom de plassen water weg, ook in de koffer, Laat iemand met een tuinslang rondom de auto water stromen, langs de naden, kieren gaten en alles wat zou kunnen lekken. En doe dit rondom en begin beneden en daarna steeds bv 10 cm hoger.. De plaats waar het water uitkomt is meestal een andere dan de plaats waar het de auto ingaat.. Op het moment dat het dan binnen gaat lekken weet je waar het buiten vandaan komt.. Je kunt dan je aandacht op die plek richten. Vergeet niet de koffer op dezelfde manier te behandelen als je op die hoogte aangekomen bent. Neem plaats in de gesloten koffer. Het water kan daardoor ook onder de vloer komen.. De voorruit lekkage kun je binnen ontdekken door vloeipapier tussen het dasbord en de paravan te bewegen.
De achterruit hetzelfde of de hoedenplank eruit.
zelfs de dakantenne of de imperiaalrail kunnen voor lekkage zorgen.
Bij niet gelijmde ruiten is het rubber aan de carosseriekant rondom voorzien van meerder gleuven het water dat in een gleuf terecht komt loopt er door naar beneden en daar zit, op de laagste plaatsen, dan meestal een klein deukje waarlangs dat water naar buiten weg kan. aan de ruitkant hetzelfde en daar zit aan de onderste plaatsen een gaatje dat het water van de ruitzijde naar de buitenkant van de carosseriezijde moet voeren, vandaar loopt het water natuurlijk via hetzelfde deukje weg..
Een gelijmde ruit hoort rondom lekdicht te zijn..
Als de bodem zou lekken loopt het water weg...
Ook in de dorpels zitten afwateringskanalen
Veel succes samen. Is best wel werk
De auto heeft wekenlang staan 'drogen' onder een carport en ik heb bovenstaande allemaal uitgevoerd. Zelfs het compleet vergane rubber op de onderzijde van de voorruit heb ik vervangen maar niets helpt om een eventuele oorzaak te vinden. Nou is het ook al wekenlang mooi droog weer, en dus doet het probleem zich al even niet meer voor. Ik ben er echter nog lang niet gerust op.
Wie weet hoe het afwateren van de voorruit onder de motorkap bij een octavia (1999) écht werkt? Ik kan namelijk geen afwateringsslangetjes o.i.d. vinden. Volgens mij moet het water gewoon via de wielkasten "overlopen".
ik heb e.e.a. met een gieter getest en het lijkt zo te werken...
of zit er toch iets verstopt en werkt het dáárom zo?
13 jaar
Er zit toch een gelijmde voorruit in?? die heeft geen afwatering. de lijm behoort de ruit rondom af te dichten op de sponning. Als er water langs lekt zul je de ruit opnieuw moeten laten lijmen..Zelf doen lukt echt niet zonder de ruit stuk te maken. Je hebt er een speciaal electrisch mes voor nodig, en dan moet je precies weten waar er gelijmd is.
het rubber tussen de motorkap en de paravan heeft andere functies. Het zorgt dat de kap niet rammelt en het verlaagt soms de cv waarde (luchtweerstand)
Op de kachel/airco unit in de auto moet wel degelijk een afwatering zitten Anders loopt deze vol. Tijdens het afkoelen van de lucht in de airco wordt de lucht drooggemaakt. Het vocht wat uit de lucht komt moet ook afgevoerd kunnen worden. Dit gebeurt door een slang welke door het schutbord komt ter hoogte van de onderkant van de verw/airco unit. Soms kun je er aan de onderkant van de auto beter bij komen. Deze slang hangt naar beneden en moet open zijn. er in knijpen is meestal voldoende,desnoods met een brijnaald er in porren om de troep eruit te verwijderen.
Cor, dank voor je aanwijzingen. Dat ik de rand tussen de ruit en de paravan zo hier en daar van wat kit heb voorzien kan dus verder geen kwaad, lijkt me.
Behalve dan, dat het er dan waarschijnlijk weer af moet om onder het rooster te kunnen komen..... :-((
Ik zal morgen nog eens op zoek gaan naar die afwateringsslang. Overigens heeft mijn auto geen airco, maar als ik je goed begrijp maakt dat voor de rest van het verhaal niets uit...
13 jaar
Als het regent kan er via de buiten lucht inlaat van het ventilatie systeem ook water in de kachel komen. Dit moet via de betreffende slang kunnen verdwijnen. Onderin het gedeelte van de luchtinlaat dat voor de paravan (schutbord) zit moet ook een afwatering zitten.
Overigens, het zal niet de eerste keer zijn dat water onder de voorstoel,via de bodem uit een lekkage in de koffer naar voren stroomt.
Ik heb gezocht... en gezocht.... D'r zit écht geen slang voor afwatering. En als ik het water met een gietertje vanaf de voorruit laat lopen, stroomt het inderdaad netjes via de ruimte achter de wielkasten weg. D'r zit niets verstopt of zo... Voor alle zekerheid heb ik ook nog het filter voor de kachelinlaat weggehaald en gevoeld of het daar ook vochtig werd. Niet dus. Ook heb ik er een tissue in gelegd. Nog eens een giter water (5 liters!) in één keer over de vooruit gegoten. Maar ook nu werd die tissue absoluut niet nat.
Natuurlijk had ik al gezocht naar de lekkage door met een slang/straal water van onder naar boven langs alle (deur- en klep-) naden te spuiten/sproeien.
Nergens werd het nat. Ook daar de 'keukenrol/tissue' proef uitgehaald. Nergens nat of zelfs ook maar een beetje vochtig....
Het blijft voor me een groot raadsel waar het zwembadje van een paar maanden geleden vandaan gekomen is.
Straks ga ik ff met de octavia naar de wasstraat. Hopen dat ie droog blijft ....
13 jaar
Je moet veel water over de auto laten lopen. spuiten heeft niet veel zin. Heb je ook water laten stromen over de voorkant van het dak?? Als de auto stil staat kan het zijn dat gedeeltelijk losgelaten lijm van de voorruit dan toch nog afdicht. Als je tijdens het spoelen van binnen uit op verschillende plaatsen langs de rand de ruit naar buiten probeert te drukken ontstaat er misschien een kier waardoor er wel lekkage komt. tijdens het rijden of bij scheef staan kan die kier er ook zijn.
De vloer is op het laagste punt waterdicht. als er eenmaal water terecht is gekomen blijft dat staan. door er steeds opnieuw kranten in te leggen kun je het opzuigen. En als alles netjes afwatert? moet je geen water op lage spijkers zoeken..O, nee andersom. bedoel ik.. Ik hoor het nog wel hoe de afloop is.
T is en blijft onduidelijk waar het nu vandaan gekomen is:
ik ben uiteindelijk de auto weer gewoon in weer en wind gaan gebruiken en hij is nog steeds droog.....
dank aan alle mee-denkers voor de tips!
12 jaar
T is en blijft onduidelijk waar het nu vandaan gekomen is:
ik ben uiteindelijk de auto weer gewoon in weer en wind gaan gebruiken en hij is nog steeds droog.....
dank aan alle mee-denkers voor de tips!
12 jaar
Nog steeds droog.....
12 jaar
ja maar het regent nu ook niet,ook geen ijsbaantje
Nou word ik helemaal gek...
Vanaf januari dus geen problemen meer gehad, en nu staat de zelfde plek plotseling weer blank. Het lijkt er op dat ik er sneller bij ben, en ook denk ik dat ik een boosdoener heb gevonden: het water lijkt via het achterportier binnen te komen. Echter: ik heb nu eerst een andere uitdaging: ik krijg dat portier niet meer open!
Bij het gebruik van de centrale portiervergrendeling doet die deur niet mee en ook de electrische raambediening werkt niet meer. Lijkt dus op een defecte aansturing, een losgeschoten stekker oid. Als ik van binnen uit de deurhendel optentrek, gaat met het bewegen van de deurhendel ook het pennetje van de centrale portiervergrendeling mee omhoog, maar de deur blijft als een kluis op slot... Hoe krijg ik deze deur nu open ??? Want bij een dichte deur kan de bekleding er niet af en kan ik dus niet bij de vermoedelijke oorzaak van dit vochtprobleem komen.
12 jaar
Een beetje rommelen met de afstandbesturing en de hendels , tevens tegen de deur bonken wil nog wel eens helpen, gaat het beste met 2 personen.
Tja... dat hadden we natuurlijk al wel geprobeerd... Helaas is de deur niet open te krijgen, zo...
Overigens is "rommelen met de afstandbesturing " niet aan de orde... deze uitvoering kent geen centrale portiervergrendeling met afstandsbediening.
Het verbaast me wel, dat de pen van het deurslot mee omhoog gaat, wanneer je de hendel aan de binnenzijde van de deur bedient, maar de deur niet open gaat... Iemand een idee hoe dat precies werkt (of hoort te werken...) ?
12 jaar
Oke dan met de sleutel in het slot, maar dat heb je vast ook al geprobeerd.
Er zitten twee elektromotortjes in het slot , en 1 zit er waarschijnlijk vast in de middenstand.
Zit jou deurpaneel nog vast met schroeven in de zijkant of alleen geklikt.?
Schroeven in de zijkant... En dat is nou net het probleem, want nu kan ik daar niet bij....
12 jaar
Verder niemand een hint/idee/oplossing?????
12 jaar
Gepast geweld.
Wat is 'gepast'? Duwen en trekken helpt niet, de pneumatische krik lijkt me wat veel van het goede en de TNT is nét op..
Is d'r geen handige 'inbreker' beschikbaar die me even zegt hoe je zo'n deur openkrijgt? In de films zie je die beroepsjongens altijd 'effe' met zo'n metalen stripje in de weer, en KLAAR... !
12 jaar
kun je niet beter een nieuw tropic daar over openen, nu staat het onder waterlekage (heb je ook wel) maat het probleem is nu de deur die niet open gaat
het is ff werk maar de linker portier is een spiegel van de rechter.. Haal de bekleding van de andere kant eraf en bekijk hoe je langs de ruit met een gebogen stuk ijzerdraad het slot kunt ontgrendelen....
[quote=cor van jaarsveld]Haal de bekleding van de andere kant eraf en bekijk hoe je langs de ruit met een gebogen stuk ijzerdraad het slot kunt ontgrendelen....[/quote]
Vergeet het maar, helaas. Slot staat in safe positie daarom geen mogelijkheid het slot te openen...
In het ergste geval wordt dit breekwerk, een behoorlijk kostenplaatje vergis je hier niet in.
Gr. paul
Safe positie?? bedoel je kinderslotJe.. Moet toch bij te komen zijn???
Vergeet het maar cor.
Ik heb vorige week een nieuw type gedaan 2010 , deze heeft niet meer de schroefjes in de zijkant , naast de achterbank zit een losse wang , deze eruit getrokken , toen de deurplaat er tussenuit geprutst, daarna alle popnagels van de metalen plaat uitgeboord, de vervloekte borgpennetjes van de ruit eruit gedrukt , metalen deurplaat verwijderd, het slotgedeelte waar de 2 motortjes inzitten met een lange schroevendraaier en een hamer kapot geslagen , zodat het slot vrij gegeven werd .
Oude type kan ik me zo even niet voor de geest halen ,of deze ook wangen heeft , als je die eruit haalt , of je dan bij de schroefjes kunt.
Misschien dan de hele rugleuning eruit ?
Ander idee: als ik toch even bij de andere portier ga kijken hoe het zit, en dan kijken of ik het stukje stof dat op de deurplaat zit los kan krijgen; dan daar een gaatje in de deurplaat maken en kijken of ik zo de vergrendeling van de portier kan bedienen. Na de aktie lijkt me dat e.e.a. weer redelijk onzichtbaar te repareren/weg te werken moet zijn.... En als de bekleding/deurplaat sneuvelt, is er misschien een ander exemplaar op de sloop te vinden?
12 jaar
jasper
Een gaatje maken heeft geen zin het slot is niet goed te benaderen. Ook zo vanaf de buitenzijde van het slot valt niets te bedienen het betreft een gesloten elektroninch onderdeel.
Het slot staat nu in safe, dat wil zeggen, mocht het raam worden ingeslagen het portier van buitenaf niet via de binnengreep of anders kan worden geopend.
Dit is echt een serieus probleem en is vaak niet op te lossen door meer schade te voorkomen.
Gr. paul
Bij een Fabia I kun je die ruitschachtafdichting aan de buitenzijde eraf halen en dan met een hele lange stevige schroevendraaien het elektrische gedeelte van het portierslot kapot slaan in de hoop dat die losgaat. Dat lukt eigenlijk altijd. Maar of dat bij de Octavia I ook zo kan weet ik niet. Heb dat niet eerder gedaan bij een Oct.
sleutelslot doorboren en aan sloteenheid trekken tijdens het bedienen vd centrale vergrendeling heb dit vorige week nog moeten doen bij klant en voor de water inloop kijk eens naar de kit in de voorste wielkasten deze zijn bij enkele van fabriek uis slecht gekit mvg sven
Dit probleem ook gehad een breuk in de kabel en de deur op kinderslot en kon niet open omdat de aansluiting aan de hendel los geschoten was.
De bevestiging aan de klink is een klein staalkabeltje je kan met een klein haakje proberen dit kabeltje op te vissen van buiten af langs het handvat.
Dit lukte bij mij niet meer ik heb de hendel doorgezaagd zover mogelijk van het begin af de klink verwijderd het staalkabeltje met een tang aangetrokken en de deur was los.
Op de sloop een andere hendel gehaald voor 15 euro was het klaar
12 jaar
bij deze wagen staat het slot op safe en zal het niet lukken met het kabeltje
[quote=sven rvr]sleutelslot doorboren en aan sloteenheid trekken tijdens het bedienen vd centrale vergrendeling heb dit vorige week nog moeten doen bij klant en voor de water inloop kijk eens naar de kit in de voorste wielkasten deze zijn bij enkele van fabriek uis slecht gekit mvg sven[/quote]
Dank voor je tips, Sven maar ik weet niet of ik er wat mee kan:
De auto heeft alleen maar centrale vergrendeling; niet via een afstandbediening. Het betreft de rechterachterportier, en daar zit geen sleutelslot in. Van doorboren kan dus ook geen sprake zijn.
Voor wat betreft het water:
De auto heeft al die tijd stil gestaan. Mij lijkt lekkage via de wielkast dan ook niet echt aannemelijk. Uiteraard ga ik wel even de kitlaag nakijken... ;-)
12 jaar
het is afdekplaatje naast de klink dat ik bedoel dit is van plastiek en als je dit uitboord kan je het slot zien zitten het probleem is dat het mechanische gedeelte van de slot eenheid defect is en geraakt niet meer uit safe als men aan het slot trekt of duwt kan men het nog laten werken best te doen met 2 personen
Het blokje achter de klink wat niet bediend word bij het openen die breek of boor je er uit deze zijn los verkrijgbaar en dan kun je hem openen.
Gr. suc6 Harry
[url=http://postimage.org/image/abwo4ezd3/][img]http://s7.postimage.org/abwo4ezd3/xxx.jp...[/img][/url]
Wat betreft probleem met de deur zou je misschien eens bij de dealer langs kunnen gaan.Misschien een dooddoener maar als ze dat probleem daar kennen kan er waarschijnlijk een leuk prijsje voor worden bepaald.Wat betreft de lekkage is het mogelijk dat de auto lekt als hij scheef staat,bijvoorbeeld met 2 wielen op de stoep .Dat kan net in sommige gevallen bepalend zijn dat het water ergens over een dorpel heen loopt.Schenk daar eens aandacht aan.
11 jaar
Zit er een origineel dakraam in de auto? Mischien gewoon de afwatering van dat dakraam verstopt?
11 jaar
Dank aan iedereen voor het meedenken. Uiteindelijk hebben we de auto in de huidige staat ingeruild voor een jonger exemplaar. Dat maakte de dealer niet uit... deze auto ging toch 'voor de handel'.
11 jaar
Jammer was net benieuwd hoe de deur los zou gaan.. Heb namelijk het zelfde probleem en voor de apk moet ie open kunnen dus...narigheid.
11 jaar
@ Bartuz dat staat hierboven beschreven ...... Klik even op het plaatje dan kunt u het beter zien.
Gr. Harry
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar