Skoda Fabia: Motor valt uit bij stationair lopen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 MPI ATZ

Hallo,

Ik heb een Skoda Fabia 1.4 MPI (8 klepper) uit 2000 (Geen VW blok maar Skoda blok, motorcode geloof ik is ATZ).
Sinds kort heeft de auto het volgende probleem:
Als ik bijvoorbeeld voor een stoplicht sta of als ik de motor stationair laat lopen dan valt de auto na enkele minuten uit.
Als ik 'm dan opnieuw wil starten dan gaat dat, maar dan is het net of de motor vermogen tekort komt en hij komt dan ook niet fatsoenlijk van de plaats af.

Na de eerste keer uitlezen van de ECU kwamen de volgende codes naar voren.
17978 Motorregelapparaat geblokkeerd
17549 Belastingsregistratie onaannemelijke waarde
16706 Sensor motortoerental
16825 Tankontluchtingssysteem
17796 Regelapparaat defect

Allen kwamen sporadisch voor.

Vervolgens gaf de merkdealer aan dat het gasklephuis gereinigd moest worden.
Heb ik dan ook laten doen, maar dat heeft niet geholpen. Daarnaast zijn de bougies ook vervangen.

Na het opnieuw inleren van de ECU zijn geen van de foutmeldingen meer geregistreerd, behalve die van de motortoerental sensor.
Die is vervolgens door de zelfde dealer vervangen, dit heeft ook niet geholpen.

De enige melding die naar voren blijft komen is de van de motortoerental sensor.
Vervolgens is de kabelboom vervangen met de aansluiting van de sensoren naar de ECU.

Mocht ook niet baten...

Volgens de dealer is de volgende optie de ECU vervangen, maar hier ben ik niet zo happig op.

Hebben jullie een idee?
Zou het zo kunnen zijn dat de katalysator geblokkeerd is waardoor bij stationair de uitlaatgassen niet goed weg kunnen waardoor ie stil valt?
Want over het algemeen valt de auto niet uit als ik bij het stoplicht een beetje gas bij geef.

Graag jullie advies, want ik weet het niet meer.

Gr, Jim

Jimbo_1985

Geplaatst door Jimbo_1985 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Fabia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

12 jaar geleden - oldford

Of er überhaupt een signaal van de motor toerental sensor komt is eenvoudig te controleren.
Dan wel uitlezen en kijken in de meetwaarde blokken, dan wel meten met een scope.
Zonder dat signaal gaat ie nooit goed lopen. Testen denk ik na het uitvallen, moet je wat zien.

ECU's kunnen gerepareerd worden. Misschien kan dat bij deze ook. Dat scheelt een stuk in de kosten.
Informeren bij actronics, maar moet wel via een bedrijf gebeuren.

12 jaar geleden - Jimbo_1985

Hallo,

Even een update.

De dealer heeft de communicatie met de ECU en de motortoerental sensor getest en die is goed.
Het ligt dus niet aan die sensor. Het uitwisselen van de bobine mocht ook niet baten.

De dealer weet het op dit moment ook niet meer (valt me overigens een beetje tegen) en heb dan ook de auto mee terug naar huis gekregen.
Probleem is dus nog steeds niet opgelost...

J

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.