Skoda Fabia: Wiellagers vóór; Skoda Fabia II/Roomster (TDI) vervangen

Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI

Goeiemiddag,

Sinds een paar dagen komt er van linksvoor een 'brommetje' als ik bochten naar rechts neem. Voorzichtige conclusie is: wiellager aan vervanging toe.

Al diverse aanbiedingen voor wiellagers gevonden. Geen probleem daar. Wat ik níet vinden kan, is of een dergelijk lager geperst of geschroefd wordt. Heeft iemand ervaring met dit klusje voor dit specifieke model? (Fabia/Roomster is exact gelijk voor)

Dank is bij voorbaat al groot,

Groeten,

Robert

Robsh

Geplaatst door Robsh (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Fabia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

martijn v o (0), 11 jaar geleden

Ik heb nog nooit van een geschroefd lager gehoord.

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Gezien de afbeelding zal deze geperst zijn. Lager is compleet met naaf.

Robsh (0), 11 jaar geleden

Heren, mijn dank is groot! Dat betekent in ieder geval dat ik deze niet zelf kan monteren zonder speciaal gereedschap en dat het oude lager (dus) ook geperst zit. Zal ik toch -met een omweg langs Ebay voor een nieuw lager- richting garage moeten.

Robsh (0), 11 jaar geleden

Ben ik weer.

Het lager is inderdaad compleet met naaf. Heb hem nu twee dagen binnen.

Zo te zien hoef ik niet eens de remklauw of schijf eraf te halen, maar ik liep wél tegen het fenomeen 12-kants moer aan, dus moet ik daarvoor een dop aanschaffen:). Verder ziet het er vrij simpel uit. Dus als alles goed gaat, kan ik morgen melden dat ik -eerste keer ooit- een wiellager/naaf heb vervangen.

dreuge (0) PRO, 11 jaar geleden

@Martijn v o . Geschroeft wiellager is er wel degelijk. Octavia II, Superb II en Yeti onder andere. Dus ook de Golf, Passat, Leon, e.d.

Roger10 (0), 11 jaar geleden

van welk bouwjaar is deze fabia?ik heb dit ooit vervangan van een model 2002 en heb hiervoor een plaat gedraait en in 2 gedeelt om tussen de naaf en het lager te steken zodat je het lager niet kapotdrukt met in te persen !

Robsh (0), 11 jaar geleden

@Roger10: het bouwjaar is 2006 (is een Roomster, maar dat maakt geen enkel verschil:)).

Hoe dan ook; het lager is keurig ingeperst en weer gemonteerd...en nóg zit dat brommetje er! Aandrijfas had ik al uitgesloten, dus achterwiel naar voren gezet...nog steeds het brommetje...dus de bandenspanning fors opgevoerd...nog steeds hetzelfde brommetje.

Nu zit ik aan uitlijning te denken. Is dat een realistisch idee?...en daarover gesproken....dat zou ook betekenen dat ik het lager voor nop heb laten vervangen...:(

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Uitlijning is niet aan de orde.

tedkroon (0), 11 jaar geleden

Lager wel goed gemonteerd en niet de krachten via het lager overgebracht bij het inpersen?

dreuge (0) PRO, 11 jaar geleden

Als het met dit gereedschap gemonteerd is kan het niet fout gaan. Alleen dat die het eerste stuk scheef geperst wordt. Op deze manier wordt die op de borgring erin geperst.

Robsh (0), 11 jaar geleden

Ik heb het lager niet zelf laten plaatsen, maar door een professional. Brommetje was ook iets té snel terug om meteen het lager te verdenken.

Voor zover ik kan nagaan, kunnen we dus de volgende dingen uitsluiten

-lager
-wiel
-aandrijfas

Moderator stelt dat uitlijning niet aan de orde is. Dus wat bromt linksvoor bij bochten naar rechts, is stil bij bochten naar links en is geen van bovenstaande dingen? Ik ben een beetje door mijn opties heen, dus als jullie een heldere ingeving hebben, ben ik een blij mens:)

jos_br (0) PRO, 11 jaar geleden

Linker lager kan stuk zijn door verkeerde montage, hoewel soms bij geluid in een rechtse bocht wel degelijk het rechter lager stuk kan zijn. Dit moet te vinden zijn wanneer de auto op een brug staat.

Jos.

Robsh (0), 11 jaar geleden

Heren, wederom dank voor de info.

Auto is op de brug geweest. Bleek dat de uitlijning voor van geen kanten meer klopte. Dit is gecorrigeerd. Brommetje is nu alleen nog -ergens op de achtergrond- bij één bepaalde wielstand en hogere snelheid te horen. Auto spoort nu merkbaar beter.

Ofwel: probleem lijkt opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.