Hallo., ik heb sinds Augustus een nieuwe Skoda octavia 1.9 TDi en heb hiermee een aantal probleempjes, omdat deze problemen denk ik niet veel met elkaar te maken hebben post ik het maar in drie verschillende posts....
Sinds ik m'n auto heb "ingereden" (ja dat heb ik rustig gedaan, ik ben nou eenmaal erg zuinig op mijn spullen) valt het mij op de mijn Octavia bij hogere snelheden heel erg uitbreekt aan de achterkant zeker toen ik even naar Bremen moest om wat spulen op te halen bleek dat bij 160Kmh de achterkant van de auto sterk begint uit te breken, bij een snelheid van 200Kmh was de auto in een flauwe bocht zelfs niet meer te houden en had ik 2,5 rijbaan nodig om hem niet in de vangrail te rijden, ik moet zeggen ik had het zweet dik op m'n voorhoofd staan.
(Even ter verduidelijking ik weet dat je in Nederland niet zo hard mag en dat doe ik ook niet, en dat is ook niet waar het hier over gaat het gaat over het uitbreken van de auto wat ook (minder maar ook) gebeurt bij 120Kmh, de weg waar dit gebeurde is de driebaans ringweg bij Bremen, ik heb daar 7,5 jaar gewoond en met mijn drie voorgaande auto's Audi A4, Opel Astra en Opel Zafira nog nooit zoiets meegemaakt dus aan de weg heeft het niet gelegen.)
Verder viel mij op dat als er ook maar iets van een wind staat de auto begint te dansen over de weg en ik dus continue aan het corrigeren ben of de snelheid dan 120Kmh of 100Kmh is maakt niet uit.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als de auto nog zo nieuw is breng hem dan meteen terug naar de dealer. hij zit in zijn garantie en het is duidelijk een gevaar om mee te rijden.
mvg
Zoals jij het omschrijft lijkt het wel alsof de auto niet goed is uitgelijnd. Ook versleten schokdempers geven zo'n rijbeeld, doch je mag er vanuit gaan dat die nog niet versleten zijn.
Niet goed vastzittende onderdelen van de wielophanging kan ook nog een oorzaak zijn. Je schreef dat je spullen had opgehaald. Doet de auto alleen raar bij belading of doet hij het ook in onbeladen toestand met alleen de bestuurder erin? Leuke klus voor de dealer, lijkt me.....
19 jaar
Ik wil hem idd zosnel mogelijk naar de dealer sturen maar het probleem is dat ik niets kan zonder auto en sinds ik 5-6 dagen in de week werk is dat een beetje het probleem vandaar dat ik dacht laat ik hier eerst eens wat posten, de reacties kan ik dan altijd weer meenemen naar de dealer.
De auto breekt hoe zwaarder beladen hoe minder uit ook valt mij op dat als ik net getanked heb m'n auto veel sneller accelereert dan met een half of bijna lege tank.
Maargoed eerst eens tijd vrijmaken voor een afspraak bij de dealer, bedankt zover iig....
19 jaar
Als je een BEETJE dealer hebt (en de Skoda-dealer is niet vies van wat service) kun je gewoon een vervangende auto krijgen. Ik heb bij garantiereparaties bij VW ook altijd een vervangende auto gehad. Kosteloos. Er wel even om vragen.....
19 jaar
Een beetje verstandige dealer zou blij zijn als de klant met zo'n probleem direct terug en graag een leenauto meegeven.
De importeur zit vast ook niet op slecht nieuws te wachten, laat staan op claims na ernstige ongelukken.
19 jaar
hallo....
ik denk zelf dat dit probleem in z'n algemeen ligt bij dit soort middenklassers en niet specifiek een skoda probleem zal zijn.
bij de meeste merken in die grote en klasse's kun je bij dit soort actie's (200 kmpu) makkelijk de bocht uit zeilen, heeft mede te maken met de gewichts verdeling in dit soort auto's
ook heeft dit type skode banden met de code T (tot 190,kmpu)
uiteindelijk zou je dan kunnen zeggen! de auto is niet gevaarlijk maar slechts de bestuurder! dit door zijn onervarenheid... met dit soort snelheden en stuur technieken (in combinatie auto)
(dit is slechts een indicatie en niet persoonlijk bedoelt)
paul,
Sorry voor de late reactie...
Dit verhaal is een beetje vaag...
Ik heb m'n auto naar de dealer gebracht en het bovenstaande verhaal verteld, toen ik m'n auto weer op ging halen vertelde de monteur mij dat hij geen problemen had kunnen vinden het enigste wat niet in orde was volgens hem was dat de spaning in mijn linkerachterband (1.6) veel lager was dan in m'n rechterachterband (2.2) en daarmee dus ook veel lager dan dat de specificaties voorschrijven.
Nou vond ik dat een erg vreemd verhaal en vertelde dus (naar waarheid) dat ik bij diverse pompstations om de dag m'n bandenspaning controleerde en op 2.2bar zette en dat dat wel goed moest staan, hij vertelde toen dat zijn instumenten geeikt waren en die luchtpompen bij de tank stations dat niet zijn en dat dat het probleem wel zou zijn.
Ik vond dit eigenlijk een beetje een l*l verhaal om eerlijk te zijn maar ben er verder niet op in gegaan, ik bedoel meerdere pompstations die allemaal in m'n rechter band 1.6 pompen maar in m'n linker 2.2 dat kan natuurlijk niet.
Maargoed ik moet wel zeggen dat het probleem wel verholpen is en dat het uitbreken nu alleen nog voorkomt als je echt te ver gaat (veel te hard door bochten oid. ('k moest het toch even testen he.)) wat uiteraard logisch is.
Dus alles bij elkaar een beetje een vaag verhaal van de monteur maar hij heeft het uiteindelijk (wat hij ook gedaan heeft) wel opgelost.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar