Skoda Octavia: trillende remmen, bij licht aanspreken.

Bouwjaar: 2005

Hoi techneuten,

Ik heb een Octavia 1.9 TDI, mijn tweede overiguns, met het volgende probleem. Na ongeveer 4000 km voelde ik na licht aanspreken van mijn remmen een trilling in het stuur en een schokkend gevoel in mijn rempedaal. Wanneer ik het pedaal krachtiger bedien voel je praktisch niets. Het vreemde is dat wanneer je een paar keer hebt geremd(net of je het systeem schoon hebt moeten remmen)de trilling praktisch weg is maar na afkoeling van het remsysteem de ene keer, de trilling terugkomt en de andere keer niet.Wanneer voertuig koud is en je rijdt weg is er bij eerste keer remmen ook niets waarneembaar.Bij mijn vorige Octavia TDI (bouwjaar 2002)heb ik schijven en blokken laten vervangen, doch eufel kwam na verloop van tijd gewoon weer terug. Uitwisseling schijven + blokken, dealer af, biedt dus mijns inziens geen oplossing.
Ik denk zelf aan de remblokkken, die soms als het ware willen bijten, dus niet altijd geleidelijk aangrijpen..

Wie heeft hiervoor een goede technische onderbouwing.Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

wijkmans

Geplaatst door wijkmans (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Octavia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

tedkroon (0), 18 jaar geleden

Mijn Skoda en aantal vorige auto's hadden hetzelfde fenomeen. Deze verklaring is als volgt: elke ochtend als de auto een tijd heeft stil gestaan zijn de schijven met name rondom de remblokken locatie anders aangeoxideerd. Dit kan direct bij de eerste rem momenten trilling opleveren. Verder is de gevoeligheid van trilling een relatie tussen de stijfheid (veergedrag)en massa van de ophanging en de wijvingscoefficient van je blokken. Je sprak heel terecht over het bijten van de remmen. Dit betekent dat door de wrijvingskrachten een kantelmoment geinitieerd wordt die als het ware een extra bekrachting opwekt. Deze beide fysische verschijnselen kunnen bij een bepaalde frequentie (lees snelheid) in trilling van het massa veerssysteem (stick-slipeffect) geraken.Indien één van de parameters gewijzigd wordt dan kan het frequentie getal gewijzigd worden en buiten het rijgebied komen.

Succes ermee!

Groeten Ted Kroon.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.