Skoda Octavia: olie lampje knippert bij start en motor stotterd regelmatig

Bouwjaar: 2006, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Wanneer de auto gestart wordt knippert het olielampje in de snelheidsmeter 5x en gaat dan uit. Heb oliepijl gecontroleerd en aangevuld maar probleem blijft. Weet iemand of dit normaal is?
Verder stotterd de auto met enige regelmaat, zowel koud als warm, zowel rijdend als stationair (op lpg en op benzine). Ook wil het toerental nog wel eens onregelmatig zijn. Wanneer computer wordt uitgelezen is er geen probleem zichtbaar. Weet iemand raad?

80martijn

Geplaatst door 80martijn (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Octavia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

jan T (20) PRO, 13 jaar geleden

als hij 5 maal knippert vermoed ik dat er een storing in het controle systeem voor het nivo zit.
dat kan de sensor zijn maar ook de bedrading.
ik vermoed dat dat uitgelezen kan worden.

groetjes jan.

80martijn (0), 13 jaar geleden

Dank je voor je reactie.

Heb afgelopen week bij Skoda een motordiagnosetest laten uitvoeren en deze gaf 2 storingen weer:
- cilinderrij 1 brandstofberekeningssysteem te arm
- tankontluchtingssysteem doorlaat foutief

Weet iemand wat deze foutmeldingen betekenen? De meldingen waren niet constant, aldus het formuliertje wat ik mee heb gekregen en de storingen zijn gewist. Geen knipperend lampje meer, maar na 2 x starten toch weer een knipperend lampje.
Bij Skoda was er `geen monteur meer aanwezig die mij iets kon vertellen` en ben met het formuliertje maar naar huis gegaan.

Wie weet mij iets te vertellen?

Groetjes Martijn

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Te arm staan van de motor kan worden veroorzaakt door valse lucht.
Als je dat combineert met de andere melding kan die valse lucht dus uit de tankonluchting komen.
Die eerst maar eens laten repareren.

berendonck (0) PRO, 13 jaar geleden

foutcode: 16825 P0441
nl Brandstofdamp afzuigsysteem stroming onjuist
du Tankentlüftungssystem Durchsatz fehlerhaft
en Evaporative (EVAP) Emission Control System Incorrect Flow
Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijke verschijnselen:

* Storingslampje brandt
* Waarschijnlijk geen 'drivability' problemen

Mogelijke oorzaken:

* Stroomcircuit tussen ECU en EVAP niet in orde
* Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Regulator Valve (N80) zit vast of is defect
* Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Solenoid Valve (N115) zit vast of is defect
* Evaporative Emission (EVAP) Canister Sealing defect
* Lek en/of blokkade in de slang(en) tussen de ontluchting van de tank en het gasklephuis
* Lek in de inlaat

Mogelijke oplossingen:

* De oplossing bij deze foutcode is vaak niet zo makkelijk te vinden. begin met de brandstofdop opnieuw en goed vast te zetten, reset de foutcode en kijk het een paar dagen aan
* Check op lek in de inlaat
* Check Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Regulator Valve (N80)
o Perform Output Test
* Check Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Solenoid Valve (N115)
* Check Evaporative Emission (EVAP) Canister
o Perform Basic Setting
* Controleer de slangen tussen de tank-ontluchting en het gasklephuis (Throttle Body)

Extra info:

* Het brandstofdamp afzuigsysteem bestaat uit vele onderdelen, o.a. de brandstofdop, brandstofleidingen, opvangbak en kleppen. Het brandstof afzuigsysteem voorkomt het vrijkomen van brandstofdamp naar de buitenlucht. Die brandstofdampen worden via leidingen naar een opvang geleid. Later, wanneer de motor op temperatuur is, opent een klep en worden die dampen de motor in gestuurd.


foutcode: 16555 P0171
nl Regeling Brandstoftoevoer Bank 1 systeem te arm
du Bank 1, Kraftstoffbemessungssystem System zu mager
en Fuel Trim; Bank 1 System Too Lean
Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijke verschijnselen:

* Waarschijnlijk is er rijdend geen enkele probleem te merken
* Misschien enig gebrek aan vermogen of een hikje tijdens het accelereren

Mogelijke oorzaken:

* De LMM (G70) is vuil of defect.
* Te veel olie op een in olie gedrenkt luchtfilter
* Een lek na de LMM

Mogelijke oplossingen:

* Negen van de tien keer is schoonmaken (remreiniger) van de LMM (G70) voldoende, ga zorgvuldig om met de sensor
* Check op lek na de LMM
* Kontroleer op vervuild brandstoffilter
* Kontroleer op correcte brandstofdruk
* Kontroleer brandstofpomp
* Te weinig brandstof
* EGR klep zit vast
* Check Injectors
* Check uitlaat op lekken
* Check Secondary Lucht Systeem op lekken
* Check vacuum leidingen op lekken
* Te veel olie
* Nokkenastiming verkeerd
* Compressie cilinder

Extra info:

* Een lambdasonde in bank 1 heeft geconstateerd dat er te veel zuurstof in de uitlaatgassen zit, te arm dus.
* In 2002 is er een schrijven gegaan naar alle Skoda-dealers dat er een probleem is met het regelapparaat van de Octavia 2.0/85 Kw motor uit 2000. Deze geeft steeds ten onrechte storingscode 16555/16556 en 17535/17536. Dit schijnt alleen voor te komen als het regelapparaat softwareversie 3 heeft. Als het motorregelapparaat vervangen wordt door één met softwareversie 5 is het probleem opgelost. Het onderdeelnummer van het regelapparaat is 06A906018 FH. Volgens de importeur moet je dan een heel nieuw regelapparaat bestellen, maar waarschijnlijk kan de software in het bestaande regelapparaat ook wel vervangen worden.


Gr. Harry

80martijn (0), 13 jaar geleden

Dat is nog eens een uitvoerige uitleg!
Denk dat ik daar we iets mee kan (laten) doen.

Bedankt

Groeten, Martijn

berendonck (0) PRO, 13 jaar geleden

Graag gedaan, suc6.

Gr. Harry

Erwin2907 (0), 13 jaar geleden

Martijn,

Heb je een AG SGI systeem? De arm-mengsel melding heeft bijna altijd met deze installatie te maken.
Als je deze installatie hebt, kijk even naar mijn tips over deze installatie bij een van de vorige topics en de controles die je zelf visueel kunt doen om te checken of jouw installatie bij de tijd is wbt filters/ gasdrukmeting etc.

http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=16...

Het olie knipperend lampje is denk ik een op zichzelf staand probleem waar ik je niet verder mee kan helpen.

Groet,

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.