close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Skoda Octavia: ratel bij gasgeven of constante snelheid

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9DTI

Een week of twee geleden kwam er ineens een hele harde sirene geluid onder de motorkap vandaan, de turbo was ineens stuk, was een paar honderd meter van garage vandaan (gelukkig), deze hebben een nieuwe turbo opgezet (ruim 1200euro). Vanaf dat moment hoor ik een geluid (net als een naaimachine) bij het optrekken of bij constante snelheid. Als ik hem in zijn vrij zet of de koppeling indruk is het geluid weg. Als ik gas geef in zijn vrij dan hoor ik het ook niet. Alleen als de auto rijdt en/of moet werken. Als de motor warmer wordt, wordt het geluid ook iets erger. Weer terug naar garage geweest, daar weten ze niet waar het vandaan komt, wel geven ze aan dat het een massa vliegwiel kan zijn. Deze link leg ik niet met het stuk gaan van de turbo, of is het gewoon toeval?
Bij de garage willen ze wel de massa vliegwiel vervangen maar het is niet zeker of het geluid daamee is opgelost......wie kan me meer zekerheid geven?
Km stand is 180.000km.

Geplaatst door

Chrizykmp (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is de intercooler ook schoon gemaakt/gecontroleerd?
Zijn er brokken afgebroken van de oude turbo?

oldford 0
badge

14 jaar

Is niet schoongemaakt, dit in verband dat volgens de garag ik net op tijd was dat zodat de rest niet schoongemaakt hoefde te worden. zo zeggen ze. Dus volgens garage waren er geen brokstukken afgebroken alleen een asje.

Chrizykmp 0

14 jaar

Ik vindt het nogal een risico wat ze genomen hebben. Met een gebroken turbo as is de kans levensgroot dat er stukken van de turbo afgebroken zijn.

Maar goed, een nieuw vliegwiel onder garantie (en dan ook gelijk een nieuwe koppeling) is nooit weg. Heb je daar voorlopig geen last meer van.

oldford 0
badge

14 jaar

Garage heeft wel geadviseerd om nog een tijdje door te rijden om daarna het geluid wat dan beter hoorbaar wordt te trasseren. Kan dit kwaad? bij zowel vuil in intercooler als de vliegwiel?
Wat zijn de globale kosten voor reinigen van intercooler (of is dit wel zelf te doen)
Wat zijn de globale kosten voor vervangen van vliegwiel met de koppeling?

Chrizykmp 0

14 jaar

Intercooler kun je zelf als je handig bent. Moeilijkste zal wel zijn om er bij te komen.
Deel van het front zal er wel af moeten.

Begin met de slang van intercooler naar inlaatspruitstuk. Daar kun je makkelijk bij.
Is die schoon aan de binnenkant? Geen metaalslijpsel?

oldford 0
badge

14 jaar

Om bij de intercooler te komen of te vervangen hoeft het front er niet af. Ga ervan uit dat dit een Octavia2 is. Als je de radiateur loshaald en de koelslangen uit de klemmen haalt. Dan kun je deze bovenop de motor leggen en je kunt dan makkelijk bij de intercooler komen. Zo heb ik het al een paar keer gedaan.
Wat ik wel raar vind is dat de garage zegt dat je langer moet door rijden omdat het geluid dan beter hoorbaar is. Als het niet het vliegwiel is maar iets in de motor. En de motor gaat kapot. Betaald de garage dat omdat hij heeft gezegd dat je langer mag doorrijden.
De turbo gaat niet zomaar kapot. Oliedruk weg gevallen, cilinderkop even geen olie gehad. De turbo gaat dan als eerste kapot, maar misschien nog wel meer.
Laatst ook een turbo kapot bij een skoda. Maar daar was de oliepomp kapot gegaan en alle lager schalen van de krukas waren ingevreten, nou dan weet je zeker dat het in de cilinderkop er ook zo aan toe is. Daar kon een nieuwe motor in.
Ik vind dat de garage beter nu kan zoeken waar het geluid weg komt.

dreuge 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.