Het volgende probleem doet zich voor met een skoda fabia 1.4mpi '02. De cylinderkop is gereviseerd bij 105.000km (enkele maanden geleden) Reden was een defecte koppakking (lek tussen koelkanaal en oliekanaal). De kop is toen ook gevlakt en afgeperst, thermostaat en ook het expansie vat is toen vervangen.
Sindsdien verbruikt de auto echter koelvloestof terwijl dat voor de revisie juist niet echt opviel. Op dit moment zelfs ca 0,5 liter per week. Het lijkt alsof het afhankelijk is van hoeveel km-ers dat gereden wordt.
De Skoda garage heeft het systeem koud en ook warm langdurige op druk gezet maar vindt geen lekkages. Er is geen koelvloeistof in de olie en geen olie in de koelvloeistof te vinden, dus de koppakking zou goed moeten zijn. Opvallend is dat er de volgende ochtend nog steeds veel druk op het koelsysteem staat alsof er net goed mee gereden is.
Temperatuur van het koelsysteem is in orde en de interieur verwarming werkt ook prima.
Kan er nog een luchtbel in het systeem zitten of is wellicht toch de expansie vat dop defect ?
Welke mogelijkheden zijn er nog?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als ik het zo hoor en er 's morgens nog steeds druk op het systeem staat lijkt dat niet goed. Misschien toch een minuscuul haarscheurtje in de kop ?
Het vermoeden van de garage is nu dat de koelvloeistof via de uitlaat verdwijnt tijdens het rijden.
Hoe is dat te verklaren?
13 jaar
een haarscheurtje in het gietstuk van de kop kan reden zijn dat koelvloeistof in een verbrandingsruimte terecht komt. Dit gaat dan samen met de uitlaatgassen de uitlaat uit naar buiten.
Is tijdens/vooraf het reviseren van de kop deze ook afgeperst? Dit is een procedure waarbij de kop onder druk wordt gezet met een gekleurde vloeistof, deze gekleurde vloeistof komt dan door een eventuele haarscheur naar buiten waardoor je de haarscheur duidelijk kan zien.
13 jaar
Zoals gezegd is het systeem na de koprevisie ter controle afgepest.
Ook bij de later diagnose op zoek naar lekkages is er geen lekkage gevonden en ook geen druk verlies bij het onder druk zetten van het koelsysteem bij koude en warme motor/koelvloeistof.
13 jaar
Update: Blok is uit elkaar gehaald. De kop is in orde maar het blok zelf heeft interne schade. Helaas motor defect.
12 jaar
Dat is minder, gelukkig zijn er wel aardig wat te vinden op sloop als goed is.
Is er een cilinderbus gescheurd?
De Skoda blokken hadden in deze jaren hierveel klachten mee, dezelfde VW motoren waren beter.
Het verschil zit hem in het materiaal van de koppakking, Skoda gebruikte een koperen ring rond de kanalen en VW Staal.
Altijd vervangen door deze stalen exemplaren, heel vaak trokken de koppen ook krom.
Als deze goed is gevlakt en juiste pakking is gebruikt dan moet het goed gaan.
Kan idd via bv de verbrandingsruimte ontsnappen nu, zie je hem ook roken?
Ook een scheurtje is best mogelijk, dan vooral bij warm blok.
Helaas zijn deze motoren een beetje een flop van VAG , heel veel gedoe mee gehad....slordig
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar