Skoda Fabia: Inhouden 1n 4 versn en 5 versn

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Als ik tussen de 60 en 80 rijd kom ik stotterend voor uit in de 4 als ik 70 tot 80 rij kom ik wederom schoks gewijs voor uit.
De dealer geeft als antwoord je rijd te rustg en schakelt te snel. Volgens het instructie boekje doe ik alles goed. Houd mij alleen wel aan de max snelheid ter plaatse. Wie heeft dit ook mee gemaakt en is er een oplossing gekomen. Km stand 50.000 km

ad10

Geplaatst door ad10 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Fabia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Het nieuwe rijden???? is er een toerenteller aan boord??

Brandstof diesel
Cilinders 4 in lijn
Kleppen/cilinder 2
Brandstofsysteem pompverstuiver
Cilinderinhoud 1896 cc
Maximaal vermogen 74 kW/101 pk bij 4000 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 1900 tpm


Dit is wat ik gevonden heb.

In de buurt van 1900 toeren is het koppel het grootst. Bij dat toerental kan de motor zijn grootste kracht leveren. zonder veel gas te geven zal de motor bij dat toerental vooral rustig moeten draaien. (wat extra belasting kan hij dan goed aan)

De koppelkromme heb ik niet gevonden. Maar het lijkt me sterk dat bij bv 1800 toeren het koppel hinderlijk lager is. Het lijkt mij zaak om het inspuitmoment en de vervroeging te laten controleren en eventueel af te laten stellen.

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=ad10]Als ik tussen de 60 en 80 rijd kom ik stotterend voor uit in de 4 als ik 70 tot 80 rij kom ik wederom schoksgewijs voor uit[/quote]
Ad

Ik denk ook net wat de dealer zegt dat je je rijstijl wat moet aanpassen. Een deel van de informatie in het instructieboekje stamt al uit de jaren 70, leg dit naast je neer.
Met de huidige dieseltechniek is het raadzaam om niet met een (te)laag toerental in een te hoge gekozen versnelling te tokkelen dan vraag je een beetje om dit soort problemen.
Je zult ook merken dat de motor een tikkie zuiniger wordt omdat heel simpel de motor veel minder aan het werk hoeft...

Overigens valt er aan dit type motor bijna niets aan af te stellen, het betreft een PD (pompverstuiver-diesel)

Gr. paul

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Kan dit niet door de EGR veroorzaakt worden.
70 a 80 in de vier vind ik niet abnormaal laag in de toeren rijden,ik denk dat hiet iets meer aan de hand is.
Een auto hoort niet te gaan schokken bij dit soort snelheden.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

geen toerenteller aan boord?

dreuge (0) PRO, 12 jaar geleden

Als je op de cruise control rijdt, voel je de motor dan ook schokken?

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=P. Kelder][quote=ad10]Als ik tussen de 60 en 80 rijd kom ik stotterend voor uit in de 4 als ik 70 tot 80 rij kom ik wederom schoksgewijs voor uit[/quote]
Ad

Ik denk ook net wat de dealer zegt dat je je rijstijl wat moet aanpassen. Een deel van de informatie in het instructieboekje stamt al uit de jaren 70, leg dit naast je neer.
Met de huidige dieseltechniek is het raadzaam om niet met een (te)laag toerental in een te hoge gekozen versnelling te tokkelen dan vraag je een beetje om dit soort problemen.
Je zult ook merken dat de motor een tikkie zuiniger wordt omdat heel simpel de motor veel minder aan het werk hoeft...

Overigens valt er aan dit type motor bijna niets aan af te stellen, het betreft een PD (pompverstuiver-diesel)

Gr. paul[/quote]
Paul?? hoe combineer je het door jou gegeven advies met het z.g. nieuwe rijden?? Wordt het geen tijd dat er duidelijk stelling genomen gaat worden tegen dat ongenuanceerde advies wat ons tot voor kort steeds op tv gegeven werd?

mvg Cor

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

Cor

De overheid gaf een hoop subsidie, nu het potje leeg is hoor je er niemand meer over. De praktijk heeft bewezen dat het ''NIEUWE rijden'' technisch gezien toch heel anders uitpakt.
De huidige diesels zijn absoluut niet zuiniger door te tokkelen met een (te)laag toerental... Benzinemotoren daar en tegen weer wel maar men maakt daarin geen onderscheid.

Gr. paul

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Mensen die vlgs het principe "het nieuwe rijden" rijden hebben in de regel niet zoveel verstand van de techniek.
In z'n drie een rotonde en bochten rijden en 50 in de 5 gaan rijden is echt je auto verkloten.
Op alles komen onevenredige krachten wat tot gevolg heeft dat versnellinsbakken voorijdig de geest geven,motoren dicht slibben,kortom je verziekt de boel.
En dan heb ik nog niet eens over de lui die dit zelfde met een volgepakte auto met caravan erachter en dan 70 in de 5 de bult op willen.
Je bespaart een tientje en je geeft 1000 uit aan reparatie's om het nieuwe rijden weer recht te breien....
Maar goed,zo hou je werk.

tedkroon (0), 12 jaar geleden

Helemaal mee eens! En vooral met verstand rijden daar bespaar je heel veel geld mee. Ook te laag toerental belast je lagers te zwaar en vooral bij grote last.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

We moeten niet gaan overdrijven. Een rustige rijstijl zal meestal op 2 manieren voordelig zijn, weinig slijtage en weinig brandstofkosten. Overbelasting van versnellingsbaklagers kan alleen gebeuren als de bak er niet op berekend is het maximum koppel van de motor over te brengen. En bij de krukaslagers geld hetzelfde. Je mag toch aannemen dat een autofabrikant onderdelen monteert welke berekend zijn op de maximale belasting welke veroorzaakt kan worden door de gemonteerde krachtbron?
Naar mijn mening schort het daaraan. Om subsidie op te strijken of de modellen in een voordele milieuklasse te krijgen doen fabrikanten bovenstaand principe geweld aan. Men pakt een bestaande motor en verhoogt het koppel. dank zij de huidige mogelijkheden met de electronica is dat geen probleem en kost niet veel extra. Men verlegt de overbrengverhoudingen, zodat bij dezelfde snelheden de motor veel minder toeren draait.

De meeste van onze klanten zijn leken. Daar moeten we niet op neer kijken. Maar goed uitleggen wat er gaande is. En dat ze hun voordeel al in hun zak hebben in de vorm van verminderde motorrijtuigenbelasting, bijtelling of BPM. Ik vind dat fabrikanten hun instructieboekjes zonodig zouden moeten aanpassen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.