Begin dit jaar heeft een technische kennis samen met mij de draagarmrubbers van de voortrein vervangen.
Door wat problemen met schokkend stuur en een beetje naar rechts trekken kwam ik er gisteren achter dat de nieuwe rubbers nu ook helemaal stuk zijn. Ze zien er precies zo uit als de oude rubbers die we eruit gehaald hebben. Ik begrijp er niets van.
Een garage zei tegen me dat dit misschien komt doordat de rubbers verkeerd gemonteerd zijn. Ik kan het me haast niet voorstellen. Alles is volgens de instructies gegaan, en de nieuwe rubbers zijn precies zo geplaatst als de oude. Het enige wat ik me nog kan bedenken is, dat ze misschien beschadigd zijn door de olie waarmee de bus is ingevet voor het inpersen. Maar dat was maar een heel klein beetje. Aan de buitenkant, waar deze rubbers kunststof bussen hebben. De schade zit bij de rubbers in het centrum en de spaken waarmee de draagarm in het centrum gehouden wordt.
Zelf zou ik eerder denken dat de rubbers gewoon een productiefout hebben.
Wat denken jullie? Is er iets wat we verkeerd gedaan kunnen hebben, waardoor de rubbers zo snel stuk gaan?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het zou een mogelijkheid kunnen zijn dat je ze achterste voren hebt gemonteerd.
of dat je de voorste achter hebt gezet en andersom.
of verkeerd materiaal gebruikt bij het inpersen.
een produktiefout zou natuurlijk ook nog kunnen.
Heb je de zaak aangedraaid met de wielen op de grond of met de wielen hangend in de lucht?
Als je de zaak aangedraaid heb met de wielen hangend in de lucht klopt het wel dat ze nu weer stuk zijn....
er staat dan veel te veel spanning op de rubbers.
mvg,
Hans.
We hebben de boel inderdaad aangedraaid met de wielen hangend. Dat lijkt me dus een interessante tip.
Hoe zit dat precies in elkaar? Ik zou van rubber verwachten dat het niet stukgaat van een beetje spanning. Wel van een boel spanning, maar hoeveel spanning kan die 0.5mm speling op de bouten nu echt genereren?
Het zou me logischer lijken dat de wishbones dan uit het centrum gaan staan, waardoor hij niet meer lekker spoort ed. Maar ik heb hem daarna wel succesvol laten uitlijnen.
Betekent dat dan dat je deze operatie eigenlijk niet kan doen met een brug die de wielen niet ondersteunt? Of is het de bedoeling dat je eronder gaat liggen en de boel met een handsleutel aandraait?
Edit:
achterstevoren / verkeerdom zeker niet. Daar heb ik strikt op gelet.
Op skodaforum heb ik trouwens de tip gekregen om niet de Skoda rubbers te gebruiken, maar die van Powerflex. Die schijnen robuuster te zijn. Heeft iemand van jullie daar eraring mee?
13 jaar
Wat zie je precies waardoor jij denk dat ze stuk zijn? Een klein scheurtje oid in de hoek van de spaken is opzich normaal als het maar niet echt los is van elkaar.
Kun je niet een foto sturen toevallig?
Je hebt het nu toch over de achterste rubbers van de voorwielophanging? Dus die ronde plastieke bussen?
Wat Hans zegt klopt maar dat is alleen voor de voorste rubbers, deze moeten ingeveerd vast worden gezet maar die jij hebt vervangen hebben een vormpje en maakt dit niet uit, die zetten zichzelf wel.
Alleen bij de Polo (ik ga ervanuit dat dit dezelfde zijn) moet het uitstekende rubbertje voor het merkteken op het alluminium huis staan, das is dan aan de ene kant bovenin en aan de andere kant onderin (weet niet meer welke kan hoe of wat).
Heb je dat ook gedaan?
[quote=ricky]Wat zie je precies waardoor jij denk dat ze stuk zijn?[/quote]
De spaken zijn helemaal stuk, en de pin van de draagarm ligt tegen de rand van de bus. Foto wordt een heel gedoe zonder brug. Je heb maximaal 15 cm om de camera te houden.
[quote=ricky]Je hebt het nu toch over de achterste rubbers van de voorwielophanging? Dus die ronde plastieke bussen?[/quote]
Inderdaad.
[quote=ricky]Wat Hans zegt klopt maar dat is alleen voor de voorste rubbers, deze moeten ingeveerd vast worden gezet maar die jij hebt vervangen hebben een vormpje en maakt dit niet uit, die zetten zichzelf wel.
Alleen bij de Polo (ik ga ervanuit dat dit dezelfde zijn) moet het uitstekende rubbertje voor het merkteken op het alluminium huis staan, das is dan aan de ene kant bovenin en aan de andere kant onderin (weet niet meer welke kan hoe of wat).
Heb je dat ook gedaan?[/quote]
Zowel bij de oude als de nieuwe zat er een bobbel op het rubber als markering. Deze heb ik op dezelfde manier geplaatst. De spaken staan dan (natuurlijk) ook in dezelfde houding.
Edit:
Bedoel je dat ze links en rechts misschien andersom moeten? Dat is iets wat we wel over het hoofd zouden kunnen zien.
13 jaar
Dat is wel apart na zo'n korte tijd, zelfs als ze links/rechts verkeerd zouden zitten dan zou hij nog niet zo verrot kunnen zijn denk ik maar dat weet ik ook niet zeker, je weet nooit hoe zo'n rubber daarop reageert. Check het even of ze links en rechts juist zitten gemonteerd.
[quote=ricky]Check het even of ze links en rechts juist zitten gemonteerd.[/quote]
We zullen het nooit helemaal zeker weten, maar ik denk dat we hier de gouden tip hebben.
Vandaag heb ik even gevoeld waar de rubber bobbels zitten die de montagerichting aangeven.
1 stond er naar beneden, en de andere naar binnen (!) Ik weet 99% zeker dat ze zo niet geplaatst zijn. Waarschijnlijk zijn ze dus in de bussen verdraaid.
Voorzichtig trek ik de conclusie dat je deze dingen alleen moet monteren met een glijmiddel dat snel zijn smerende werking verliest, zoals bijv. afwaszeep. Ik zag dat Powerflex zelfs zijn eigen middel meegeeft met de rubbers.
Ik ben bereid het te noteren als een gevalletje "Oeps! eigen schuld".
Desondanks wil ik wel andere rubbers proberen. Op Skodaforum (via VagTechniek) kreeg ik de tip om er de rubbers van een Seat Ibiza Cupra diesel in te doen. Aangezien Fabia en Ibiza het zelfde onderstel hebben moet dat passen. En de rubbers van de diesel zijn massief, waardoor ze sterker moeten zijn.
13 jaar
Nou de rubbertjes zitten erin hoor. Het totaal was een hele klus, maar het inpersen van de rubbers viel in verhouding nog mee.
Aangezien er de vorige keer met enig geweld en gedoe een afgebroken bout uit het subframe gehaald moest worden, begaf deze keer de draad het. Daardoor moest er een langere bout met moer gebruikt worden. Die moer past natuurlijk niet zomaar aangezien het subframe schuin afloopt. Gelukkig ken ik hele handige mensen die met enig laswerk hier een oplossing op gemaakt hebben, maar makkelijk was het niet.
Het goede nieuws is dat de CupraD rubbers uitstekend rijden. Ik kan nu zo hard als ik wil op de rem trappen en hij remt altijd soepel. Dit is helemaal nieuw voor mij. Eerder voelde ik altijd de remblokken met een knal aangrijpen of tenminste, dat dacht ik. Dat bleken dus de rubbers te zijn die tegen de aanslag knalden. Deze rubbers doen dat niet. Altijd soepel remmen, Yeah!
wel dreunt de auto wat meer bij lage toeren, maar dat vind ik niet hinderlijk.
Overigens zaten de rubbers nog wel keurig op hun plek. Ik moet het half onder de auto liggend verkeerd gevoeld hebben. Ze waren dus niet verdraaid, maar gewoon van beroerde kwaliteit.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar