Ik ben sinds een maand in het bezit van een Skoda Fabia 1.4 16V 74 kW uit 2000.
Ondertussen is de auto al 3 maal bij de dealer ter reparatie teruggegaan. Probleem: op onverklaarbare tijdstippen springt ineens de toerenteller naar de 3000-4000 toeren om vervolgens naar 0 (!!) toeren te gaan. De auto schokt hevig en slaat vervolgens af. Na 1 minuut wachten kan ik weer starten en kan ik er mee wegrijden. Het lampje motormanagement-storing blijft branden. Als ik mijn gas los laat, houdt hij nog even (1 sec.) zijn toeren vast om vervolgens netjes terug te lopen. Bij overschakelen schiet de toerenteller weer omhoog.
Dealer heeft BDP-sensor (?) vervangen (1e rep.) en vervolgens een verbrand relais (2e rep.). Auto heeft een week perfect gelopen om vervolgens weer als een bezetene te gaan schokken.
Wat kan hier aan de hand zijn. Dealer zegt dat bij uitlezen geen fout in Lambda-sensor en temperatuursensor te vinden zijn.
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De toerenteller vertelt je blijkbaar niet het juiste toerental van de motor. Stel dat de sensor (incl.bedrading) een verkeerd signaal afgeeft zodat het motormanagement 'denkt' dat er iets helemaal mis gaat met de toeren: het motormanagement zal ingrijpen op b.v. de gasklep. Gevolg stotteren.
Het motormanagement geeft het toeren signaal door aan de dashboard computer die netjes het flucturerende signaal probeert weer te geven.
Ik zou toch eerst het signaal van de sensor verdenken. Kun je niet simpelweg de sensor even losgooien? Het motormanagement zal dan in noodloop gaan, maar als het probleem dan wegblijft, heb je kans dat de sensor stuk is of de bedrading tussen de sensor en het motormanagement.
Anders zou de motormanagement computer ook stuk kunnen zijn. Printbreukje, vocht of zoiets omdat het probleem slechts af en toe aanwezig is.
Dank je,
De dealer heeft nu een nieuw contactslot besteld, omdat hij vermoed dat het een lost contact is. (van horen zeggen van andere Skoda-dealers). Kan het echter verklaard worden dat bij het overschakelen (ontkoppelen) de toeren af en toe omhoogknallen? En dat hij na het loslaten van het gaspedaal nog even door blijft rijden met dezelfde toeren? Na het vervangen van dat verbrand relais (bij de BDP-sensor) heeft de auto bij het loslaten van het gas wel meteen de toeren laten afnemen en bij het overschakelen de toeren niet omhoog laten knallen. (Dit was bij enkel het vervangen van de sensor niet het geval.) Binnen een week begon hij echter weer gek te doen.
Bedankt.
20 jaar
Ik hoop dat dit allemaal garantie is. De dealer gist maar wat en vervangt net zo lang tot het opgelost is.
Ik heb slechts 1 keer een dealer meegemaakt die me vertelde dat ze het op een bepaald moment gewoon niet meer wisten. Bij die dealer ben ik gebleven...
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar