Skoda Superb: ratel in blok (niet meer rond te draaien)

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI 130PK (01-05)

Hoi Allemaal,

Wij hebben een probleem met een superb (1.9 tdi 130pk, 01-2005). Auto heeft altijd goed gereden. Vanmiddag gestart nadat hij een half uur stil gestaan heeft en blokje loopt goed. Automaat in D en nĂ¡ 10 meter een knal en een zwarte wolk uit de uitlaat. motor sloeg meteen af en wilde niet meer starten. Even later nog eens geprobeerd. Blokje liep toen wel maar met een grote ratel (maar heel kort laten lopen dus).

- Opgesleept en randapparatuur bekeken. Niets vreemds te zien.
- Kleppendeksel verwijderd en van boven ook geen vreemde dingen te zien.
- Voorfront in service stand gezet en geprobeerd de krukas rond te draaien. Deze blokkeert op een bepaald moment

Iemand enig idee of dit vaker voorkomt of iemand die weet wat het zou zijn? Wij dachten zelf aan een gebroken klepschotel of iets dergelijks.



Meteen nog een vraag er achteraan. Stel dat we de kop eraf halen. Is deze dan zonder computer of speciaal gereedschap weer te monteren en lopend te krijgen? Ivm brandstof pomp ofzo?


Alvast bedankt. Hoop dat een van de VW mannen dit eerder heeft mee gemaakt.

tom782

Geplaatst door tom782 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Superb? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

41 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

tom

indien je de klepdeksel hebt gelicht en daar niets bijzonders is te zien zou ik de kop nog maar even laten zitten. lijkt mij verstandiger eerst maar eens het carter te openen.....

paul,

tom782 (0), 16 jaar geleden

iets meer info. Blok heeft ongeveer 250.000 km gelopen

@ Paul. Denk jij dat de kans groter is dat daar het probleem zit? Waar denk je aan dan? Drijfstanglagers? Krukas blokkeert echt volledig

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=tom782]iets meer info. Blok heeft ongeveer 250.000 km gelopen

@ Paul. Denk jij dat de kans groter is dat daar het probleem zit? Waar denk je aan dan? Drijfstanglagers? Krukas blokkeert echt volledig[/quote]
tom

heb je zelf een idee waar de zgn ratel vandaan kwam ?

paul,

tom782 (0), 16 jaar geleden

tja, het geluid toen het kapot ging kwam overduidelijk uit de motor of zeer dicht in de buurt van de motor en de ratel zit ook in de motor. Blokje heeft maar heel kort gelopen dus durf niet goed te zeggen of het uit de kop komt of uit het onderblok.

Maar heb jij wel eens eerder zoiets gehad of gezien?

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=tom782]tja, het geluid toen het kapot ging kwam overduidelijk uit de motor of zeer dicht in de buurt van de motor en de ratel zit ook in de motor. Blokje heeft maar heel kort gelopen dus durf niet goed te zeggen of het uit de kop komt of uit het onderblok.

Maar heb jij wel eens eerder zoiets gehad of gezien?[/quote]
in zoverre, een gebroken klepstoter heb ik wel eens meegemaakt. daar wordt je niet vrolijk van, vervangen cilinderkop was het gevolg.

paul,

tom782 (0), 16 jaar geleden

Olie is er overigens ook vanaf gehaald. Deze zag er gewoon uit. Dus zonder stukken metaal of ijzerslijpsel.

Net nog even geinformeerd bij Skoda en die hadden ook geen ervaring met een dergelijk probleem. Zij zouden ook beginnen aan het carter (aangezien dit ook veel minder werk is dan verwijderen van de cilinderkop)

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

distributie niet gebroken???
s maar een ideetje!

tom782 (0), 16 jaar geleden

nee, Distributie is een kleine 20000 km geleden vervangen. Riempje ligt er nog prima op (alles zit op zijn plaats, riem ziet er nog perfect uit). Aan de buitenzijde van de motor is nergens iets geks te zien. niets los, niets gebroken, geen lekkages............

tom782 (0), 16 jaar geleden

Vandaag blok uit elkaar gehaald. Eerst carter verwijderd. Niets bijzonders te zien. Vervolgens kop verwijderd. Aan de kop en aan de boven zijde van de zuigers niet bijzonders te zien.

Kop lag er dus af maar krukas blokkeerde nog steeds. Cilinder 1 lag merkbaar lager (circa 3mm) dan de rest van de zuigers. Vervolgens olie pomp los gehaald en drijstang lagers van cilinder 1 los gehaald. Zag er allemaal keurig uit. Dan maar de zuiger er uit halen. Wat bleek. Een kromme drijfstang (foto)


Wat ook bleek was dat de onderzijde van de zuiger aangelopen heeft tegen het contragewicht van de krukas. Dit heeft het blokkeren veroorzaakt!

Hoe dit nou gekomen is was nogal een raadsel. Bij het demonteren van het inlaat spruitstuk kwam er wat koelvloeistof uit het inlaatspruitstuk (lijkt me niet de bedoeling). Wellicht is er dus water in de verbrandingskamer gekomen waardoor de drijfstang krom geduwd is.

Kan iemand vertellen wat onderstaand precies doet? (foto). Het zit gemonteerd tussen inlaat en uitlaatspruitstuk en heeft twee aansluitingen voor koelvloeistof. Hier kwam ook wat koelvloeistof uit bij een van de aansluitingen aan het spruitstuk. Lijkt ons ook niet te horen.

Cor1822 (0) PRO, 16 jaar geleden

Oeps.....

Geen wonder van dat "rateltje" ........

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

Maar wat is nou de oorzaak geweest? Is er veel gas gegeven, bv een roetmeting voorafgaande aan deze grap?
Wij zitten namelijk met ongeveer zoiets, Passat tdi van 99 is gaan tikken nadat er een poos 180 mee gereden is.
Riem en rollen en stoters reeds vernieuwd maar tik blijft aanwezig. Tik is er ineens gekomen nadat er snel mee gereden is. Traceren en localiseren van de tik valt nog niet mee maar klant wil wel verlost worden van dit bijgeluid.

Sytze

tom782 (0), 16 jaar geleden

inderdaad, zo is hij niet uit de fabriek gekomen ;-).

Nu alleen er voor zorgen dat het niet opnieuw gaat gebeuren. We zitten er aan te denken dus onderdeel op foto nummer 2 ook te vervangen. Zuigers, cilinderwanden. drijfstanglagers, krukas,..........ziet er allemaal nog goed uit. Vrijwel perfect voor deze km. stand!

tom782 (0), 16 jaar geleden

[quote=sytze]Maar wat is nou de oorzaak geweest? Is er veel gas gegeven, bv een roetmeting voorafgaande aan deze grap?
Wij zitten namelijk met ongeveer zoiets, Passat tdi van 99 is gaan tikken nadat er een poos 180 mee gereden is.
Riem en rollen en stoters reeds vernieuwd maar tik blijft aanwezig. Tik is er ineens gekomen nadat er snel mee gereden is. Traceren en localiseren van de tik valt nog niet mee maar klant wil wel verlost worden van dit bijgeluid.

Sytze[/quote]
Zoals in post 1 staat is het net na het wegrijden gebeurd. Het is een taxi met 254000 op de teller. Ik had zelf 4 uur in de auto gereden zonder problemen. Verscheidene keren gestart en afgezet en wisselend mee gereden. Geen roetmeting en ook niet lang hoge toerentallen. Auto stil gezet en een half uur later weer gestart. Nog niets aan de hand. Normaal weg gereden en na 10 meter een knal vanuit de motor en het blokje slaat af (zwaar lopen dus). Starte niet meer, en later met moeite met een grote ratel (onderzijde zuiger tegen contra gewicht dus).

In jou geval zou het ook zoiets kunnen zijn. Nadeel alleen is dat het eigenlijk pas zichtbaar word bij het verwijderen van de kop

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

Zag je het meteen na verwijderen carter? Mijn krukas draait n.l. prima.

tom782 (0), 16 jaar geleden

wij zagen niets bijzonders na het verwijderen van het carter. Achteraf gezien kun je een zeeeeeer lichte beschadiging (eigenlijk alleen kleur verschil) vinden op het tweede contragewicht van cilinder 1.

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

Hmmm, maar om nu domweg alle zuigers er uit te plukken vanwege een tik.....vergeet niet, hij loopt prima.
Vraag me trouwens af wat bij jullie de oorzaak is geweest, zal toch niet spontaan gebeuren als alles verder goed is. En welke kracht is er geweest die de drijfstang zo krom maakt? Moet toch van boven komen....terwijl normaal alleen het goede van boven komt...........

tom782 (0), 16 jaar geleden

wij denken water zoals ik hierboven zei.

Als dat blokje prima loopt zou ik hem inderdaad ook niet open gaan maken

rfbroek (0), 16 jaar geleden

[quote=tom782]....Kan iemand vertellen wat onderstaand precies doet? (foto). Het zit gemonteerd tussen inlaat en uitlaatspruitstuk en heeft twee aansluitingen voor koelvloeistof. Hier kwam ook wat koelvloeistof uit bij een van de aansluitingen aan het spruitstuk. Lijkt ons ook niet te horen.[/quote]
Ik heb ook nog nooit zoiets gezien. Ben heel benieuwd wat het is!!

Als daar aansluiting van koelwater op zit, en het is lek, dan lijkt het me inderdaad zeer aannemelijk dat er koelwater is aangezogen waardoor de drijfstang krom sloeg.

Groetjes Ronald.

tom782 (0), 16 jaar geleden

Er is alleen een complete set drijfstangen (4) te bestellen. Had eigenlijk gehoopt op per stuk.

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

Kan niet anders zou ik denken, water laat zich niet samenpersen dus dan de drijfstang maar krom......

rfbroek (0), 16 jaar geleden

Helemaal mee eens.

Is een ruilblok niet goedkoper?

Wat zou dat onderdeel nou precies doen??

Groetjes Ronald.

tom782 (0), 16 jaar geleden

wat het gaat kosten weet ik nog niets. Is besteld maar staat in backorder (helaas). De set drijfstangen kost 400 zoveel euro.

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

tom782 schreef:
....Kan iemand vertellen wat onderstaand precies doet? (foto). Het zit gemonteerd tussen inlaat en uitlaatspruitstuk en heeft twee aansluitingen voor koelvloeistof. Hier kwam ook wat koelvloeistof uit bij een van de aansluitingen aan het spruitstuk. Lijkt ons ook niet te horen.

Ik heb ook nog nooit zoiets gezien. Ben heel benieuwd wat het is!!

Als daar aansluiting van koelwater op zit, en het is lek, dan lijkt het me inderdaad zeer aannemelijk dat er koelwater is aangezogen waardoor de drijfstang krom sloeg.

Groetjes Ronald.

Online

[b]Wat je ziet is de egr en een stuk uitlaat spruitstuk. De aansluiting van de kvs dient meestal om een snelle bedrijfs temperatuur te bewerkstelligen. Als er dan kvs lekt uit het circuit loopt dat natuurlijk naar het laagste punt en het staat nog onder druk ook, dus dat wil er wel uit. Kan dan het makkelijkst de cilinder in....tja en dan zijn de rapen gaar nietwaar?
Weer een mooi stukje doordachte techniek.......[/b]

Sytze

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

neem maar antiek
kever
lucht koeling
nooooooit geen water lekkages
maar volgens mij koelen ze de uitlaat gassen om de no x te verlagen door vollume toename
maar maakt nie uit
als t lekt is ergens anders iets stuk(gegaan)
en het is hele mooie techniek
zolang t maar heel is
t nadeel vd is dat je niks ziet
en als je t merkt heb je brokken

tom782 (0), 16 jaar geleden

volgens de dealer heet het idd een uitlaatgaskoeler.

Een ruilblok: tja, een ruilblok moet je ook maar van geloven wat ze zeggen. km. stand? Waarom is het blok eruit gegaan? Hoe is er mee omgegaan? welke onderhoud is er aan gepleegd? En aangezien het onderblok er overal nog perfect uit ziet zijn dat ook een hoop kosten en werk (alles eruit, bak eraf,..............).

rfbroek (0), 16 jaar geleden

Kan je dan zomaar nieuwe drijfstangen monteren?

Ik dacht altijd dat dan de krukas opnieuw geslepen moest worden en overmaat lagers erin?

Groetjes Ronald.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=rfbroek]Kan je dan zomaar nieuwe drijfstangen monteren?

Ik dacht altijd dat dan de krukas opnieuw geslepen moest worden en overmaat lagers erin?

Groetjes Ronald.[/quote]
drijfstangen hebbn niets met de krukas van doen
de slijtage vd as bepaalt of ie geslepen meot worden
dit kan je controleren met plasticord
waar op gelet moet worden als de zuiger drijfstang als set geleverd wordt en de zuigers zelf op de drijfstng moet zetten ia de deaxiatie

tom782 (0), 16 jaar geleden

Iemand overigens wel eens de EGR afgedopt van zo'n tdi? Dus een plaatje tussen de aansluiting van de uitlaatgaskoeler en het inlaatspruitstuk?! Op verscheidene plaatsen op het net kom je daar wat over tegen.

tom782 (0), 16 jaar geleden

Nog even een vraagje:

We zitten er over te twijfelen of de zuigerveren vervangen moeten worden. Dit met het oog op mogelijk olie verbruik in de toekomst. De motor heeft 250.000 gelopen en in de cilinderwanden zijn de sporen van het honen nog zichtbaar. Kennelijk is er niet veel slijtage opgetreden tenzij de cilinderwand na het honen gecoat is (weet iemand of dat zo is?). Als wel zuigerveren vervangen worden is het dan nodig de cilinderwanden te honen? Of mag dit absoluut niet ivm een mogelijke coating.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

ales ligt open
en de drijfstanen vervbang je toch allemal
daar bij doe je neem ik aan ook de zuigers
dan doe je ook de veren
en hoon je de cil heellicht op
anders kan je ook op de sloop een zuiger halen en die dr instoppen

tom782 (0), 16 jaar geleden

We waren niet van plan de zuigers te vervangen, omdat deze helemaal geen slijtplekken vertonen. Dan toch de zuigerveren vervangen, i.v.m. mogelijk olieverbruik?
Heel licht honen wil zeggen dat de cil-wanden niet gecoat zijn?

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

Wat ook bleek was dat de onderzijde van de zuiger aangelopen heeft tegen het contragewicht van de krukas. Dit heeft het blokkeren veroorzaakt!
en dan propje de oude zuiger(s) dr weer in
k hoop dat je alleen aan je eigen auto (zo) sleuteld

tom782 (0), 16 jaar geleden

er zit daar inderdaad een heel klein plekje, in onze ogen geen reden om er meteen 4 nieuwe zuigers in te zetten.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

nee tot je merkt dat ie vervormt is en of vast loopt
de zuigermantel breekt
of olie gaat slurpen
maar t is jou party

tedkroon (0), 16 jaar geleden

Ik zou gewoon de oude zuigers met veren weer monteren. Je kan nog even een veer los nemen en in de cilinder plaatsen en zo de veeropening bepalen. Is deze veel te groot dan zou ik ze vervangen. Wel zou ik de cilinders met een stuk middelfijn schuurlinnen een soort hoonprofiel weer in aanbrengen. Hierdoor lopen de veren weer goed in. Zitten de zuigers gemonteerd of heb je de stand van de veren gemerkt dan is deze schuurprocedure niet nodig.

Natuurlijk zou ik wel je klepsealtjes vernieuwen, meestal geven die olieverbruik!

Succes, groeten Ted

tom782 (0), 16 jaar geleden

**Edit**

Bleek wel gewoon los te komen

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

Hoe bedoel je? Het deel wat om de kruktap komt? Explane......

tom782 (0), 16 jaar geleden

** Edit **

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

Niet dat ik weet. Ben het nog nooit tegen gekomen. Zal een hele operatie worden om die drijfstang op zijn plek te krijgen......lijkt me dat je een reeds gedeelde moet hebben. Of je moet een staf hebben.....

ruudwiwik (0), 15 jaar geleden

Ik weet niet wat hier de veroorzaker is geweest. Wij hebben 5 van deze auto's als taxi rijden. de oudste is nu 2 jaar. 3 van de 5 hebben al een nieuwe motor en 1 van deze 3 heeft al een 3de motor. Iedere keer dezelfde veroorzaker, het plotseling defect raken van de oliepomp. Zonder oliepomp is het snel gedaan met de motor. Telkens tussen de 80 dkm en 100 dkm begeeft de pomp het. Auto's zijn dealer onderhouden en gerepareerd.

tom782 (0), 15 jaar geleden

De oorzaak was de uitlaatgaskoeler (waterslag gemaakt). Wij hebben ze bijna allemaal afgedopt rondrijden nu. Gaat prima. Verder zeer weinig motorische problemen en de motoren houden het probleemloos 3-4 ton uit (olipomp nog nooit problemen mee gehad). Enige wat een heikel punt is van de superb1 is het carter. Deze raak je vrij snel hebben we ook al meerdere malen kapot gehad. Helaas is er geen stalen exemplaar, geen carterbescherming of geen stuggere veren te vinden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Superb of stel zelf een nieuwe vraag.