Skoda Superb: distributieriem skoda superb 1.9 tdi 130PK

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi 130 pk

Hoi Allemaal,

Kan ik zonder speciaal gereedschap de distributieriem van een suberb 1.9 tdi 130pk versie vervangen of heb je hier speciale dingen voor nodig? En moet je de elektronika ook resetten oid om te laten weten dat er een nieuwe riem op ligt?
Tot slot. Wat kan ik het beste meteen nog meer vervangen als de distributie eraf ligt?

Hartstikke bedankt.

tom782

Geplaatst door tom782 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Superb? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

In de meeste gevallen heb je voor het spannen van de spanrol een speciaal sleuteltje nodig,maar er zijn ook uitvoeringen met een inbus sleuteltje.
Ik zou alles mee vervangen,waterpomp meelooprollen spanrol.
De elec. hoef je niets aan te doen.

Ricky,

tom782 (0), 17 jaar geleden

wat voor sleuteltje is dat dan? Zijn dat altijd dezelfde sleuteltjes? En een stukje gereedschap kopen is geen probleem (tenzij het honderden euro's kost dan natuurlijk).

Bedankt.

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

Het is een sleuteltje met 2 pennetjes eraan waarmee je de spanrol kunt spannen.
En ja,het is altijd de inbus of dit sleuteltje,maar bedenk me net,bij sommige types wordt de spanrol ook met een hydroliek erbij gespannen (die houdt de spanrol onder spanning,en vangt vibratie's van de riem op).
Maar vw gebruikt dit al een paar jaar niet meer,dus skoda denk ik ook niet.

Ricky,

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

Precies,altijd handig die plaatjes,3387 om te spannen,t1008 om het hydroliekje te bokkeren,t10050 om de krukas vast te zetten,3359 om de pomp te blokkeren,maar aftekenen met een lakstift kan ook.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=tom782]wat voor sleuteltje is dat dan? Zijn dat altijd dezelfde sleuteltjes? En een stukje gereedschap kopen is geen probleem (tenzij het honderden euro's kost dan natuurlijk).

Bedankt.[/quote]
tom

voor het eerst een dis-riem vervangen bij dit type motor vraagt wel enig kennis van zaken. vraag me af gezien de kosten of je dit risico wel zou willen lopen ?

paul,

tom782 (0), 17 jaar geleden

Weer bedankt voor de info jongens!

Het zit zo, ik werk bij een taxibedrijf waar inmiddels 8 superbs rijden. Wanneer onderhoud zelf uitgevoerd kan worden in de werkplaats is dat natuurlijk het mooiste. Daarom is het bedoeling dit zelf te gaan (met een gezonde dosis sleutel ervaring ;-)) aangezien dit bij zulke aantallen auto's en km standen per jaar een wat vaker voorkomende zaak is dan bij de gemiddelde particulier.

tom782 (0), 17 jaar geleden

Inmiddels 1 riempje vervangen. Setje speciaal gereedschap aangeschaft en het was de eerste keer even zoeken naar het gaatje om de brandstofpomp te blokkeren maar verder was het een makkie. Viel niet tegen, op naar de volgenden. Bedankt!

tom782 (0), 16 jaar geleden

nog weer een keer een vraagje mbt de distributie van een 1.9tdi.

Er zijn blokjes waar een spanset zonder hydrauliek op zit en versies met hydrauliek. Weet iemand waarom VW dat zo gedaan heeft (wat is daar de reden van)? En moet een blok met hydraulische spanner deze ook altijd hebben of zijn ze uitwisselbaar (dus mag je bij een riemwissel een andere set monteren of is dit uit den boze)? (het plastic schildje achter de riem moet ook mee vervangen worden in dat geval, dat heeft in genoemde gevallen iets andere uitsparingen).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Superb of stel zelf een nieuwe vraag.