close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Skoda Fabia: regelmatig heel kort alarmpiep + soms afslaan in stationair

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.4 74kW

Hallo,

Ik neem een aantal fenomenen waar. Aangezien ze altijd maar kort duren is het moeilijk om de oorzaak te zoeken.
Misschien dat iemand dit probleem herkent?

Accu lampje:
Soms blijft kort na het starten het acculampje langer dan normaal aan. Soms gaat hij in dat geval een paar keer aan-uit-aan-uit. Je hoort dan ook een relais klikken. In sommige gevallen geeft de boordcomputer ook een piep, waarmee hij blijkbaar aangeeft dat hij hier een probleem ziet.
Hoewel de accuspanning bij belasting wat aan de lage kant is, is het oogje groen en start de motor zonder enig probleem. Startmotor draait goed rond en motor slaat snel aan.

Soms piep bij wegrijden en drempels:
Dit gebeurt eigenlijk alleen als de motor nog niet zo lang loopt. Koud of warm maakt niet uit. Of hij dan altijd al op LPG over is weet ik eigenlijk niet.
Ik heb een aantal keer gehad dat als ik uit stilstand wegrijd en daar wat meer gas geef dat de boordcomputer piept. Vandaag reed ik over een drempel en kreeg ik ook weer een piepje. Toen flitste ook heel kort een lampje op. Het ging te snel om te zien welke het was. Hij zit in het veld met lampjes (waar bij de luxere versie de maxidot zit) aan de linkerkant, ongeveer in het midden. Iemand enig idee welk lampje daar zit?

Afslaan:
Met een zekere regelmaat valt de motor uit als ik voor een rood licht sta te wachten of iets dergelijks. Dat is dan vlak na dat de auto tot stilstand is gekomen.
Dit komt geheel onverwachts. De motor draai niet hoog of laag stationair, sputtert niet. Alles ziet er goed uit.

Gedaan:

recentelijk is de BDP sensor vervangen om een ander probleem op te lossen. Deze is dus nieuw.
Ook is het gasklephuis pas schoongemaakt.
Verder is de uitlaat recentelijk gerepareerd. Daarvoor is hij erafgeweest en is dus de Lambda sensor na de katalysator los geweest.

Dat met het acculampje had ik al voor het repareren van de uitlaat.

Enig idee?

Geplaatst door

Ronald_J (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoe laag noem je "aan de lage kant"?

Het afslaan? Gebeurt dat alleen op LPG of ook op benzine?

oldford 0
badge

14 jaar

[quote=oldford]Hoe laag noem je "aan de lage kant"?[/quote]
Ik heb het volgende gemeten:

motor uit:

verder geen belasting: 12.20V
met groot licht: 11.57V

Motor aan:

verder geen belasting: 14.36V
Met grootlicht: 14.23V
Met grootlicht / aanjager voluit / achterruitverwarming aan: 14.20V

Het is een Calcium Calcium accu.


[quote=oldford]Het afslaan? Gebeurt dat alleen op LPG of ook op benzine?[/quote]
Ik heb niet specifiek hierop getest. Aangezien het ook weer niet zo vaak voorkomt zou dat betekenen dat ik flink kosten moet maken door vele kms op benzine te gaan rijden.
Ik zou denken van wel, omdat het vooral gebeurt als de motor nog niet zo lang aan is. Nu ik erover nadenk was hij geloof ik wel in alle gevallen warm.

Ronald_J 0

14 jaar

Accu spanning is gewoon goed. Dynamo werkt - in ieder geval op het moment dat je aan het meten was.

Zou toch maar een paar stukken in de stad op benzine gaan rijden.
Het is wel makkelijk om te weten waar je moet zoeken voor het probleem - in het benzine deel of het lpg-deel.
Als je weet waar je moet zoeken, scheelt dat ook in de zoektijd en dus reparatiekosten.

oldford 0
badge

14 jaar

Dat is waar.

Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik moet doen.
Ik kan gewoon wachten totdat het erger wordt. Dan is zoeken eenvoudiger. Met de kapotte BDP sensor werkte dat goed. Maar ik zou het jammer vinden als ik op een zeker moment helemaal kom stil te staan.

Ik dacht zelf dat er misschien ergens een los contact aan de voeding (massa?) zou kunnen zitten aangezien het ene alarm betrekking heeft op de accuspanning en de andere blijkbaar op schokken reageert.
Dat verklaart alleen niet het stilletjes uitvallen van de motor in stationair.

Probleem is dat het lastig is om te bewijzen dat het op benzine helemaal niet gebeurt. Je weet nooit of het toevallig niet gebeurt, of omdat hij op benzine loopt.

Ronald_J 0

14 jaar

Inmiddels heb ik nog een aantal keer het accu lampje zien flitsen. Het andere lampje dat ik gezien dacht te hebben was waarschijnlijk ook het acculampje. Waarschijnlijk ging het gewoon te snel om het goed te kunnen zien. Op de plaats waar ik het gezien dacht te hebben blijkt het "deur open" lampje te zitten.
Voor alle zekerheid heb ik de de dynamo vervangen. Deze was inmiddels 30K over het service interval heen en wat ik gezien heb lijkt erbij te passen. Sindsdien heb ik geen lampjes meer gezien.

Het uitvallen van de motor gebeurt sporadisch. Ik denk dat de stationair regeling op gas niet helemaal stabiel is. Het lijkt alleen te gebeuren als de airco aan is en de motor net warm geworden. Het is me eerder opgevallen dat de terugval naar stationair anders is op gas dan op bezine. Op gas valt het toerental tot onder nominaal stationair en klimt dan op. Op benzine valt hij tot 1200 toeren en zakt dan langzaam naar 750.
Ik zou zeggen dat de conversietabel van het gassysteem onderin de toeren niet perfect is.
Zolang het sporadisch voorkomt laat ik het er maar bij.

Ronald_J 0

14 jaar

Lijkt er op dat het mengsel op LPG wat aan de arme kant is. Vooral als de motor wat zwaarder belast wordt (airco aan, of veel stroom verbruikers).

oldford 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.