auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Skoda Octavia 2008: Storing nokkenassensor of distributieriem tand versprongen

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: BLS, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 77

Mijn Skoda Octavia, met de 1.9 TDI 77 Kw. dieselmotor (1Z3) heeft ruim 435.000 km. gelopen. De distributieriem en, wanneer nodig, de waterpomp zijn altijd op tijd vervangen. Ca 91.000 km. geleden is dit voor het laatst gebeurd. De fabrikant schrijft voor distributieriem vervangen om de 120.000 km..

Sinds enkele maanden startte de motor als hij warm was slechter dan normaal. Een dieselspecialist in Rotterdam-Zuid heeft voor ruim € 325,00 (ex btw) een software-update uitgevoerd omdat het motormanagement, zoals hij verklaarde, “dacht” dat de motor wanneer deze warm was, koud was en daardoor een verkeerde inspuiting gaf bij warme motor. Het zou een bekende kwaal van deze motor zijn wanneer deze wat ouder werd. Sinds die software-update start de motor ineens bij koude start een stuk slechter. Dit in tegenstelling tot vóór de software-update waarbij ik bij koude motor maar aan de startsleutel "hoefde te denken” of de motor startte al. Ook bij warme motor komt het nog wel voor dat deze niet direct wil aanslaan.

Met dit euvel terug gegaan naar de dieselspecialist. Die heeft voor ruim € 50,00 de auto weer uitgelezen en hij zegt nu: “de nokkenassensor geeft een foutieve waarde aan”. Die specialist denkt dat de nokkenassensor misschien defect is, of dat de krukassensor defect is (wordt niet aangegeven in de storingscode), waardoor die sensoren ten opzichte van elkaar niet meer de juiste waarden aangeven en het motormanagement die foutmelding van de nokkenassensor geeft. De dieselspecialist geeft ook aan dat de distributieriem een tand versprongen zou kunnen zijn (?), waardoor de nokkenassensor een foutieve waarde aangeeft t.o.v. de krukassensor. Hij adviseert om de distributieriem, 30.000 km. eerder als nodig is, dan maar te vervangen.

Ik kan me echter niet voorstellen dat door een software-update de distributieriem ineens een tand verspringt. Of zou die distributieriem al een tand versprongen zijn, vóórdat de software-update heeft plaatsgevonden? Dan zou die dure software-update onnodig geweest zijn en het startprobleem nu is omgedraaid. Het lijkt mij ook niet dat de nokkenassensor defect is, anders zou die toch helemaal geen waarde meer aangeven?

Het vertrouwen in deze dieselspecialist ben ik nu wat verloren. Iedere handeling kost me bij hem honderden Euro’s, maar de problemen worden niet (meer) opgelost. Nu moet ik plotseling weer vervroegd de distributieriem vervangen die hij er zelf 91.000 km. terug voor veel geld heeft ingezet. Maar goed, de dieselspecialist rekent een extra hoog uurtarief, want voor “deskundigheid betaal je extra”.

Weet iemand wat verstandig is wat nu wijsheid is en wat ik het beste kan doen?

Geplaatst door

BreejKC (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De zgn slechte start met warme motor heeft niets met software van doen. Ze passen de software aan maar eigenlijk is het een lapmiddel.
Het euvel is dat de startmotor aan zn eind is en zodoende het starttoerental niet meer bereikt. (voorwaarde accu 100%)
Inspuitmoment is afhankelijk van het starttoerental (bij een warme motor) dat is de reden dat de motor warm slecht aansloeg.
Inmiddels is daar een verbeterde versie voor in de handel (2kw) ipv 1.7 kw.

Als je iets wilt uitsluiten dan zul je een behoorlijke diagnose moeten kunnen stellen.
Alles volstaat met meten en controleren zonder dat de klant daardoor te veel betaald....

Dmv van de testkast kun je vrijwel meteen het e.a uitsluiten.
Dit is een Jip & Janneke verhaal en niet heel moeilijk om op te lossen.

Grt. Paul

P. Kelder 0
badge

6 jaar

Beste Breej,

Paul is bereikbaar als VAG Specialist in de telefonische hulplijn. Die wil je graag helpen en zou je dus kunnen bellen voor advies: 085 0239601

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.