Ik heb een Octavia 1.6 bj. 2001 75Kw.
Sinds kort heb ik een probleem met de temperatuur.
Normaal staat de temperatuur op 90°. Sinds kort loopt deze op naar 110 / 120° en loopt dan in nog geen 2 sec terug naar 90°.
Dit gebeurt op het moment als ik rij. De snelheid varieert dan tussen de 100 en 120. Bij 90° slaat de ventilator niet aan, maar als de temperatuur oploopt, slaat deze wel aan.
Afgelopen week reed mijn vrouw in de auto 140km en begon plots het temperatuur lampje te branden en ook was er een piep signaal te horen.
De temperatuur was duidelijk te hoog
Zij heeft hierop de kachel maximaal en de aanjager open gezet. De temp. liep toe langzaam terug.
Vanavond heb ik geconstateerd, dat de onderste radiatorslang niet erg warm wordt.
Koelvloeistof niveau is goed.
Het vreemde is, dat als ik een scherpe bocht naar rechts vlug neem, de temperatuur meter daarop reageert, door op te lopen?
Kortom, wat kan dit betekenen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Terug lopen van 120 naar 90 graden in 2 seconden kan ik alleen verklaren met een foutieve meterstand.
Dat kan de sensor zijn, de bedrading of het metertje in het dashboard.
Scherpe bocht naar rechts en temperatuur reactie kan wijzen op een bedradingsfout/printfout.
Kennelijk beweegt er dan iets en krijg je meer of minder contact. Dat kan intern in het instrumenten paneel zitten - b.v. losse soldering.
Als dit het probleem is, dan verlies je ook geen koelvloeistof.
Hoe verklaar je dan, dat de onderste slang niet erg warm wordt, en dat de uitstroom van lucht uit de kachel niet echt warm is.
14 jaar
Als eerste de temperatuursenor laten vervangen en dan weer even aankijken ivm dat de meter binnen paar seconden oploopt/terugloopt.
en anders ligt jouw probleem aan de waterpomp,zoja dan deze vervangen en eventueel distributieriem en dan weer aankijken.
Waarschijnlijk ligt dan het probleem aan het schoepenwiel van de waterpomp deze ligt dan los van de as met als gevolg te geringe circulatie.
Test:bij koude start moet na 5 minuten de kachel warme/hete lucht geven,zoniet dan probleem in circulatie of in ergste geval de koppakking maar dat denk ik niet omdat dat niet vaak voorkomt.
je kan de circulatie toch heel gemakkelijk zien aan de retourflow in het expansiepotje
14 jaar
[quote=ricky]Als eerste de temperatuursenor laten vervangen en dan weer even aankijken ivm dat de meter binnen paar seconden oploopt/terugloopt.
en anders ligt jouw probleem aan de waterpomp,zoja dan deze vervangen en eventueel distributieriem en dan weer aankijken.
Waarschijnlijk ligt dan het probleem aan het schoepenwiel van de waterpomp deze ligt dan los van de as met als gevolg te geringe circulatie.
Test:bij koude start moet na 5 minuten de kachel warme/hete lucht geven,zoniet dan probleem in circulatie of in ergste geval de koppakking maar dat denk ik niet omdat dat niet vaak voorkomt.[/quote]
Ik heb vanmorgen in het expasiereservoir gekeken, ( zoals Skiqpy hieronder aangaf ) en dacht toch enige circulatie te zien.
Later, toen de moter op berdrijfstemperatuur was, twijfelde ik, en heb het slangetje los gehaald, en er was geen circulatie.
Dat zou dus betekenen dat bij warmte het kunstof gedeelte van de pomp uitzet, en daardoor los op het asje komt te zitten.
Conclusie, waterpomp etc. vervangen. Helaas.
Dit schijnt een flinke klus te zijn.
14 jaar
Trouwens, na enige minuten wordt de kachel wel warm, maar de onderste radiator slang wordt niet heet.
Dit kan misschien komen, dat ik de moter te snel heb afgezet, waardoor de thermostaat nog niet open was.
14 jaar
[quote=Jan61][quote=ricky]Als eerste de temperatuursenor laten vervangen en dan weer even aankijken ivm dat de meter binnen paar seconden oploopt/terugloopt.
en anders ligt jouw probleem aan de waterpomp,zoja dan deze vervangen en eventueel distributieriem en dan weer aankijken.
Waarschijnlijk ligt dan het probleem aan het schoepenwiel van de waterpomp deze ligt dan los van de as met als gevolg te geringe circulatie.
Test:bij koude start moet na 5 minuten de kachel warme/hete lucht geven,zoniet dan probleem in circulatie of in ergste geval de koppakking maar dat denk ik niet omdat dat niet vaak voorkomt.[/quote]
Ik heb vanmorgen in het expasiereservoir gekeken, ( zoals Skiqpy hieronder aangaf ) en dacht toch enige circulatie te zien.
Later, toen de moter op berdrijfstemperatuur was, twijfelde ik, en heb het slangetje los gehaald, en er was geen circulatie.
Dat zou dus betekenen dat bij warmte het kunstof gedeelte van de pomp uitzet, en daardoor los op het asje komt te zitten.
Conclusie, waterpomp etc. vervangen. Helaas.
Dit schijnt een flinke klus te zijn.[/quote]
Precies wat je zegt gebeurd vaak en daarom moet je bij koude en warme motor naar de terugvoerslang kijken en dan nog is dat geen goede indicatie want het schoepenwiel kan ook half meedraaien en dan zie je wel circulatie alleen niet genoeg.
Afgelopen week heb ik onderdelen gehaald, en op zaterdagmorgen heeft de monteur van een plaatselijke garage alles in 3,5 uur gemonteerd.
Oorzaak inderdaad de pomp, het schoepenwiel was gescheurd, en zat los op de as.
Arbeidsloon incl. nieuwe koelvloeistf 100,-!! en onderdelen 250,- incl.pomp, distriebutieriem set en multieriem.
Ik ben door de garage dus erg goed behandeld.
Bedankt voor alle tips.
14 jaar
350 voor alles is een mooie prijs.Bij de dealer ben je een stuk meer kwijt.
Thanks voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar