Hallo!
Ik heb sinds kort het volgende probleem met mijn Octavia van 2003:
De temperatuur van de motor loopt vrij rap richting het rood wanneer ik meer dan 110-120 km/uur ga rijden. Bij lagere snelheden lijkt de temperatuur zowat evenredig met de snelheid; bij snelheden tot 90 km/u blijft de temp van de motor mooi constant op 90 graden, bij 100 km/u loopt de temp op tot 100 graden, maar blijft dan ook constant.
Wat erg merkwaardig is, is dat wanneer de meter richting het rood ga, en ik terug ga naar, zeg, 80 of 90 km/u, de temperatuur binnen 20 seconden ook weer terug loopt naar 90 graden.
Normaal koelt een motor niet zo snel weer af.. Bij de garage konden ze niet met zekerheid zeggen wat het probleem is. De thermostaat lijkt in orde (beide buizen worden warm), de koelventilator slaat aan en ik verlies geen koelvloeistof. De garagehouder denkt aan een waterpomp met kapotte schoepen. Omdat er nu zo'n 100.000 op de km-teller staat en de distributieriem nog nooit is vervangen, raadde de garagehouder me aan om de riem te laten vervangen, omdat dan meteen de waterpomp wordt meegenomen. Op zich geen verkeerd idee, maar wel een dure grap, wat momenteel niet echt uit komt. Een ander vermoeden betreft de sensor, met name omdat de temperatuur wel erg snel stijgt bij hogere snelheden en meteen weer daalt naar een stabiele 90 graden bij lage snelheden. De motor langere tijd stationair laten draaien om file-rijden na te bootsen zorgde niet voor problemen; motor bleef stabiel op 90 graden.. Heeft er iemand eerder een dergelijk probleem meegemaakt, en zo, wat heeft toen geholpen?
Alvast bedankt en groeten!
Maarten
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Maarten
De waterpomp is nu inderdaad de eerste verdachte.. mocht de waterpomp defect zijn z.s.m laten vervangen voor er motorschade ontstaat.
Gr. paul
Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt voor het vervangen van de distributieriem. Wat vreemd is, is dat vanochtend de temperatuurmeter van de motor weer een normale temperatuur aangaf: een strakke 90 graden, ongeacht de snelheid. Ik heb 'm soms stevig doorgetrokken, zonder zichtbaar effect op de temperatuurmeter..
Het lijkt mij dat, wanneer de waterpomp niet goed werkt, dit zich continu vertaalt naar hogere temperaturen bij hogere snelheden. Een dergelijke "opleving" in de vorm van een normale temperatuur zou dan niet meer kunnen voor komen, toch? Zou het dan te maken kunnen hebben met niet goed werkende sensoren?
groeten, Maarten
12 jaar
Als de motor snel draait, circuleert kennelijk de koelvloeistof niet meer voldoende. Daarvan moet de waterpomp de oorzaak zijn. Misschien afgebroken schoepjes of een schoepenwiel dat los op het asje zit. In het laatste geval draaien de schoepjes nog rustig mee zolang er niet teveel toeren worden gemaakt, maar gaat het schoepenwieltje slippen als het hard gaat.
Je hebt niets meer van je laten horen, ik neem aan dat het probleem met het vervangen van de wp is opgelost?
12 jaar
Het probleem is inderdaad inmiddels verholpen; excuses voor het late melden. Wel de goede intenties, maar de tijdige uitvoering.. Tja.. :)
Anyway, de waterpomp is vervangen, evenals de distributieriem gezien de kilometerstand en het feit dat de waterpomp toch vervangen zou worden en tenslotte de temperatuursensor. Sindsdien rijdt de auto weer als vanouds; een mooie constante 90 graden. Opvallend is wel dat de garagehouder achteraf meldde dat er eigenlijk geen schade aan de oude waterpomp te zien was. Mogelijk was het dus toch de temperatuursensor..
Bedankt voor de reacties en groeten!
Maarten
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar