Dag allemaal,
Onlangs een Octavia Combi gekocht, 20.000 gereden. Nu 153.000 op de teller, waarbij de auto dealeronderhouden is.
Echter doet zich sinds kort het volgende probleem voor. Tijdens rijden, met hogere snelheden (130/140 km/u) valt spontaan de power uit van de motor. motor uit / aan probleem weg. MIjn vermoeden was de een defecte turbo... Bij de Skoda garage laten checken en mijn vermoeden werd bevestigd. Zij gaven aan dat de turbo versleten was (met te veel overdruk als gevolg), en wisten mij ook te vertellen dat dit een vaak voorkomend probleem is. Kosten +/- 1900 euro all in. (nwe turbo)
Welnu een aantal vragen
Wellicht weet een van jullie een goedkoper oplossing, en kan er wellicht niet iets anders kapot zijn dan de turbo? Een sensor bijvoorbeeld? En is het slim, als de trubo moet worden vervangen, om meteen een aantal andere onderdelen te laten vervangen??
En weten jullie toevallig of dit een veelvuldig probleem is met de octavia's? Ik vind dit namel zeer vroeg, met zo'n km stand. Zelf nog nooit eerder gehoord en of terug gelezen via andere forums..
Hartstikke bedankt!
Paul
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Breng de auto eens naar een diesel specialist.
Er word veel te snel gezegd,turbo overleden.
Maakt de turbo herrie of is deze conclusie getrokken na een strookje uit een uitleesapparaat.
Kortom:met een matteklopper sla je ook een vlieg dood.
Beste Primera,
Bedankt voor je tip, aan de turbo is niks te horen, geen gefluit oid. de motor klinkt niet anders dan voorheen.
Zijn deze vakmannen makkelijk in de gouden gids te vinden en of heb je nog tips voor in de bollenstreek / regio amsterdam / regio friesland?
Groeten
Paul
15 jaar
Google maar eens op Bosch diesel service en dan zullen er wel een stel verschijnen.
15 jaar
Een maat heeft dit met een Seat meegemaakt bij een dealer.
Auto ging in noodloop, naar dealer gegaan.
Meneer, mot een nieuwe turbo op dat gaat ongeveer 1800 euro kosten...
Naar de garage gereden, turbodrukregelaar + paar andere onderdelen vervangen. Totale kosten onder de 200 euro in ieder geval...
Als je auto niet raar rookt, niet vreemde geluiden maakt weeti k vrijwel zeker dat je turbo niet stuk is. Dus op naar de diesel specialist idd.
En dit probleem heeft niet veel met specifiek jou wagen te maken.
Jij hebt waarschijnlijk een 2.0 TDi met 140 pk en 320 nm, dit is een BKD motor die in ongewijzigde vorm ook in de Touran, Golf V, diverse Seat's en Skoda's zit. Het komt vaak voor dat de motor in noodloop gaat omdat een sensor niet goed werkt of kapot is. Met uitlezen weet je genoeg trouwens. Vaak is het de turbodrukregelaar en dat vervangen kost in de buurt van 100 euro.
15 jaar
Bedankt voor jullie tips, zal op korte termijn op zoek gaan naar diesel spec. Motor klopt idd.
Ik houd jullie op de hoogte. Nog tips qua adressen in regio Amsterdam (evt zuid oost)?
Wat ik mijzelf nog bedacht, kan het te maken hebben met longlife olie? Deze zit er nu een jaar in maar is nog maar 22.000 km meegegaan. Mischien leidt verouderde olie tot meer vervuiling en ontregeling van turbodruk regelaar?
jullie horen van mij
Paul
15 jaar
Nee hoor heeft niks met de olie te maken.
Als je lange afstanden rijd is 22.000 best een normale km stand. Kan tot 30.000 km mee (jij hebt hoogstwaarschijnlijk VOI, variabele onderhouds intervallen, computer berekent en controleert de olietemperatuur, aantal starts etc. wanneer de auto weer olie verversing nodig heeft).
Turbodrukregelaar is gewoon een slijtage onderdeel dat zonder reden stuk kan gaan. Moet je gewoon vervangen en dan is het probleem weg. Maar zoals ik al zei: het magische woord in dit topic is: uitlezen!
De turbodrukregelaar regelt trouwens de laaddruk van de turbo (logisch uiteraard). Als dit ding zijn werk niet goed doet, dan kan het gebeuren dat de turbo meer laaddruk geeft dan de motor "nodig heeft" de ECU detecteert dat en zorgt ervoor dat de auto niet meer vermogen levert waardoor hij niet zomaar kapot kan lopen. De werking van de turbodrukregelaar kan met VAG-com (software programma voor VAG auto's) gecontroleerd worden trouwens.
En vooral als je het niet vertrouwd moet je alle foutcodes letter voor letter opschrijven en hier neerpennen. Experts hiero kunnen vertellen wat welke probleem veroorzaakt.
15 jaar
Beste EG,
Ik heb de tip opgevolgd van de andere tipgever en een aantal Bosch Dieselservices gebeld. Zij geven aan niet gespecialiseerd te zijn in turbo's ed. Weet jij een geschikt adres in Amsterdam e.o.?
Hartstikke bedankt!
Paul
15 jaar
Heren,
het is toch de turbo, ben bij een trubo spec geweest, waaruit toch bleek dat deze defect is. Helaas. Schijnt heel veel voor te komen bij BKW blokken?!
Gr
Paul
15 jaar
dit komt ook heel veel voor hoor, jij bent niet enigste golfjes touran caddy enz enz hebben der allemaal last van ik heb er zelfs bi jwagens onder de 50.000 km al vervangen, greetz
Bij deze motor komt er om e.o.a. reden niet alleen roet in de turbo, er zit ook vaak roest in. Dit is allemaal schoon te maken en de turbo is weer als nieuw. Om de een of andere reden vertikken een hoop bedrijven dit en word de turbo domweg vervangen.
Jos.
De reden laat zich wel raden, aan schoonmaken valt niets te verdienen en gaat ten koste van magazijnomzet.
Gr. paul
Hoeveel van die monteurs bij een dealer zouden nog weten hoe een turbo in elkaar zit,laat staan uit elkaar halen.
de oudere misschien nog wel, maar al het jongere spul wat er loopt is al met die vervang en weggooi cultuur groot geworden.
Zolang een turbo geen gekke geluiden maakt of speling heeft kan die niet versleten zijn.
Maar Paul heeft de voorbeelden vaak genoeg bij hem gezien en Jos waarschijnlijk ook...
Het is een dealer ook niet altijd aan te rekenen, bij de beun op de hoek willen ze de auto best een week kwijt zijn , maar bij een dealer is het 's morgens brengen en 's middags weer halen.
En als de auto er langer als een dag moet staan beginnen ze wel te piepen.
15 jaar
Weten jullie dan iemand die de turbo schoon kan maken?
Ik hoor het graag..
Gr
paul
15 jaar
Persoonlijk zou ik me tot Jos of Paul wenden,maar ik mag geen reclame maken, daar is deze site niet voor bedoeld.
15 jaar
Een ding begrijp ik niet.
Als de turbo is versleten hoe kan hij dan in noodloop gaan vanwege teveel druk? Ik zou verwachten dat bij een versleten turbo de druk juist minder wordt!
Martijn
15 jaar
Bedankt voor al jullie reacties........
Miscchien omdat de schoepen in de trubo de druk niet verder kunnen terug nemen omdat ze niet meer optimaal kunnen bewegen door roetaanslag ed? Zo is het mij uitgelegd tenminste.. Maar ik ben een leek...
Dan toch nog een andere vraag, heeft het zin de drukregelaar te vervangen en of te reinigen?
Jos of Paul, kunnen jullie mij verder helpen? (mag ik eigenlijk niet vragen begrijp ik..... maar doe het stiekem toch)
Paul
15 jaar
beste paul. reinigen van de turbo geeft totaal geen garantie dat de problemen wegblijven aangezien het uit en inbouwen ook geld kost is het beter een nieuwe te monteren. gr john
[quote=johndoornbosch]beste paul. reinigen van de turbo geeft totaal geen garantie dat de problemen wegblijven aangezien het uit en inbouwen ook geld kost is het beter een nieuwe te monteren. gr john[/quote]
Wanneer de turbo nu geen rare geuiden maakt en een te hoge druk levert is deze niet stuk en dus schoon te maken. Schoongemaakt of nieuw, weer vervuilen kan altijd. Er is nogal een verschil inprijs tussen schoonmaken en vervangen. Een nieuwe turbo kost los gelevert al gauw 800,= en moet dan evengoed nog ingebouwd worden..........
Jos.
Paul, ik zou er een ritje naar het oosten aan wagen,deze jongens hebben veel expertise en als iets niet stuk is word het gewoon niet vervangen.
Ze kijken ook wel iets verder dan een gemiddelde garage,ik zou er mijn voordeel mee doen.
15 jaar
[quote=primera p11]Paul, ik zou er een ritje naar het oosten aan wagen,deze jongens hebben veel expertise en als iets niet stuk is word het gewoon niet vervangen.
Ze kijken ook wel iets verder dan een gemiddelde garage,ik zou er mijn voordeel mee doen.[/quote]
ik heb er zelf totaal geen belang bij om hem te adviseren een nieuwe turbo te laten monteren maar geef alleen mijn ervaringen weer,en ga ook zeker niet iemand aanbevelen waar hij heen moet voor reparatie. gr john
Als ik dan toch moet laten sleutelen aan een vw/audi/skoda produkt dan zou ik het wel weten.
Of de vervang cultuur van de dealer of iemand die bereid is toch nog even verder te kijken,vervangen kan altijd nog.
Maar dat is aan de ts.
15 jaar
Dit roept heel wat reacties los.. Bedankt allemaal
Zal kijken als of ik binnekort nog eens naar oosten rij en dus bezoekje kan brengen en deze specialisten.
Het gekke is Bij rustig rijden (niet snel accelereren) doet het probleem zich helemaal niet voor. We zullen zien..
15 jaar
Misschien te laat, maar toch...
Bij mijn Octavia 1.9 TDI uit 2003 gebeurde hetzelfde. Turbo viel uit bij ca. 3.000 toeren. Motor stop, contact uit, 30 seconden wachten en alles deed het weer.
Omdat dit steeds vaker gebeurde ben ik naar mijn eigen Skoda dealer in Amstelveen gegaan. Turbo is gereinigd voor ca. 70 euro en het probleem is bij mij opgelost!
Wie weet kun je er wat mee; succes in ieder geval!
15 jaar
als eerste de turbo reinigen ( bij gemonteerde turbo ) met spul van Forte ( goede ervaringen mee)o.i.d. dit kost niet veel ( zie bovenstaande bericht) komt de klacht terug en het is niet de electronische regeling die defect is kan altijd nog de turbo vervangen worden.
het reinigen geeft uiteraard geen garantie dat de klacht voorgoed over gaat maar het kan ook geen kwaad.
Succes Ary
He Ary
Bedankt voor je tip, waar kan ik dit spul krijgen en is het makkelijk zelf te doen?
Groeten en bedankt
Paul
15 jaar
Forte levert alleen producten aan garagebedrijven. Je zou eens bij Forte ( googlen ) moeten navragen welke garagebedijven ermee werken.
Ary
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar