auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Skoda Octavia: Verminderd vermogen 1.6 FSI

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 FSI

Ik heb een meting gedaan op een vermogensbank nadat ik vond dat ik een caravan van 850 kg beladen niet voldoende van de plek kreeg. Mijn vermoeden bleek juist toen er na 3 runs bleek dat het vermogen van de auto op 101,7 pk lag en 138,6 Nm. Dit is zelfs nog minder dan een 1.6 MPI volgens mij.
Wie kan mij helpen dit probleem op te lossen. Ik heb het hele spulletje laten uitlezen en daar kwam niets nopes nada uit. Geen foutmeldingen storingen of wat dan ook.
Wie komt dit probleem bekend voor en wie heeft voor mij de oplossing.
Wil graag een caravan tot 1200 kg kopen volgend jaar met2 kids, ben bang dat de auto dat niet redden gaat in spanje.
Gelukkig ga ik dit jaar naar Texel met een klein gebakje.
Please HELP!!!!!

Groetjes Keur

http://yfrog.com/9hfsij -----------> link naar meetgegevens

Geplaatst door

Keur (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... hoe is dit eigenlijk afgelopen?

tsja, het is natuurlijk geen 1.9 tdi, die starte misschien slecht maar had wel veel meer koppel en kon tenminste nog een aanhanger van de plek krijgen.
een 1.6 fsi heeft volgens de fabrieksspecificaties 85 kW bij 6000 tpm!! , die trekt nog geen worst van je bord om een beroemde VAG- specialist te citeren.
101 pk, dat zal wel kloppen, er wordt 115 din pk opggegeven, en dat is dan aan de motor, en niet aan de wielen

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

14 jaar

Hoeveel vermogen heb je nu? Want de getallen die je meldt kloppen niet. Je hebt altijd meer pk's dan kw's. Is kw eigenlijk Nm?
Meetgegevens kun je overal op servers uploaden en dan de link vermelden. Hotfile, megaupload, zoek maar uit.
101 pk voor een 1600 motor is best wel normaal te noemen, zolang het aan de wielen is.

oldford 0
badge

14 jaar

inderdaad, als je 138,6 kW zou hebben, heb je een behoorlijk getunede 1.6 fsi, want 138,6 kW gedeeld door 3 en dan keer 4 = ong 185 pk !!!

Mercury 0
badge

14 jaar

Juist, eeeeeeeeeeeeeeh die kw's moeten natuurlijk Nm's wezen, klein foutje alleen een erg groot verschil hahahaha.

Even terug komen op de TDI waar Mercury naar verwijst was een heel simpel probleempje met de massa. Die hebben ze vernieuwd en schoongemaakt en toen was het probleem verholpen. Starten als een gek en lopen als een trein. ps auto weggedaan omdat ik nog maar 3000 km in het half jaar reed. (Zal het aanpassen)

Terug komend op de FSI. Ik vind het raar dat ze 115 pk opgeven van fabriek (dacht dat et 120 was) dat dat niet de pk's zijn die van de wielen afkomen. Met andere woorden, de pk's van een 1.6 MPI die zijn volgens fabriek 102 pk, maar dat is dat ook bijna 15 pk minder dus eeeeeeeh 87 pk.
De Nm's kwamen we rond de 4100 toeren op 138,6 uit. Daar mis ik ook al wat, volgens fabriek 155 bij 4000 toeren.

Ik vind et een apart verhaal dat dit mag, de auto mooier maken dan hij is.

Als ik met mijn auto 1200 kg mag trekken met 101 pk dan lijkt et mij de goden verzoeken om met deze auto naar Spanje te gaan. Ik weet zeker dat ik vol gas in de 2e versnelling naar boven moet kruipen. Ik vertrouw er nu al niet op met een caravan van 850 kg om daarmee naar Spanje te gaan. Gelukkig dat het Texel is.

Keur 0

14 jaar

De ene rollenbank is de andere niet. Deze kunnen ook meetfouten maken.
En het is heel normaal dat een versnellingsbak pk's opeet. Je verliest er altijd wat onderweg van motor naar wielen.
Meeste moderne rollebanken zullen naast het vermogen aan de wielen ook de (bak)verliezen meten en die dan optellen.
Dan zou je vermogen en je koppel wel iets te weinig zijn. Dus meetrapporten uploaden.

Andere verklaring voor het missen van vermogen en/of koppel zijn: versleten motor, defecte sensor, verkeerde brandstofdruk, etc. etc.
Als je het vermogen wilt vergelijken met de fabrieksopgave, dan moet je dat doen met een motor die nieuw is of in perfecte conditie is.
En vervolgens maakt het bij een FSI ook nog wel wat uit wat voor brandstof er in zit: 95, 98 of 100 oktaan.

oldford 0
badge

14 jaar

Update.

Mijn garage heeft contact gehad met de technische dienst van Skoda NL nadat ik hen had gevraagd hoe het zit met het vermogen op de motor of op de wielen. Die heeft aangegeven dat het vermogen inderdaad aan de motor word gemeten en dan ook nog onbelast. In totaal zou ik 25 % !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!??????????????????????????????????????? mogen verliezen door de aandrijflijn. Dus met andere woorden 25% van mijn 115 pk is eeeeeeeh 86,2 wat er dan minimaal over zou moeten blijven.

Crisis, ik vind dit nogal wat

Dat word wat als je een auto van 100 pk hebt, blijft er 75pk waarmee je tegen de bulten van Spanje opkruipt over.

Et praatje is in dit geval mooier dan het plaatje. SLECHTE ZAAK als je als leek (zoals ik dus) denkt een auto te kopen met 115 pk.

Is er naast chiptunen nog een andere manier om wat meer vermogen hieruit te krijgen????

groetjes Kor

http://yfrog.com/9hfsij

Keur 0

14 jaar

Het is mijn mening dat het berekenen van verlies in de aandrijving niet met procenten gaat.
Ik heb heel veel auto's gemeten op rollenbanken, voorwiel- achterwiel- en 4-wiel aangedreven.
De verliezen zijn meestal constant en niet afhankelijk van het motorvermogen.
Voorwiel aandrijving verliest meestal zo'n 20 pk tussen vliegwiel en wielen of de motor nu 60pk heeft of 120pk.
Hoewel er bij kleine motoren vaak ook een kleinere bak gebruikt wordt, die dan iets minder verlies heeft.
De verliezen in de aandrijving zijn er al sinds het allereerste begin van de automobiel industrie - dus meer dan 100 jaar.

Als voorbeeld: stel ik meet een auto en ik meet 100pk aan de wielen en 120pk aan de motor.
Vervolgens schroef ik op deze motor een turbo en ga weer meten. Het vermogen zal meer zijn, maar het verlies blijft hetzelfde.
Dus is het verlies geen percentage, maar een vast gegeven - voor een bepaald type versnellingsbak met een bepaalde olie.
Hetzelfde voorbeeld voor een 4-wiel aangedreven turbo auto. Of ik nu met 0,7 bar turbodruk meet of met 1,5 bar, het verlies blijft hetzelfde.
Met 1,5 bar turbodruk heb ik wel veel meer vermogen dan met 0,7 bar.

Volgens de uitdraai is de meting die bij jouw is gedaan MOTORVERMOGEN, dus inclusief verliezen. Kom je wel wat te kort.

Ik zou met een EOBD/OBD2 scanner in live data de zogenaamde "Long Term Fuel Trim" uit laten lezen en de waarde hier plaatsen.

Ik vind de 2e grafiek erg moeilijk leesbaar. Is in ieder geval niet het patroon wat ik normaal zie.
Misschien kun je Kleinjan om wat uitleg vragen. Hoe, wat en waarmee is de 2e grafiek gemeten.
Welke kant van de grafiek is rijk (onder, boven) en welke arm?

oldford 0
badge

14 jaar

De autoindustrie heeft altijd al het vermogen aan de krukas opgegeven, dat is in jouw geval din norm, dus met een dynamo er bij aan. vroeger gaf men sae pk's aan dat was dus helemaal met een onbelaste motor, zonder waterpomp of wat ook er aan..... hield je nog minder over aan de wielen.
Nu is het idd zo dat vermogen aan de wielen nog wel wat uitmaakt door de gebruikte brandstof, de afstelling van de motor, de staat van onderhoud, kilometerstand etc etc, Zelfs nieuwe motoren hebben onderling verschillen. Ik weet dat de echte porsche liefhebbers (de puristen),als ze een nieuwe porsche hebben besteld zelf naar de fabriek gaan om een motor uit te kiezen die die dag op de testbank draait... verschil tussen de een en de ander soms wel 30pk!!!!! das al gauw 10% verschil..., Ik ben nogal thuis in de amerikanen markt, en ook daar heb je enorme verschillen tussen de ene motor en de andere, van hetzelfde merk, met de zelfde inhoud en hetzelfde bouwjaar.... sommigen branden de banden eraf als je het gas maar aanraakt, andere krijg je amper een piepje af....
Je kunt dit een soort verlakkerij noemen, maar als je goed de kleine lettertjes leest zul je zien dat ze zich ergens wel hier tegen hebben ingedekt. En zoals gezegd, 101 pk is geen slechte score voor deze motor.

gr

Peco power

Mercury 0
badge

14 jaar

Oldford, als ik dus goed begrijp kom ik dus volgens de metingen dus wel vermogen tekort, omdat het een meting is waarbij de verliezen erin berekend zijn? Dus met andere woorden de gemeten waarden zijn dus wel de waarden die van de motor af komen. Vermogen van de wielen berekend met de verliezen

De groene lijn is de eerste run, deze is met airco aan en verlichting aan. (beiden automatisch)
De rode lijn is de tweede run, zonder airco en verlichting.
De blauwe lijn is de derde run, ook zonder airco en verlichting met dan door getrapt naar 6500 toeren.

Ben trouwens wel erg blij met alle info van links en rechts. Ik begrijp steeds meer dat ik het niet vreemd vond in mijn eerste eigen auto met 75 pk, een seat ibiza sport, dat ik bijna niet weg kwam.

groetjes Keur

Keur 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.