Enorme witte rook bij starten, af en toe, warm of koud. Bij wat gasgeven houdt dit soms direkt, soms na ong. 5 seconden op, hele straat wit. Geen koelmiddelverlies. Turbo brengt goed druk op, slang bolt. EGR ventiel "zaagt" tussen open en dicht bij stationair draaiende motor, dit is waarneembaar bij demontage van inlaatluchtslang. Is dit normaal? Motor draait verder als een zonnetje, na aanslaan, op toeren en ook verbruik normaal. Ik vermoed dat de EGR-klep af en toe openstaat bij starten, gevolg is tekort aan zuurstof->witte rook.
122.000 km gereden, (te?)rustige rijder, klep ziet er inwendig vettig uit, zwart en glimmende roetkoek. Ik verdacht de getande riem, timing van brandstofpomp. Riem is bij VW vervangen, geen effect.
Zou graag advies krijgen, bij voorbaat dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de EGR klep blijft hangen en dus openstaat bij het starten is de rook volgens mij zwart en niet wit (omdat er minder verse lucht is en dus niet alle diesel wordt verbrand geeft zwarte rook.)
Witte rook duidt op koelvloeistof. Ga het peil maar in de gaten houden maar ik ben bang dat de kop krom of gescheurd is (En dan ben je toch niet zo'n rustige rijder!!)
Groetjes,
Martijn
[quote=martijn v o]Witte rook duidt op koelvloeistof. Ga het peil maar in de gaten houden maar ik ben bang dat de kop krom of gescheurd is (En dan ben je toch[/quote]
Kop krom of gescheurd ?? zonder dat de motor oververhit is geweest..
EGR is koelwater gekoeld denk eerder aan een inwendige (EGR) lekkage.
Gr. paul
Zou ook kunnen ik dacht dat de 90 pk geen watergekoelde EGR had maar het gaat om de witte rook dus koelvloeistof.
16 jaar
Dank je Martijn voor snelle reaktie. Koelvloeistof heb ik in 2 jaar nog nooit hoeven bijvullen, staat altijd op nog max. Normaal geeft tekort aan zuurstof zwarte rook, inderdaad. Maar wat indien verbrandingsruimte -relatief- koud is en inspuithoeveelheid diesel groot omdat motor geen toeren oppakt? Soms hoor je een duidelijk "nagelen" na anslaan van motor.
met vriendelijke groet,
Ron
16 jaar
Probleem lijkt opgelost. Na een groot olieverlies en veel roken en pingelen bij deellast, bleek de hete zijde van turbo olie te lekken, wordt door EGR naar de inlaat gelaten. Nu was het echt blauw! Bij het openen van de uitlaatflens aan de turbo lekte er olie uit. Zojuist een nagelnieuwe Garrett gehaald, 1000, niet via VW. Veel dank voor reakties. Met vriendelijke groet, Ron
Ik kreeg het advies van de turbospecialist uit te kijken met long-life olie, beter gewone en vaker wisselen. Hier(Finland) heeft de auto het zwaar 's-winters bij het starten bij -20/-30 graden. De elektrische(220v) verwarming in het motorblok verwarmt de turbo niet echt.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar