Ik heb ongeveer 1½ maand geleden een Octavia stationwagon gekocht waarvan toen de achterruitenwisser midden op de ruit was blijven staan. Het volgende is er stapsgewijs al gedaan:
1° Andere ruitenwisser gemonteerd (oude was verbrand), wisser werkte weer. Na een aantal dagen ging de ruitenwisser zelfstandig worden en was op een gegeven moment alleen nog maar uit te krijgen door het contact uit te schakelen. De verbrande motor was dus het gevolg van de storing in de auto!!!
2° Bekabeling en stekkers in de kofferruimte bekeken (daar is in het verleden al eerder naar gekeken doordat de slang van de ruitensproeier op de achterklep daar gescheurd was, waardoor de binnenverlichting van de kofferruimte niet meer uitging) en met spray ingespoten. De stekkers waren mooi schoon. Helaas probleem niet over. Op een gegeven moment is me opgevallen dat de intervalschakeling van de voorruit ook niet naar behoren werkte. Weer een tijdje later begon de schakelaar van de boordcomputer te weigeren. Ook reageerde deze op een gegeven moment op de ruitenwissers voor/achter. Als ik de ruitenwisser voor op interval (lange stand) had staan en de knop van de boordcomputer drukte ging de wisser voor aan, elke keer als ik drukte.
3° Mijn conclusie was toen dat de stuurkolomschakelaar problemen zou hebben. Dus vervangen dat ding. Alles werkt wel weer (tenminste alle functies weer aanwezig), maar het probleem van de zelfstandige wisser op de achterklep is alleen maar weer slechter geworden.
$$ Nu is mijn vermoeden dat het kastje (met dikke printplaat) onder de stuurkolom waar alle elektronica van het stuur in komt een storing heeft. Eigenlijk omdat direkt na het vervangen van de kolomschakelaar de ruitwiser op de achterklep helemaal niet meer uit gaat (met ingeschakeld contact). Tijdens het vervangen van de kolomschakelaar heb ik dit kastje er niet af kunnen krijgen, omdat ik niet kon ontdekken waar deze allemaal vast zit. Ik heb hem enigszins aan de kant van de airbagring om laag kunnen trekken, zodat de kolomschakelaar er net uit kon.
$$ Waar ik ook als eens aan heb gedacht is dat er een probleem in het elektronisch slot van de achterklep zou kunnen zitten, omdat er een beveiliging op zit. Zodra de klep geopent wordt stopt de ruitenwisser op de achterklep.
* Wie herkent dit probleem of heeft zoiets al eerder meegemaakt?
* Wie weet hoe het centrale kastje onder de stuurkolom te verwijderen is?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb het probleem nog niet eerder meegemaakt. Maar nog wel een tip waar je stekkers even moet controleren. Achter het linker opberg vak zitten ook allemaal stekkers. Als ook daar de sproeierslang los heeft gezeten, dan liggen die stekkers nu ook in het water.
Om het regelapperaat van de stuurkolom los te halen heb je een stevig stuk ijzerdraad nodig van 10 cm. Regelapperaat zit met een schroefje en 2 clipjes vast. Iets onder het schroefje zit een gaatje. Daar moet dat ijzerdraad in passen. Als je die erin steekt voel je dat je tegen een lipje aankomt. Die moetje opzij duwen, volgens mij, naar links. Fingerspitzengefuhl. Aan de achterkant zit een zelfde soort clipje. Die kun je met de vinger opzij duwen. Via de onderkant. Het is een beetje lastig. Omdat je niet goed kan zien wat je doet.
Als je een nieuw regelapperaat erin zet of van de sloop haalt, kies wel de juiste en de stuurhoeksensor moet ingeleerd worden.
Bedankt voor je tips, dreuge.
Vooral de truc om het regelapparaat te verwijderen is zeer behulpzaam voor het geval ik een ander regelapparaat heb gevonden. Het kan ook wel zijn als ik nog een keer te veel tijd over heb dat ik het regelapparaat er eens helemaal afhaal en de printplaat eens goed ga bekijken. Maar tijd is................
Aangezien ik de auto van een kennis heb gekocht is het probleem van de gebroken ruitensproeierslang mij wel bekend, bovendien heb ik hier zelfs een rekening van. Om toch zeker te weten of het autobedrijf toen de stekkers inderdaad goed schoon had gemaakt heb ik deze zelf ook nog eens bekeken. Dit zag er verder perfekt uit, heb er toch prefentief WD-40 ingespoten. De ruitensproeierslang hebben ze doorverbonden en nog met speciaal spul behandeld voor een goede afdichting. Bovendien heb ik de massa-punten even losgehaald, goed bekeken en ook met WD-40 ingespoten.
Gezien dat het probleem na het vervangen van de kolomschakelaar meteen weer veeeeel slechter is geworden gaat mijn verdacht toch uit naar het regelapparaat. Ik ben tenslotte toen alleen maar bij de stuurkolom bezig geweest!?!
Als er nog verdere ideeën of suggesties zijn, zijn deze van harte welkom.
13 jaar
Na het vervangen van het regelapparaat (tweedehands) zijn alle problemen over. In het begin werkte de stuurbekrachting niet, maar dit ging na een klein rondje rijden vanzelf over.
Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar