👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hoi,
Sinds deze week heeft mijn airco geen zin meer. Er was daarvoor geen enkel teken dat het zou gebeuren. Alles werkte naar behoren. De week daarvoor heb ik hem nog gebruikt.
De elektronica lijkt nog te werken. Als ik hem inschakel hoor ik dat tikje, de toeren schommelen even.
Het is nog beter hoorbaar als ik de ventilator op 0 zet en daana weer op 1. Het airco lampje gaat uit als de ventilator op 0 staat en weer aan op 1 of hoger, met dat tikje dus.
Ik mis geloof ik alleen dat licht laag-fluitende geluid van toen die nog werkte (plus de koude lucht natuurlijk)
Is het alleen een kwestie van bijvullen? Zijn er mensen met dezelfde ervaring? En wat was de oplossing?
Alvast bedankt voor je bijdrage.
Hendrik
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Oplossing
Tis niet zo maar een kwestie van bij vullen.
Ga naar een aircospecialist en laat het systeem kontroleren, best mogelijk dat er een lek in zit.
Hallo,
Met deze auto gelijk naar een aircobedrijf gaan en
niet blijven rondrijden!!!
Pomp loopt nl altijd mee, ook als de airco uitgeschakeld is.
Indien de airco leeg is word de pomp niet gesmeerd en zal
hij op korte termijn vastlopen.
Succes, Pascal
Bedankt voor de reakties. Het zal allemaal niet zo'n vaart lopen. De popmp zit op het laagste punt
van het systeem. Moet hij wel heel erg leeg zijn. Maar ik laat er deze week toch maar even naar kijken.
Al is het maar voor de vakantie in Frankrijk.
Is het nu gewoon zo dat de vloeistof niet meer voldoende is om de verdamper te halen?
Daarom koelt ie niet meer?
Ik neem dan maar aan dat de verdamper zelf in de cabine zit voor efficiency?
Ook heb ik gelezen dat af fabriek nogal minimaal gevuld wordt voor airco's om centen te sparen.
Groet
edit: bandenbedrijf heeft tot zaterdag een aktie voor 99 euro. Gelijk maar even een afspraak gemaakt.
16 jaar
Hallo,
Als ik jou was ging ik naar een aircobedrijf
en niet naar een bandenbedrijf
Een STEK erkend bedrijf weet waarover hij spreekt
en wat hij doet.
(dit uit eigen ervaring hiet in zuid limburg).
Bovendien lijkt het me onwaarschijnlijk dat een bandenbedrijf
de apparatuur in huis heeft om deze pompen te testen.
Meestal heeft de dealer deze apparatuur nog niet eens.
Succes, Pascal
tekst aangepast ivm bedrijfsnaam.
moderator.
Inmiddels is het airco systeem opnieuw gevuld. Ik moet zeggen dat de specialist daar
een goede indruk maakt. Nog even gekeken en uitleg gekregen.
De drukken waren OK en de inhoud was nog 315 gram. Moet 600 zijn maar wie
weet wat ze er daar in Born ingestopt hebben.
Nu blijkt echter dat de airco pomp niet geschakeld wordt. De specialist heeft het elektrisch doorgemeten
en de pomp wordt niet aan aarde geschakeld.
Dus zijn er nog smart4four (of mits colt) lezers die weten waar ik het moet zoeken?
Hopelijk een slecht kontaktje of slecht relais?
Alvast bedankt.
16 jaar
Deze pomp heeft geen magneetspoel.
Pomp draait altijd mee. Indien er 12 volt op de
pomp is gezet is hij nu zeker stuk.
In de pomp zit nl een "schuif" die word
aangestuurd door een pulse (lees minivolt).
Wat kwikfit betreft wil ik hun niet afzeiken, maar de
apparatuur om deze pompen te checken zal
hij waarschijnlijk niet hebben. De meeste dealers hebben deze zelfs niet in huis.
Succes, Pascal
Hoi Pascal,
Nee 12V hebben zer er zeker niet opgezet. Alleen gemeten en hij kon geen
schakelspanning meten. Maar hij had het al over het feit dat zijn
meter waarschijnlijk niet goed genoeg was.
Waar komt die schakelpuls vandaan dan? Blijkbaar ontvangt hij die niet.
Dat verklaart ook waarom de airo opeens niet meer wou.
Hij had het ook over de lage en hoge druk opnamers die kapot konden zijn.
Daardoor wordt het systeem niet ingeschakeld (beveiliging)
Mogelijk is dit uit te lezen.
Die zouden dan vervangen kunnen worden (zelf zonder dat het systeem weer leeg moet)
Wel raar bij een auto van 4 jaar oud. Zeker teveel tegen de toerenbegrenzer aangereden ;O)
Kan jij vertellen of er stekkers/zekeringen/realais zijn die zondermeer door mij gecheckt kunnen worden?
Alvast bedankt.
16 jaar
Smartforfour, 4 jaar met een ongeservicede airco rondrijden is al heel lang!.
In principe moet de airco elk jaar gecontroleerd worden en elke 2 jaar leeggehaald en gevacumeerd en opnieuw afgevuld worden.
Dan komt er nog een filterdroger bij, die ze steevast nooit vervangen!.
Dat staat niet zo leuk op de aanbieding, 50 euro voor het filter.
Je kunt afvullen en het filter niet doen, kun je net zo goed niks doen.
Dat is hetzelfde als oliewisselen maar het filter laten zitten.
Er zijn zoveel misverstanden over de airco, zelfs bij de specialisten.
Meneer, filterdroger hebben we nog nooit vervangen bij een airco, alleen maar afvullen is voldoende!.
Ja, dat ding zit vaak op een pokke plek, en daar hebben ze geen zin in, zit ook nog eens hele fijne schroefdraad op de nippels, dat draai je zo kapot.
Dan komt het bedrag plotseling op meer dan het dubbele uit dan die 99 euro.
Dan is het niet meer interessant en de klant is pissig omdat tie het dubbele moet betalen.
Maar liever iets in een keer goed doen, en het betaald zich uit want mijn airco functioneerd al 10 jaar probleemloos en er is nog nooit wat aan stuk geweest.
En effe snel scoren met alleen maar afvullen is er bij mijn niet bij.
16 jaar
heel mooi verwoord het is precies hoe dat het is,geld besparen door geen of slecht onderhoud betaal je uiteindelijk de hoofdprijs terug.wat betreft de spuitbusjes haha wat een zooi is dat vraag gelijk aan die mensen op marktplaats een busje vacumeer spray want dat is een proces wat vaak overgeslagen word en zo belangrijk is
Dat is ook mooi verwoord van primera,
Maar komt bij mij over alsof geen enkel airco bedrijf de filter-droger vervangt.
Iedereen waar ik onderhoud/service verleen adviseer ik ook om deze te vervangen, met duidelijke tekst en uitleg.
Wil de klant bezuinigen hierop, dan leg ik dit schriftelijk vast..
Wat Pascal aanhaalt met Kwik F..zit niet meteen in het Stek, maar meer in het feit dat ze alleen maar afvullen en geen zorg dragen over het vervangen of advies geven om de filter-droger te vervangen.
Ze sturen zelfs klanten terug de weg op met kontrastvloeistof in een lekkend systeem, om het nadien na twee weken te kunnen opsporen.
Tijd is er niet voor, duurt te lang. (heb er vorig jaar zelf gesolliciteerd) Het beleid was dat je minimaal 1 uur met de installatie mocht bezig zijn...daar ze ook andere aktiviteiten hadden.
idd de sputbusjes, de hoeveelheid, vacumeren of dat het systeem nu lekt, vullen maar...
zijn bedrijven die ook een graantje willen mee pikken van de gouden handel, maar helpen wel de bedrijfstak naar de kloten.
Ja mannen dat is allemaal misschien wel waar. Maar ik ken ook mensen met auto's die al 10 jaar met een werkende airo rondrijden waar nog niets aan gebeurd is. Dat kan dus ook. Of het verstandig is
laat ik even buiten de discussie. Het werkt in ieder geval en bij mij niet.
Even terug naar het onderwerp.
De compressor is een DENSO GE447220-9683. Opschrift: Lagedruk is 1.67 Mpa, hoge druk is 3.53 MPa.
Maar dat zijn maximale pompdrukken. Niet de operationele drukken voor het airco systeem.
Het moet toch echt aan de pompaansturing liggen of de beide drukopnemers.
Ik ga hem maar eens uit laten lezen bij een smart of Mits garage.
Bedankt.
16 jaar
[quote=TheoStek]idd de sputbusjes, de hoeveelheid, vacumeren of dat het systeem nu lekt, vullen maar...
zijn bedrijven die ook een graantje willen mee pikken van de gouden handel, maar helpen wel de bedrijfstak naar de kloten.[/quote]
Ben ook niet weg van die spuitbussen, een amerikaans product. In america is het vrij normaal en iedereen onderhoud op die manier z'n eigen airco.
Gr. paul
Theo, het is ook niet mijn bedoeling om de goede airco bedrijven in een negatief daglicht te zetten.
Het is vaak zo dat de goede onder de kwade lijden, er zijn er heus wel die het drogerfilter doen en een goed advies aan de klant geven.
Maar de STEK erkende bedrijven waar ik geweest ben met de airco vermelden het wel in hun reclame praatje op de site, maar als het ter sprake komt doen ze het liever niet.
De meeste willen het liefst afvullen, dat apparaat loopt het programmaatje af en de monteur kan in die tussentijd wat anders doen.
dan kan je ook een scherpe prijs neerzetten.
Want met meerwerk gaat de prijs zomaar over de 200 euro.
16 jaar
Smartforfour, of je filterdroger zit helemaal dicht.
Dan krijg je ook forse druk verschillen.
16 jaar
Na een telefoontje met Smart Centre Utrecht blijkt dat de Airo Compressor altijd moet meedraaien. De spie
schijnt het nogal eens te begeven de laatste tijd. Ik moet nu controleren of de as van de compressor meedraait. Deze hoort altijd mee te draaien. Eenvoudig genoeg. Slap spul dat Denso.
Als de as niet meedraait is de spie kapot en moet de compressor vervangen worden.
Hopelijk kan ik rekenen op Benz voor een coulance regeling.
Komt meteen de vraag hoelang de volgende compressor dan mee gaat? Ook maar 3 jaar?
Dat kan toch niet.
Hendrik
edit: as draait idd niet mee. Volgens mij is dit gewoon een fabricage/ontwerp fout.
De software moet ervoor zorgen dat de airopomp pas geactiveerd wordt onder een bepaald toerental.
Als de software hapert en de schuif wordt geactiveerd bij een te hoog toerental is het niet goed voor de spie die de pully en de pompas koppelt. Op den duur begeeft ie het. Zal nu eerst
een diagnose moeten laten stellen door een smartcenter die alles doormeet. 2bcontinued...
16 jaar
Inmiddels ben ik aan het touwtrekken met de importeur.
Ik ben nog steeds van mening dat ik als gebruiker van hun produkt geen schuld
heb aan de onstane schade aan de airco pomp pully verbindig.
Misschien heeft de aandrijfband wel te strak gezeten vanaf het begin. Te hoge radiale
krachten hebben uiteindelijk de verbinding afgescheurd. Ook is het ontwerp knudde.
Wat is er mis met een as en een contra-bout er op? Waarom zo'n moeilijke weg kiezen
voor zo'n verbinding.
Nu maar hopen op een bevredigende afhandeling en hopen dat de pully nog tot zolang
blijft zitten. Anders zijn we nog veel verder van huis.
Enfin, wordt vervolgd.
16 jaar
meningsverschillen over STEK verwijdert, daar schiet de vraagsteller niets mee op.
mvg,
Hans.
Op verzoek: Uiteindelijk is er een compleet nieuwe airco pomp in gezet door smart nederland (utrecht).
Pas na veel heen en weer bellen en uitendelijke tussenkomst van Mercedes in Maastricht ben ik accoord
gegaan met een reparatiebedrag. De coulance "aanbieding" die ik van Smart had gekregen was niet fair.
Al met al goed geregeld. (kan je bij Volkswagen niet zeggen als ik het zo lees hier...)
Natuurlijk is dit een productie/contructiefout en was ik van mening dat dit buiten de schuld van de gebruiker viel.
Nu wacht ik maar met inschakelen van de airco als de toeren beneden de 1000 zijn gezakt. Anders begint
het hele verhaal weer opnieuw.
Staan trouwens nu inmiddels 120.000 happy kilometers op mijn 1.3 tje. Zelfs de originele achterbanden nog!
Hopelijk heeft iemand hier wat aan.
14 jaar
[quote]Al met al goed geregeld. (kan je bij Volkswagen niet zeggen als ik het zo lees hier...)[/quote]
Ooooh en dat na 26 maanden, vind je dat goed geregeld!!, het touw zal heeeel lang zijn geweest.. maar goed het probleem is uiteindelijk toch opgelost op verzoek.
Nou nee, eigenlijk is het 2 jaar geleden al opgelost. Er werd alleen vriendelijk verzocht de oplossing toe te voegen.
Misschien heeft iemand daar dan wat aan :)
14 jaar
Mooi zo...bedankt voor de feedback.
mvg,
Hans
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Smart Forfour of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar