Subaru Impreza 1998: engine check + stilvallen

Bouwjaar: 1998

Hallo mensen,

Ik zit met het volgende probleem. Paar dagen geleden begon mijn sub tijdens het rijden een beetje in te houden en ook af te slaan. Dit is overigens niet altijd het geval. Soms kan je even niet gas geven en dan pakt hij hem bij een laag toeren tal weer ineens op. Later kreeg ik pas de "engine check" te zien en daar kwam dus uit dat mijn krukas positie sensor defect was. Deze laten vervangen en wilde daarna weg rijden viel hij gelijk weer stil. Weer uit laten lezen gaf hij weer die sensor aan (misschien oude storing) en ook de maf sensor gaf hij nu aan. Soms is het net alsof je tegen een muur aan rijd. Neem aan dat dan de "fuel cut" in werking treed. Het blijft een vaag verhaal, want soms heb ik helemaal nergens last van en rijd ik zonder problemen rond. Had hem naar de dealer gebracht zaterdag en werd zonet gebeld door ze. Ze zeiden dat er olie op de fuel cut zat. Is toch raar dat hij hem soms wel afsluit en de andere keer heb ik nergens last van. Ik ga hem nu ophalen en ben benieuwd wat de monteurs zeggen. Als iemand nog een toelichting heeft over hoe dat nu precies werkt hoor ik dit graag. Alvast bedankt

Svenn0r

Geplaatst door Svenn0r (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Subaru Impreza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

"Ze zeiden dat er olie op de fuel cut zat." Vraag daar eens over door. Want een "fuel cut" is geen onderdeel wat op de motor zit.
De "fuel cut-off" is een software-functie van de motor-computer die de brandstof afsluit bij afremmen op de motor (gasklep gesloten).

Svenn0r (0), 14 jaar geleden

Ja dat was ik al van plan om er over door te vragen. Maar is er niet een onderdeel waardoor die wel in werking treed als er bijvoorbeeld olie op zit of dergelijke?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Kan een zogenaamde stationair schakelaar zijn of een gasklep positie sensor of beide. Deze geven signalen aan de motor-computer met betrekking tot de stand van de gasklep - of te wel hoever je het gaspedaal intrapt.

Svenn0r (0), 14 jaar geleden

Nou heb hem dus opgehaald en terug gereden en het lijkt erop dat het verholpen is. De monteur zei dat er olie was neer geslagen op de fuel cut schakelaar. Daarom gaf hij waarschijnlijk dan ook de MAF sensor aan vanwege de verhoudingen? Ben benieuwd wat jij ervan zeg.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Waar komt die olie vandaan? En hebben ze daar wat aan gedaan om te voorkomen dat er weer olie "neerslaat"?

Svenn0r (0), 14 jaar geleden

Hij gaf het antwoord van dat duurt heel lang voordat dat weer zou gebeuren. Ik had ook zoiets van het zal wel, anders laat ik er nog iemand anders naar kijken. Hij kwam een beetje chagrijnig over de beste man. Heb jij nog weleens zoiets mee gemaakt als dit dan ? Misschien een idee waar ik moet zoeken. Ik ga morgen naar de hobby garage, dus kan ik zelf ook nog even kijken met iemand erbij.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Is dit er een met turbo of zonder? Indien met turbo controleer de slang van turbo naar intercooler en de intercooler zelf op olie.
Als daar veel olie zit is de turbo aan het overlijden.

Controleer ook eens de carter-ventilatie. Zit daar veel olie in? Zit er olie in het luchtfilter?

Svenn0r (0), 14 jaar geleden

Ja is er een met een turbo. Ik zal alles eens na gaan. De turbo die erop zit gaat inderdaad al heel lang mee, dus zal mij niks verbazen dat die aan het overlijden is. Wat als er olie in het luchtfilter zit waar moet ik dan verder rekening mee houden?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Dat komt dan uit het carter vandaan. Mogelijk slijtage aan de cylinderwanden en/of zuigerveren waardoor gassen naar beneden blazen en overdruk creëren.
Heb je olieverbruik? En zo ja, hoeveel?

Ligt er wel aan hoe de carter ontluchting is aangesloten. Vaak gaat er een slang naar het luchtfilter.
Soms zit er een olieafscheider in die de olie moet opvangen en alleen de gassen naar het filter leidt.

Svenn0r (0), 14 jaar geleden

Ik heb geen last van olie verbruik zover ik weet. Moet ik even in de gaten houden dan. Alles ziet er verder goed uit. Morgen ga ik alles even na. Bedankt voor de informatie in ieder geval. Laat het morgen allemaal even weten.

Svenn0r (0), 14 jaar geleden

Nou helaas het was te mooi om waar te zijn. Nog steeds het zelfde gezeik. Heb alles gecontroleerd wat jij zei oldford, maar kon niks geks vinden zag er allemaal netjes uit. Denk dat me maf sensor ook gewoon kapot is ofzo. Morgen weer naar de dealer.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Geen andere dealer in de buurt?
Laat ze ook een 4-gas test doen en noteer dan alle waardes bij dstationair en verhoogd toerental. Dus CO, CO2, O2, HC en lambda-getal.
Als de motor te weinig brandstof krijgt heb je zo een gat in een zuiger, zeker bij een turbo-motor.

Svenn0r (0), 14 jaar geleden

Ok zal het even aangeven. Zal je op de hoogte houden!

Svenn0r (0), 14 jaar geleden

Nou heb hem weer weg gebracht en heb mijn zegje gedaan. Alleen die monteur zei al gelijk dat je er niks aan heb om die gas test te doen. Snap er geen kut van iedereen zegt wat anders. Neem toch aan dat iedereen een soort gelijke opleiding krijg ofniet :P. Heb hem wel bij een subaru specialist gebracht, dus mag er denk wel vanuit gaan dat hun er achter moeten kunnen komen.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Tja, ik heb zo mijn eigen gedachten over de kwaliteit van de opleidingen.
Nou kom ik uit een tijd dat je weinig tot niets kon uitlezen en een CO-meting was daar een belangrijk hulpmiddel - en voor mij is het dat nog steeds.
Ik geef toe, rijden met een draagbare CO-meter is nog beter, maar er zijn niet veel garages/dealers/specialisten die nog zo'n ding hebben.
En zo'n CO-test is een klusje van 3 minuten als de auto warm is.

Als alternatief in dit geval, rijden met uitleesapparatuur en dan signaal van de lambda loggen en heel goed bekijken, vooral als de turbo op druk komt.

Svenn0r (0), 14 jaar geleden

Ja het is best moeilijk zeg maar. Het liefst zou ik er heel de dag bij willen zijn om allemaal suggesties te doen, maar dat gaat helaas niet. Het is al een wat oudere man, dus ik denk wel dat hij er enige ervaring mee heeft. Hij zei ook dat hij deze storing al eens eerder heeft gezien. Toen ging het om iets lulligs, dus ben benieuwd.

Svenn0r (0), 14 jaar geleden

Oldford ze hebben mijn chip verwijderd en hij loop nu wel goed heb ik het idee. Hij heeft geen check meer gehad, niet meer gestotterd. Ziet er naar uit, dat het daar aan lag. Alleen nu is mijn vraag. Ik heb totaal niet het gevoel dat ik vermogen kwijt ben. Kan het zijn dat die chip gewoon weg al een tijdje niet goed of helemaal niet functioneerde?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Of een slecht gemodificeerde chip. Als je met chip een Eprom bedoelt dan geloof ik niet in kapot zijn. Dat is zo zeldzaam dat dat gebeurt.
Bovendien staat er dan bijna onmiddelijk een foutcode die dat meldt.

Svenn0r (0), 14 jaar geleden

Nee het was een uni chip.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Wat is een "uni chip"?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Impreza of stel zelf een nieuwe vraag.