Als de auto een tijdje heeft gereden (vanaf een minuut of 10)dan ruik je de geur van verbrand rubber in het interieur als de auto stilstaat.
Nu heb ik al verschillende verhalen gehoord en ook op buitenlandse forums gekeken maar daar vind ik ook niet direkt een antwoord. Het schijnt een wel een vaker voorkomend probleem te zijn. de wagen heeft 60000km gereden.
Alvast bedankt voor jullie reaktie.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kontroleer op het moment dat je de lucht ruikt of de katalysator niet roodheet staat.
Beste Oldford
allereerst bedankt voor je reactie maar wat bedoel je met roodheet (echt roodheet of goed warm) want ik ruik het ook als ik 4.5 km (ja ik weet het fiets afstand)naar mijn werk ben gereden en dat is voor de motor/katalysator niet echt iets om goed warm van te worden.
14 jaar
Roodheet is als het ding licht begint te geven. Theoretisch kan dat al binnen 1 (één) kilometer na de koude start als er maar genoeg brandstof daar verbrandt.
Goed warm is een normale situatie voor een katalysator, anders werkt deze niet.
Bij mijn vorige Legacy waren de aandrijfaskeringen lek. Als deze zweten, of de auto staat een tijdje stil valt er een druppel op de uitlaat. Of er is een aandrijfasrubber kapot, de rechtse binnenste homokineet hangt precies boven de katalisator. Dit verbrand als de uitlaat heet genoeg wordt en bij stilstand komt de geur van verbrand rubber (versnellingsbakolie of vet) naar binnen.
Nico
14 jaar
kijk eens even of je niet over een plastic zak bent gereden die aan je uitlaat is blijven plakken al een paar keer gehad
14 jaar
Beste Oldford Ik heb een flinke rit gemaakt en hem behoorlijk laten blazen maar hij word niet roodgloeiend en heeft een normale temperatuur.
Ik heb tevens de winterbanden vervangen door de zomer banden omdat het probleem begon na de montage van de winterbanden.
De winterbanden hadden een licht verschillend profiel 5.5mm voor en 4.0mm achter maar ik verwacht eigenlijk niet dat dat een probleem zou kunnen zijn.
De zomerbanden zijn wel van gelijk profiel en heb de geur nog steeds vandaar. Ik heb wel het idee dat het iets minder is maar dat kan ook psychisch zijn
Wat Nico beschrijft is een mogelijkheid daar hij wel wat zweet maar gezien de hoeveelheid wat hij zweet (niet drijfnat) vind ik het niet echt schokkend. En de geur van verbrande olie of vet ruikt toch anders dan verbrand rubber.
Iets anders wat opviel zijn de kleine rubber deeltjes op de motor achter de snaren. De snaren voelen goed aan en zijn in mijn ogen niet versleten of ruw.
daar ik helaas weinig mensen ken met een gelijke auto is het moeilijk vergelijken.
De plastic zak was het niet helaas Robby
Ik blijf open staan voor suggesties (sorry)
14 jaar
Distributieriem die langzaam aan uit elkaar aan het vallen is? Zou ik even laten controleren. Die rubber deeltjes komen ergens van daan.
Als de distributieriem knapt heb je een heel dure schade.
Zou toch ook nog kunnen. Ik heb al een afspraak voor volgende week en kom nl. liever beslagen ten ijs zodat er niet nodeloos gezocht hoeft te worden vandaar. Ik zal het met de garage overleggen. Vind het overigens wel erg snel na 60.000km. Ik zal het laten weten wat de garage er van vind.
14 jaar
Nou helaas garage heeft niets kunnen vinden. Het enige wat mis was waren versleten remblokken (na 60K ?) Ik had ze dus niet gecontroleerd voordat de wagen naar de garage ging daar ik niets verwachte op dat gebied. Zo ver de lucht is behoorlijk minder geworden en denk dat het probleem zichzelf heeft opgelost of het waren toch de verschillende banden. Mochten er nog rare gebeurtenissen zijn dan zal ik dit laten weten. Nogmaals bedankt voor jullie reacties
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Outback of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar