auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Subaru Legacy: Inhouden en gas blijft hangen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2 ltr

Hallo,

Graag vraag ik jullie hulp en tips voor de volgende problemen.

Ik heb pas mijn Impreza ingeruild voor een Legacy van '99 met een (orginele) Koltec g3 instalatie. Tijdens het rijden op gas blijft het gas nog zo'n 3 seconden hangen nadat ik het gaspedaal llos heb gelaten (bijvoorbeeld bij optrekken). Na die 3 seconden loopt het toerental pas langzaam terug. Als de auto stilstaat doet hij het wel normaal en loopt het toerental ook gewoon normaal (snel) terug. Op benzine heb ik dit probleem ook niet.

Daarnaast is de auto zowel bij rijden op gas als ook op benzine tot 1500 tpm niet vooruit te branden. Als je bijvoorbeeld op een smalle weg achter een fietser rijdt omdat je een tegenligger eerst moet laten passeren en je wil die fietser vervolgens inhalen en er komt in de verte al weer een tegenligger aan dan is dat knap lastig en gevaarlijk.
Vervolgens tot 2500 tpm heb je het gevoel dat de auto inhoud. Een beetje hetzelfde gevoel als of je een ‘oude auto’ rijdt met nog een mechanische ontsteking die niet helemaal op tijd staat.
Daartegen gaat hij boven de 3500 tpm als een raket (je schiet echt vooruit). Maar om nu altijd te zorgen dat je dus boven die 3500 tpm blijft lijkt me ook niet echt de oplossing……

Ben inmiddels 1x bij de garage terug geweest (Bovag-garantie) en toen heeft men het gasverdeelhuis schoon gemaakt. Echter zonder resultaat.

Herkent iemend dit probleem en weet een oplossing, brand los zou ik zeggen, dan ga ik ermee naar m'n garage. Het valt nu nog binnen de garantie.....

Bij voorbaat dank.

Groeten,
René

Geplaatst door

RENENG (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je de gasinstallatie al uitgelezen?
Op www.verdampere.nl kun je de handleiding hiervoor vinden.
Mogelijk is er een vaccuumslangetje lek of werkt de mapsensor niet goed.
Ook kan het zijn dat er een breuk zit in de bedrading van de mapsensor.

Groeten,

Kees

VG392 0

17 jaar

Goedenavond,

Het heeft ff geduurd maar dat komt omdat ik nog zo thuis ben in dat hele inlog-gebeuren en zo maar hier zijn we dan.
Bedankt voor je tip Kees. Ik heb inmiddels een afspraak staan bij m'n garage. Ik ga vooralsnog niet zelf aan het stunten omdat ik de auto net gekocht heb en er nog BOVAG-garatie op zit. Laat de garage het eerst zelf maar oplossen maar ik zal zeker de tips en gerelateerde onderwerpen uit 'het verleden' op problemcar.nl bij hen aanleveren. Zodra ik bij de garage geweest ben laat ik het resultaat weten.

Overigens heb ik vandaag kontakt gehad met een erkende inbouwer van Koltec/Necam instalaties m.b.t. het 2 à 3 seconden blijven hangen van het gas bij rijden op gas. Deze gaf te kennen dat dit normaal is bij Subaru (!?!?). Dit zou te maken hebben met de emissie-eisen. Na loslaten van het gaspedaal zou spuit het systeem nog even wat gas inspuiten. Bij mijn vraag of dit aan te passen is, bijvoorbeeld bij APK keuring zorgen dat het in orde is maar daarna weer zodanig afstellen dat de auto in ieder geval normaal rijd, gaf men aan dat dit in het computersysteem 'opgesloten' zit en dus niet te wijzigen is. Is hierover iemand iets bekend? Zo ja, laat het dan even weten....

Groeten,

René

RENENG 0

17 jaar

Hallo Rene,

Zoals ik al gemeld heb denk ik in eerste instantie aan een lekkende vaccuumslang of iets dergelijks.(valse lucht)
Het kan ook in het gasverdeelhuis zitten zoals b.v. het membraam dat niet goed sluit.
Het heeft zeker niets te maken met nog even gas inspuiten na het loslaten van het gaspedaal omdat dan de motor geen lucht maar wel gas krijgt en daardoor zal verzuipen en snel afslaan in plaats van door blijven lopen op hoge toeren.
Het blijft natuurlijk lastig om op afstand aan te geven wat het probleem zou kunnen zijn.
Het beste kan ik er iets over zeggen als ik wat metingen heb gedaan.

Groeten,

Kees

VG392 0

17 jaar

Dag, met Rien. Heb reeds honderden euro s verspild voor dit probleem. Mijn forester heeft dezelfde symptomen, Zie mijn eerdere berichten. Niets helpt, het begint bij bougiekabels metingen, reinigen, enz. zelfs vervangen van de lambdasonde, wat niets opgeleverd heeft. Inderdaad moet het de computer zijn, maar ja, tel uit je winst e is het dan opgelost??????

nihuni00 0

17 jaar

Hallo Rien en Rene,

Graag nodig ik jullie uit een keer bij me langs te komen zodat ik het probleem kan onderzoeken en indien mogelijk verhelpen.

Groeten,

Kees

VG392 0

17 jaar

Dank voor jullie reakties. Kees, dat is een alleraardigst aanbod en zal ik zeker in het achterhoofd houden. Toch vind ik dat ik, gezien de BOVAG-garantie, eerst de garage een kans moet geven het op te lossen. Zoals gezegd zal ik ze'confronteren' met de verzamelde informatie en dan is het in eerste instantie aan hen om het op te lossen. Zodra ik meer weet meld ik me.
Mochten er desondanks nog andere tip zijn, ik hou me aanbevolen !

Groeten,
René

RENENG 0

17 jaar

Dank voor jullie reakties. Kees, dat is een alleraardigst aanbod en zal ik zeker in het achterhoofd houden. Toch vind ik dat ik, gezien de BOVAG-garantie, eerst de garage een kans moet geven het op te lossen. Zoals gezegd zal ik ze'confronteren' met de verzamelde informatie en dan is het in eerste instantie aan hen om het op te lossen. Zodra ik meer weet meld ik me.
Mochten er desondanks nog andere tips zijn, ik hou me aanbevolen !

Groeten,
René

RENENG 0

17 jaar

Goedenavond,

Nou, het heeft even geduurd maar vorige week is m'n Legacy 2 dagen in de garage geweest. Ze wilden 'm ff goed nakijken. Wat hebben ze gedaan; de stappenmoter schoongemaakt en opnieuw gemonteerd (klus van 2 dagen?). Een wereld van verschil, aldus de garage. Nou, ik kan je vertellen, het is ietsje verbeterd. Je merkt dat hij vanaf zo'n 2200 tpm 'goed' optrekt. Daarvoor (tussen 1500-2200 tpm) heb ik toch nog steeds het idee dat de auto inhoud (wil wel maar kan niet-gevoel), tot 1500 tpm trekt ronduit slecht en boven de 3500 tpm als een speer. Laag in toeren is volgens de garage normaal voor een Legacy dat hij daar slecht trekt. Kan iemand dit beamen of hoort dit toch tot de katagorie bullshit?
Verder blijft het gas (bij rijden op gas) nog steeds 2-3 sec. hangen bij optrekken en gas loslaten tijdens het rijden. Ook hiervan blijft men beweren dat dit voor dit type Legacy (van '99) normaal is vanwegen de emissie-eisen voor APK.
Kees, ik begin zo langzamerhand toch te overwegen een keer bij je langs te komen. Jij als kenner van dit type gassystemen (en Subaru?) zult me vast kunnen vertellen of deze auto/dit systeem naar behoren fuctioneerd of dat ik m'n eisen wellicht te hoog stel......

Groeten,
René

RENENG 0

17 jaar

Hallo René,

Graag wil ik een keer naar je auto en vooral gasinstallatie kijken.
Voor verdere informatie kun je het beste even op mijn site kijken.
www.verdampere.nl

VG392 0

17 jaar

Hoi Rene

En inmiddels al wat verder met je probleem?

Piwie 0
badge

17 jaar

Goedemorgen,

Een hoop gespeculeer, onderzoek en 'gevecht' door en met de garage is het volgende tot nu toe gebeurt.

26 januari jl. ben ik bij Kees (zie boven) geweest en hij heeft het gassysteem nagechecked en schoongemaakt. Daarmee was het probleem echter deels verholpen, vanaf de 2200 tpm trok hij normaal op wat voor die tijd pas bij 3500 tpm het geval was. Nogmaals bedankt Kees!
Vervolgens rees de vraag of dat het wellicht een ontstekingsprobleem zou kunnen zijn? Is deze te timen? Navraag bij mijn garage wees al snel uit dat je bij een Legacy niets aan de ontsteking kunt doen. Deze wordt volledig electronisch door het motermanagementsysteem aangestuurd. Je kunt er niet aan stellen en als er iets niet in orde zou zijn zou dit systeem daarbij een foutmelding moeten geven. Vanwege mijn achterdochtigheid m.b.t. 'mijn' garage waar ik tot nog toe zou keuring geholpen ben (als je begrijpt wat ik bedoel) heb ik dit bij een andere Subaru-garage gecheckt. Deze garage werd me door verschillende Subaru-bezitters geadviseerd ivm goede ervaringen en service en zat toevallig nog bij me in de buurt ook! Deze garage bevestigde overigens dat er aan de ontsteking niet of nauwelijks iets verkeerd zou kunnen zijn. Ik heb mijn probleem aan hen voorgelegd en zij nodigde mij vrijblijvend uit eens langs te komen. Dat heb ik gedaan en zij hebben met mijn auto gereden en het systeem uitgelezen. Zij waren het met me eens dat de auto niet naar behoren reed laag in toeren en registreerde een buitengewoon hoge ‘waarde’ (-10,5) die de knock-sensor (klopsensor) aangaf. Zij hadden recentelijk een auto met een soortgelijk probleem gehad en vermoedelijk zit het probleem bij betreffende auto in de kleppen (te ver versleten klepzittingen). De knock-sensor registreert intoleranties in het moterblok, seint deze door naar het motermanagement en deze reageert daarop met een aktie om ‘schade’ te voorkomen. De intolerantie is vermoedelijk versleten klepzittingen of iets anders met de kleppen. De aktie van het motermanagement zou in dit geval zijn het verlaten van het ontstekingstijdstip op het moment dat het meest gevraagd wordt van de moter (bij laag toeren tijdens optrekken). Dat leidt op dat moment uiteraard tot vermogenverlies en dat is het geen wat je voelt. Bij hoger toeren zou de moter ‘het weer bij kunnen houden’ en daardoor heb je er bij hoger toeren geen last van. Helaas kon men dit allemaal nog niet voor 100% bevestigen omdat zij bij betreffende auto de kop + kleppen nog moeten vervangen en dus het resultaat nog niet weten. Om mij toch een gevoel te geven hoe het eigenlijk hoort te zijn heb ik een proefritje kunnen maken in een Legacy die zij voor de verkoop hadden staan. Inderdaad een wereld van verschil.

Met dit gegeven heb ik mijn eigen garage geconfronteerd. Helaas kon ik niet volledig open kaart spelen doordat de andere garage liever niet had dat ik hun naam noemde omdat ze niet op zo heel goede voet met elkaar stonden. Echter heb mijn garage mede dankzij de info van de conculega toch weten te overtuigen dat ik allerminst tevreden ben over de prestaties van mijn auto. Zij hebben er, in mijn bijzijn, nogmaals mee gereden en hem eveneens uitgelezen. Uiteraard registreren zij dezelfde afwijkende waarde van de knock-sensor echter weten niet waar het vandaan zou moeten komen of wat de oorzaak zou moeten zijn. 100% geloven in het kleppen-verhaal doen ze niet maar omdat ze hoogstwaarschijnlijk inzien dat ik het er niet bij zal laten zitten stemden zij er toch maar me in er naar te kijken en indien nodig door te zoeken tot het probleem verholpen is.

Dat is dus inmiddels gebeurt. Gisteren heb ik mijn auto weer op kunnen halen. Kleppen zijn opnieuw gesteld (2 stonden niet helemaal goed) maar mij werd verzekerd dat er verder geen noemenwaardige slijtage was. Verder had men wel een defekt aan de nokken-sensor (niet te verwarren met de klop-senso) ontdekt. Deze zou het toerental van de nokkenas registreren. Verder kon men mij en niet veel duidelijk over maken. Deze is vervangen en en probleem zou zijn verholpen. Hij zou weer rijden als een zonnetje!! Nou niet dus, probleem is voor mij nog steeds hetzelfde. Dus we gaan maar weer bellen en verder vechten.

Heeft iemand nog tips voor me?
Kent iemand het probleem van die waarde -10,5 die de knock-sensor aangeeft en wat zou dat verder kunnen betekenen?

Hoop snel van jullie te horen.


Groeten,
René

RENENG 0

16 jaar

Hallo Rene,
Ik heb ook een Legacy uit 1999 met 2 liter motor en G3 Coltec installatie en heb dezelfde problemen.
Ik ben er helaas nog niet achter wat het is, maar heb wel gemerkt dat de verschijnselen zowel optreden tijdens rijden op LPG en benzine. Als de accupolen er af zijn geweest is het weg, maar als je ook maar 1 keer met iets te weinig gasgeven wegrijdt, zodat de motor "smoort"/ in toeren terug zakt, dan is het terug.
Denk zelf ook dat het met de pingelsensor te maken heeft, dat lijkt mij het meest logische, alleen is de vraag waardoor die "geactiveerd" wordt en waarom alleen onder de 2200 toeren.
Er zijn al suggesties gedaan dat het door trillende hitteschiltjes van de uitlaat kan komen, of geluiden uit de versnellingbak of "kantelende" zuigers, aandrijfassen die speling hebben of gewoon een kapotte pingelsensor.
Nou kan je natuurlijk alles gaan vervangen, maar dat lijkt mij niet echt een oplossing.
Mocht je te weten komen wat het is, hoor ik het graag.
Grt,
Benno

bbho 0

16 jaar

Hallo Benno,

Kapotte pingelsensor (knocksensor of klopsensor) is makkelijk na te gaan. Laat je garage er even een nieuwe opzetten en het uitproberen. Is een klusje van hooguit 10-15 minuten. Geeft dit geen verbetering kunnen ze de oude gelijk weer terugplaatsen en de nieuwe terug in het doosje weer op het schap. Daar lijdt hij niks mee. Hebben ze bij mij ook gedaan, zonder resultaat. Geen enkele verbetering.
De andere garage liet me overigens eind vorige week weten dat ze zover zijn dat ze bij 'hun auto' kop en kleppen gaan vervangen. Het resultaat hoop ik loop volgende week van ze te vernemen. Dan is het aansluitend hier te lezen......

Groeten,
René

RENENG 0

16 jaar

Hé hallo,

Ik zit net even te zoeken op internet omdat ik exact hetzelfde probleem heb met mijn Legacy. Hij doet het nu ongeveer een week. Het is een 1996er, ook op G-3. De mijne begint ook slecht te starten 's morgens koud. Is dit bij jullie ook het geval? Ik ben zelf automonteur en zal er nu eens induiken. Ik laat mijn bevindingen hier wel weten. Als je een echte 1999 hebt zit er een iets andere motor in als in de 96er, maar misschien is de oplossing wel gelijk. Het is inderdaad een knap irritant probleem, dus ik wil het er ook snel uithebben.

Groeten, Clemens

CHJ 0
badge

16 jaar

Hallo Clemens,

Het slechte starten kan veroorzaakt worden door een lekke verdamper.
Als je een Koltec-Necam verdamper hebt kun je het beste eerst controleren of er gas uit de vaccuum aansluiting op de verdamper komt.
Als dat het geval is, is de verdamper lek en krijgt de auto bij het starten gas en benzine tegelijk en verzuipt dan meteen.
Ook kun je starten met de keuzeschakelaar op benzine.
Als de auto dan wel goed start is het bijna zeker een lekke verdamper.
Hiervoor zijn zijn revisiesets en ruilverdampers verkrijgbaar.
Zie ook mijn site www.verdampere.nl

Groeten en succes,

Kees

VG392 0

16 jaar

Halo Kees,

Bedankt voor je reactie, ik zal het vanavond even controleren. Ik heb je site gisteren al bezocht, complimenten daarvoor. Ziet er goed uit.

CHJ 0
badge

16 jaar

Hallo,
ik heb nog eens op het internet zitten zoeken en heb het volgende gevonden:

"Occasional problems on this vehicle are failures of the Air Fuel Ratio Sensor and Knock Sensor. An additional problem is failure of the Cylinder Head Gaskets. Problems with the Air Fuel Ratio Sensor can cause drivability issues and may also cause the Check Engine Light to illuminate, in some cases the Engine Control Module (ECM) may need to be reprogrammed as well. Problems with the Knock Sensor will cause the Check Engine Light to illuminate. Cylinder Head Gasket failure can cause an engine coolant leak and may also cause the engine to overheat. The cost to replace the Air Fuel Ratio Sensor is estimated at $149.95 for parts and $45.50 for labor. The cost to reprogram the ECM is estimated at $97.50 for labor. The cost to replace the Knock Sensor is estimated at $97.00 for parts and $65.00 for labor. The cost to replace the Cylinder Head Gaskets is estimated at $75.00 for parts and $520.00 for labor. All prices are estimates based on $65.00 per flat rate hour and do not include diagnostic time or any applicable sales tax."


Bij mijn auto gaat het motorlampje niet branden.
Misschien geeft dit bericht weer een richting om verder te zoeken.
Ik hoor graag van jullie als er een oplossing is gevonden.
Grt,
Benno

bbho 0

16 jaar

Hallo,
heb nog eens op internet zitten zoeken en heb gevonden dat het inhouden van Subaru motoren vaak wordt veroorzaakt door een "overgevoelige" pingelsensor (knocksensor).
De sensor signaleert geluiden die worden gezien als "knock" (maar het vaak niet zijn) en versteld meteen de ontsteking.
Dit wordt opgeslagen in de ECU, die een "leer fuktie" heeft en hij gaat steeds vaker ingrijpen.
Er bestaat een soort van elektronisch filter dat je op hetsensor signaal aansluit en schijnt te werken.
Een andere oplossing is het verplaatsen van de sensor. Hij zit op het blok vlakbij het gasklephuis en daar vlakbij, iets meer naar rechts zit ook een boutgat, waar hij precies past, zonder de bedrading te hoeven aanpassen.
Heb dit gedaan en de ECU ge-reset (tijdje accupool los) en nu rijdt hij prima,zonder inhouden.

Volgens een Subaru service bulletin, kan je deze storing alleen rijdend met de auto en diagnose apparaat aangesloten onder bepaalde omstandigheden vinden. Indien verder alles goed is, is de oplossing,volgens dit bulletin, een andere ECU.

bbho 0

15 jaar

Ik neem aan dat het probleem verholpen is na bijna een jaar.

Highway 750
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Legacy of stel zelf een nieuwe vraag.