Hoi
Ik heb sinds kort een subaru impreza uit 1996 gekocht. Op zich allemaal prima, maar sinds afgelopen week begint hij in een keer 2 geluiden te produceren.
Allereerst hoor ik een tikkend geluid uit het blok komen. het klinkt het sterkst echt bovenop het blok. Het geluid tikt mooi constant en tikt ook steeds sneller naar gelang ik snelheid maak.
Ten tweede hoor ik soort metaal-schrapend-rammeland geluid. Dit geluid hoor ik als ik hem stationair heb draaien en dan tot ongeveer 1100 toeren, en boven de 3000 toeren begint het weer.
wat kan dit zijn.
grtz
Casper
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het "tikkend" geluid bovenaan het motorblok komt van een ventiel dat te veel speling heeft. Vermits dit echter gepaard gaat met een metaalschrapend en rammelend geluid vrees ik dat er meer aan de hand is, namelijk dat de lagering van de nokkenas naar de vaantjes is. Dringend iets aan (laten) doen, zoniet rij je alles in de prak.
Ik weet zelf totaal niks van auto's, maar waar zit de nokkenas. Dat schrapend geluid komt namelijk vanuit de bestuurderskant van het blok en dan met name aan de onderkant. Aan de andere kant hoor je hem wel maar daar komt absoluut geen geluid vanaf. Dat tikken komt weer van de bovenkant.
Ben er ondertussen wel achter dat de snelheid van het tikken gerelateerd is aan het toerental. Snelheid boeit niet. Doet het namelijk ook als ik stil sta,
15 jaar
De frequentie van het "tikken" van een klep is inderdaad gekoppeld aan het toerental. Bij moderne wagens ligt de nokkenas meestal bovenaan in de motor. Je moet dat scheel met de oliebijvuldop verwijderen om hem te zien, maar als je zelf niets van auto's afweet, gaat de herstelling van dit probleem waarschijnlijk je petje te boven.
Jammer maar helaas!
15 jaar
aangezien dit een boxermotor is en de techniek net anders is als een "gewone' motor beter een kenner naar
laten kijken.. maar als ik het zo lees 96er op gas (meestal een hoop km) denk ik dat je beter op zoek kan gaan naar een ander blok..
schraap lijkt me je krukaslagers, tik zit in de kleppen..
maar laat eerst een kenner luisteren..
ps zit wel olie in toch...?
15 jaar
Olie zat er inderdaad te weinig in.
het schrapend geluid is eindelijk gevonden. Na veel zoeken en nakijken bleek het gewoon mijn hitteschil rondom de uitlaat te zijn die los zit.
Echter de tik blijft. Er hebben al diverse mensen naar gekeken maar blijkbaar kan niemand mij vertellen waar het aan ligt. De tikken zijn heel netjes constant, lopen mee in snelheid met de toeren. het maakt niet uit of het blok warm of koud is.
15 jaar
Als je een tijdje met te weinig olie hebt rondgereden zou het een van de hydraulische stoters kunnen zijn.
model 1996 is een overgangsmodel. Sommige hebben hydraulische stoters, andere zijn 'gewoon' af te stellen.
Controleer dit eens.
Ralf
Ik weet niet zeker welke hij heeft maar aan de onderkant van het motorkap zit een sticker waar van alles opstaat hoe je het af moet stellen. Bij alles staat non-adjustable. Dus volgens mij regelt hij alles automatisch.
15 jaar
Het makkelijkst is dan<
demonteren van de linkse kleppendeksel. En kijken welke klepstoter speling heeft. Kijken of het hydraulische stoters ofwel stelbare zijn.
Indien ze af te stellen zijn, dan; kun je met een ringsleutel 10mm, en een punttang vooruit.
Zo niet, weet je welke stoter slecht is.
Ralf
Mijn vraag als het is wat jij zegt kan het dan kwaad om hier nog een week mee door te rijden. Kan zelf namelijk bijna niks met auto's en mijn ik kan niet eerder dan volgende week terecht bij mijn monteur. Ik moet toch wel naar het werk ;-)
15 jaar
Kan ik vanachter de PC onmogelijk zeggen.
Subaru motoren zijn de meest betrouwbare die er zijn, maar ook hier moet je zorgvuldig mee omgaan.
Als je eigen monteur nog op vakantie is, en je wil toch rijden, rij dan even langs een garagabedrijf, deze kunnen je vast wel een nuttig advies geven.
Ralf
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Impreza of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar