Hallo lezers,
Graag wil ik een vraag stellen over mijn Impreza 1800 GL sedan uit 1993.
Laten we eerst even voorop stellen dat ik al 4 jaar rond rij met deze Subaru met nog geen enkel mankement.
Geweldige auto en van binnen,buiten en aan de onderkant nog puntje gaaf. Ik zou het echt jammer vinden om deze auto in te moeten ruilen of voor de sloopregeling te gebruiken.
De laatste paar maanden zit ik echter te worstelen met een probleem van trillingen in de auto en in het stuur. Het lijkt vanuit de voorkant te komen. Ook lijken er wat hitteproblemen te zijn aan de voorkant, maar dit hebben ze nog niet kunnen plaatsen. Ik heb op deze forum al enkele antwoorden gelezen over trillingsproblemen met vooral verwijzingen naar remmen,aandrijfassen, naaf, etc,etc. Toch wil ik wederom de vraag stellen, omdat we er nog niet uitkomen wat het zeker is.
Het rare is dat de trillingen soms zeer sterk maar soms vrijwel niet aanwezig zijn bij een snelheid van ongeveer 100-130 km/h. Het kan zijn dat ik een week rondrij zonder problemen maar dan toch weer ineens trillingen heb. Je kunt misschien uitgaan van twee situaties.
- Geen trillingen bij 100-130 km/h , Wel zeer lichte trillingen in het stuur wanneer je remt
- heftige trillingen bij 100-130 km/h, zware trillingen in het stuur wanneer je remt
Enkele keren gehad op autobaan, maar het kan zijn dat het trillen ook zo weer stopt na 5 a 10 min rijden!
Wat is me opgevallen.
- Enkele maanden voor dit probleem was er af en toe een zacht hoog piepend geluid van de remmen aan de voorkant. Hier heeft de garage naar gekeken maar echter niets gevonden. Dit geluid is echter vanzelf weer uitgesleten en gestopt, maar het kan natuurlijk niet goed zijn.
Bij het remmen stopte het geluid ! Bij rijden kon je het horen !
- Hitteontwikkeling aan remmen,aandrijving of motor aan de voorkant ! Na een stuk rijden, ruik je en hoor je wat hitteontwikkeling aan de voorkant van de auto. Bij controle lijken de remmen en motor niet te heet te worden, maar toch ruik je iets en hoor je de warmte knisperen.
Wat hebben we al gedaan.
- Remschijven voorkant vervangen (niet origineel). Remblokken zelf zijn nog gangbaar en goed, slijtagestrepen op de oude remschijf rechts waren niet gelijkmatig. mogelijk te warm geworden en krom getrokken. De nieuwe remschijven leek even te helpen, maar helaas niet
- Banden achter en voor uitgebalanceerd
- Controle remmen, ophanging, lagers voorkant, geen problemen volgens garage.
Weten jullie wat meer te vertellen over dit probleem ?
Ik vermoed dat het misschien ligt aan een aandrijsas of toch nog de combinatie van remblokken en remschijven.
Voordat ik onderdelen ga vervangen wat met originele subaru onderdelen is het misschien nuttig om nog wat andere suggesties te horen.
Bij voorbaat dank
psssssss
(Ik heb nog nooit zo hard gelachen toen ik als enigste met mijn oude vierwiel aangedreven subaruutje de parkeerplaats af kon rijden na een hevige stortbui. Dit was in een weiland welke binnen een kwartier veranderde in een heftige modderpoel. Alle dure mercedessen, bmw's, volkswagens moesten met de trekker eruitgehaald worden en ik reed rustig langs de trekkers op richting de uitgang. Ik heb een half uur staan lachen hoe mijn kameraden met hun voorbumper aan het modder waren scheppen. Het is natuurlijk wel leedvermaak, maar ze maakte voor die tijd ook spot met de subaru, dus ........)
Groet,
Marcel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
slingering vd schijf meten
ook van eventueel de gemonteerde wielen
speling in voorwiel lagers
speling in stuur en fusee kogels
de hoesjes vd fusee kogels los halen en kijken of er geen roest inzit
dit kan de speling visueel verbergen
met rijden komt er echter zoveel kracht op dat er wel merkbare speling zit
Hi Jerry,
Bedankt voor je antwoord !
We hebben de Subaru nagekeken, tot zover zijn de kogels,lagers, etc,etc allemaal goed. Het lijkt toch te komen uit de remklauw rechtsvoor. Deze zou af en toe niet goed gangbaar zijn en daardoor aangelopen op de remschijf. Ze hebben de remklauw helemaal schoongemaakt en opnieuw goed gangbaar gemaakt (de rubbers,etc,etc waren allemaal nog goed). De rechter remschijf is een heel iets krom, maar niet serieus genoeg om meteen te vervangen. Ik rij nu 1 week rond zonder problemen, dus waarschijnlijk is het opgelost.
Is er toch nog een ander probleem, dan schrijf ik nog even.
Groeten,
Marcel
15 jaar
s6
en bedankt voor de feedback
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Impreza of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar