Vraag:
Dit is een beetje een vreemd geval. Ik had, twee maanden na aankoop een soort van 'ratel' uit het vooronder komen. Dit verschijnsel was te horen bij het nemen van een rechterbocht met trekkende motor en bij het accelereren over een hobbelige weg.
Aangezien de auto toch nog richting ANWB moest voor een keuring, heb ik dit vermeld aldaar. En jawel, in het keuringsrapport stond aangegeven dat de aandrijfas linksvoor gerepareerd of vervangen moest worden. Een leuk sommetje van zowat 500.
Nog leuker werd het toen ik, een nieuwe as rijker, een rechterbocht maakte. Ja hoor. De ratel zat er nog steeds!
Dus dan rijst de vraag: als een aandrijfas de boosdoener was en deze is vervangen door een gloednieuwe, dan moet de oorzaak duidelijk ergens anders liggen.
Mogelijkheden: het is de as rechts, en niet links
het is heel iets anders.
Vooral dat laatste houdt me bezig. Is er hier iemand die mij zou kunnen vertellen wat bij inveren en trekkende motor een ratelend geluid maakt en GEEN aandrijfas is?
Alvast bedankt!
Robert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
waarom ben je dan niet teruggegaan naar de garage?????????
drie mogelijkheden: verkeerde kant geen nieuwe as of de nieuwe as is een gereviseerde en ook niet goed .wiellager is niet waarschijnlijk
Is er genoeg vet tussen gesmeerd? Ook eens de rubbers van de stabilisatorstang nakijken. Dit zorgt voor een versterking van het geluid indien deze slecht zijn.
20 jaar
Beste mensen,
Dank voor deze suggesties. Aan de hand hiervan ben ik richting ANWB gegaan omdat ik vermoed dat de keuring omtrent dit gedeelte niet goed is uitgevoerd. We liepen tegen een aantal dingen op.
1) de linker aandrijfas is keurig vervangen en gemonteerd. Dat is dus het probleem niet. In ieder geval heb ik dat kunnen bewijzen.
2) Als ik alleen in de auto zit, is het geluid het meest hoorbaar. Ik ben met de keurmeester aldaar gaan rijden en ik moest de raarste capriolen uithalen om het gekraak op te wekken. Als je bedenkt dat hij en ik samen ruim over de tweehonderd kilo op de schaal brengen, lijkt het erop dat, hoe minder de auto uit de veren komt, hoe minder geluid is waar te nemen (als ik in mijn eentje in de auto zit en een rechterbocht maak, is het geluid heel makkelijk op de wekken).
3) we vonden een lading vet op de wagenbodem bij de rechterbinnen homokineet. Da's nu een verdachte.
4) heel vreemd. De uitlaat ligt in een soort 'tunnel', maar loopt daar min of meer diagonaal door (van voor naar achter). Verder vonden we een afgebroken steunpunt voor het ding.
Dus rijst het vermoeden dat de uitlaat bij een bepaalde hellingshoek in combinatie met trekkende motor gaat vibreren en het geluid veroorzaakt.
Hoe dan ook, ik heb de zaak bij de klachtencommissie van de ANWB neergelegd. Wordt vervolgd.
Arne, zodra ik het geluid weer hoorde na de vervanging, stond ik op de stoep bij betreffende garage. Zo is dit balletje gaan rollen.
Groet,
Robert
20 jaar
"Dit verschijnsel was te horen bij ..... het accelereren over een hobbelige weg. "
Bij mij was het de trekhaak die krap was gemonteerd tegen een deel van de uitlaat. Bij (normaal) accelereren bij stoplicht hoor je het heel luid. Maar niet altijd ....
20 jaar
Robert, Op 12 december heb je je laatste verslag gedaan van je problemen met je aandrijfassen van je Baleno. Daar ik momenteel met mijn Baleno Estate hetzelfde probleem heb ben ik erg benieuwd hoe dit verder is verlopen. Ook bij mij wordt aangegeven dat mijn beide aandrijfassen vervangen moeten worden à 500,00!!! Ik had al mijn twijfels maar na het lezen van jouw en andere berichten zijn mijn vraagtekens alleen maar groter geworden. Uiteraad als er anderen zijn die een zelfde ervaring hiermee hebben hoor ik dit erg graag.
Wacht met spanning je/jullie berichten af.
20 jaar
Sorry voor het heeeel late antwoord.
De ANWB is na een vol jaar en wat pressie van mijn kant over de brug gekomen. Men heeft de kosten van de ene aandrijfas voor hun rekening genomen.
De ene?
Inderdaad. De ANWB had de verkeerde as als rot bestempeld!!
Groeten,
Robert
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Baleno of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar