auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Suzuki Ignis 2004: ABS lampje blijft branden na lange rit

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: M13A, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 69

Beste kenners en prutsers,

Ik heb mijn Suzuki Swift uit 2003 vervangen door een New Ignis uit 2004. Maar deze heeft nog een paar dingetjes en ik wil er nog wat 'luxe' op en in aanleggen, daarom wat vragen in meerdere topics...
L
Vraag:
Ik heb er ruim 180 km mee gereden en het laatste stuk van ongeveer 12 km met ruim 130km uur (even checken) en toen ging het ABS lampje branden en blijft branden (en het achterraam trilde behoorlijk of was dat de binnenspiegel alleen...).
Nu heb ik nog nooit met ABS te maken gehad en vraag mij daarom af. Waar moet ik beginnen met zoeken naar de oorzaak? Dat zit bij voorremmen ergens toch?

Overigens remt de auto ook niet constant. Als ik een rempoging doe over een langer stuk weg (10 meter?) dan gaat de remdruk licht op en neer. Die is dus niet constant waardoor je een beetje het heen-en-weer krijgt. Verkoper gaf aan dat de achterrem segmenten vervangen zijn en meen ook nieuwe remleidingen te hebben gezien onder de auto (glanzend zwart, wat gek is voor een auto uit 2004 denk ik).

Ik denk dan iets maar wil eerst jullie reacties lezen.

*†* UPDATE 28-06-2003 23:00U ***
Ik merk ook dat als ik (rijdend of stil staand) de rempedaal in trap de achterremmen (in ieder geval zeker die aan de bestuurderszijde) kraakt. Is dit een probleem of gevaarlijk?

Geplaatst door

Arno Streekvos (480)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het beste kun je beginnen met het ABS systeem uit te (laten) lezen,
Een ABS storing kan diverse oorzaken hebben,
(ABS sensors(4), ABS pomp, ABS tandringen etc......),
*indien je flink remt en het ABS grijpt in, dan is het normaal dat het rempedaal
iets op en neer gaat, aangezien het ABS systeem op die manier voor komt dat
de wielen blokkeren, dat voelt een beetje als een "trillend" rem pedaal,
eerst maar eens uit laten lezen, dan weet je meer.

limbra 1655
vip badge

1 jaar

Bedankt voor het advies en de uitleg.
Het remmen is niet trillen o.i.d. (ik weet hoe een ABS ingreep voelt) hef is ongelijkmatig remmen. Ik weet niet hoe ik dat uit moet leggen. Alsof de remblokken wel aan blijven grijpen, maar niet constant met gelijke klemkracht. Het is dus niet los vast lost vast (repeterent als wanneer ABS actief is) maar golvend waardoor je geneigd raakt licht van voor naar achteren geslingerd r worden in de auto tijdens constant remmen. Het gebeurd ook niet door hard remmen maar juist vooral bij rustig remmen (zo is mijn rijstijl, ik sta nooit hard op de rem, tenzij noodzaak).

Het ABS lampje is weer uit gegaan en ik heb het al 20 km ook niet meer aan zien gaan. Maar dat er iets met hef remmen loos is weet ik wel.
Zie ook de update hier boven in het topic.

Wat ik nog vergat te vertellen:
Ik heb zelf een uitleesapparaatje en die zag een hele oude melding staan welke luidde 'Sensor zone 1 sensor 2 low power'.
Toen ik de fout wiste en de motor startte, een eindje reed en weer uitlas, verschenen er geen fout meldingen meer.

De ABS lijkt geen probleem te hebben. Er is en komt geen foutcode over de ABS. Wel over de sensor bij de KAT met een oranje motorlampje in het dashboard. Soms brand deze en soms is deze weer uit. En dus die foutmelding 'Zone 1 sensor 2 low power'.
Bedankt voor het mee denken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Ignis of stel zelf een nieuwe vraag.