Suzuki Alto: alto 1989 hapert op zeer gereserveerde momenten

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 0.8

Mijn suzuki alto loopt als een trein, en nooit problemen gehad (motorisch dan he).
Maar nu zijn we op vakantie naar engeland geweest (1100 km heen en 1100 km terug), en daar hebben we natuurlijk ook wat gereden (in totaal 3000 km gereden). Tijdens die 3000 km heb ik 4 keer mn probleem gehad.

Het probleem is dat de moter begint te haperen, zeg maar horten en stoten, soort botsauto gevoel, en als je dan het gas los laat, loopt de auto rustig uit (motor slaat niet af). Als je dan weer gas geeft komt het probleem weer. En 3 van de 4 keer was het op de snelweg, dus dan gaat het al snel te langzaam. De eerste keer van schrik 1 uur gewacht, en alles nagekeken enzo, maar daarna als het weer voorkwam, hoefden we maar 5 minuten op de vluchtstrook te staan met motor uit, en dan was het weer over.

Het probleem deed zich de eerste keer voor na +/- 700 km rijden (met tussenstop in calais), en net na een half uur filerijden. De tweede keer was na een uur door kleine binnenweggetjes crossen, waarbij het heel veel bult op en af ging, en heel veel optrekken en afremmen, en het ging steeds harder want ik had haast. De derde keer was op de terugweg, na 450 km rijden, vrij heuvelachtig, en mn zus had gereden stuk over snelweg, en ik had gezegd dat ze 90 km/h moest aanhouden, maar ze hield dat ook aan tegen de bult op, en dat was eigenlijk niet de bedoeling. En de vierde keer was ook nog steeds in engeland, na weer een eind door binnenweggetjes (hadden beetje verkeerde route uitgezocht om file op snelweg te ontwijken), en toen we weer de snelweg opreden was het raak. Het is dus meestal na een bijzonder situatie en als je daarna weer 90 gaat rijden of tenminste weer normaal snelheid.

Daarna heb ik de 450 km naar ons huis probleemloos gereden. Ik heb het probleem in nederland dan ook nooit gehad, en heb het nu ook nog niet gehad. Dus eigenlijk is het niet echt een groot probleem, maar ik vind het wel leuk om te weten wat het is.

Een anwb-man (kennis) dacht aan de ontsteking (ivm lijkt op uitvallen van een cilinder), maar alles was ongeveer vernieuwt en zag er nog goed uit. Anderen dachten aan brandstofsysteem, maar dan is de vraag waar? Het benzinefilter bleek tenminste wel heel vies te zijn, en die heb ik dus in nederland vervangen, en in engeland had ik hem schoongemaakt, maar na het schoonmaken heb ik het probleem dus nog 2 keer gehad.
Maar het kan nu dus zijn dat ik met het vervangen van het filter het probleem heb opgelost, maar ik kan het niet controleren, tenminste, pas volgend jaar als we weer op vakantie gaan. En ook nog: als ik het probleem heb, en anwb bel, is het probleem al over als ze komen, dus dat werkt ook niet.

Ik heb dit verhaal aan al heel veel mensen verteld (anwb, suzukialtoclub, suzuki-dealer) maar niemand wist iets, ja alleen benzinefilter was wel aan vervanging toe, maar is wel gek dat het dan zo heel weinig voorkomt. En ik had ook geen inhouden tegen bulten op bijv.

Maar misschien ben ik wat details vergeten, dus als u meer wilt weten moet u het maar vragen.
En wat er kort geleden vervangen gedaan is (voor reis engeland): nieuwe uitlaat, nieuwe accu, nieuwe radiateur, nieuw luchtfilter, nieuwe bougiekabels, nieuwe bougies, nieuwe contactpuntjes, nieuwe remblokken, nieuwe remschijven, nieuwe banden, nieuwe olie (+filter), nieuwe aandrijfas enz.
Dus dat zijn ook weer wat mogelijke oorzaken minder.

Ik hoop dat iemand het weet, al was het alleen maar om het gevoel dat je weet wat het probleem is, en hoe alle puzzelstukjes van ervaringen van het probleem in elkaar passen.

grt bert

bag

Geplaatst door bag (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Alto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Verkeerde benzine getankt in Engeland misschien?.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

brandstof filter vervangen
is een vaak vergeten/voorkomend probleem

bag (0), 16 jaar geleden

ik heb geen verkeerde brandstof getankt in engeland (alleen maar 95), maar zou je als je diesel/gas/euro98 tankt zo weinig problemen hebben??

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Alto of stel zelf een nieuwe vraag.