close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Suzuki Baleno 1997: Balk tussen de achterwielen is door geroest. Wat nu?

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld

Beste autokenners,

Tussen de achterwielen ligt een dubbele balk (een soort subframe, maar zover ik weet zit die tussen de voorwielen) waaraan onder andere de stabilisatorstangen van de achterwielen zitten (ik neem aan dat het stabilisator stangen zijn). Deze als een gondel eruit ziende balk zit aan de linkerzijde en de rechterzijde met 2 grote bouten vast aan de bodem van de auto. Bij mij is dat rechts bij 1 bout helemaal door geroest.

Mijn vragen zijn:

1. Hoe heet deze balk en wat is de functie?
2. Is lassen een goed idee of vervangen de enige juiste optie?
3. Wat moet ik allemaal los maken om de balk te kunnen vervangen?
4. Heb ik zeker een brug bij nodig en as steunen?
5. Komt het vaak voor dat dit vrij massieve deel spontaan door roest?

Alvast hartelijk dank voor jullie toelichting en uitleg!

Arno.

Geplaatst door

Arno Streekvos (480)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Balk vervangen is in mijn ogen de juiste weg , lassen is geen optie gezien de hoeveelheid roetschade.
Is op de brug natuurlijk makkelijker maar op de grond goed te doen.
Auto ophokken, uitlaat weg halen , stabilisatorstangen/dwarsgeleiders los maken .
De bouten waarmee het subframe vast zit aan het chassis zou ik de kop af slijpen als ze niet los willen daar kan je tegen een probleem aan lopen , als ze niet los willen kop er dus af , subframe er onder uit , bouten warm stoken en goed koud maken met water, griptang er op en voorzichtig heen en weer draaien met kruipolie en dan komt het wel los.

Bedankt kaleido1 voor deze heldere toelichting.
Maar is er echt niet meer nodig dan die stabilisatorstangen en de uitlaat? Komt het subframe er dan al onderuit? En wat kost zoiets in de sloop ongeveer denkt u?

Bedankt zover voor uw reactie.

Als ik de foto s zo bekijk , zit het subframe links en rechts met 2 bouten vast op je chassis , de dwarstangen van de achterwielophanging zitten op het subframe , er zal misschien nog ergens een beugeltje of leidinkje zitten , uitlaat zit in de weg , maar je kunt zelf denk ik toch gewoon er even onder kijken wat er allemaal dan nog meer aan vast zit , vrij simpele contructie lijkt me.
Kosten , geen idee ? simpel telefoontje lijkt me.

Probleem is opgelost. De schade leek veel groter dan gedacht, het was bijna uitsluitend oppervlakkig. Het kleine stukje waar wel een gaatje in zat is opgevuld en alles draagt weer als een huis. Helemaal super opgelost en de kosten vielen ook reuze mee. Ik heb een goed adres welke mij al eerder geholpen heeft voor weinig geld...

ik neem toch aan dat die dwarsbalk (subframe wel is vervangen? of zijn die fotos niet van jouw auto.

[quote=harry4203]ik neem toch aan dat die dwarsbalk (subframe wel is vervangen? of zijn die fotos niet van jouw auto.[/quote]

Ja is helemaal hersteld. Zit potdicht en muurvast en geen beweging of bros stukje meer in te vinden. Ze hebben er met hamers op staan rammen aan alle kanten en op de voorheen rotte plekken in de carrosserie van de auto ook. Alle roest is eruit. En niet alleen uit de balk maar uit de hele auto (was wel op aantal plaatsen nodig te herstellen). Ze hebben ook rondom de roest extra metaal weg gehaald en vervangen. Ter afwerking is er van binnen spul in gespoten en de herstelde plaatsen met 3 verschillende lagen beschermende lakken afgewerkt.

De auto is door de APK gegaan en ik heb verzocht zeer kritisch op roest te letten, maar ook de keurmeester zei (na kloppen op diverse plaatsen en visuele beoordeling) dat de auto uitstekend hersteld is.
Ik ben niet verbaasd want de man die het gedaan heeft staat tot in België bekend als een zeer goede hersteller van autoschade...

Kortom, ik ben er blij mee en dank voor de reacties hier.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Baleno of stel zelf een nieuwe vraag.