auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Suzuki Swift: check engine lampje

Bouwjaar: 1993

Hallo mensen,

Wie kan mij helpen, na het vervangen van de kat onder deze suzuki waarbij ik ook het spruitstuk moest demonteren ivm afgeknapte bout, gaat na ongeveer 40 Km het check engine lampje branden (code 13).
Nu heb ik hier al rondgekeken en oa gezien dat dit een massaprobleem kan zijn en dat er een draad van de uitlaat of het spruitsuk naar de massa moet lopen. Nu heb ik eens goed gekeken maar ik zie nergens een draad lopen en ook niet ergens een massa losliggen. Kan iemand mij misschien helpen wat ik kan proberen en of ik iets aan de lambdasonde kan meten, en zo ja weet iemand misschien welke waarden ik moet meten want ik heb begrepen dat de sonde zelf en spanning genereerd. Wie kan mij helpen, mijn dank is alvast goot.

Geplaatst door

Happy (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Code 13 is inderdaad de code van de lambdasonde de beste manier om het te meten is met een scopemeter alleen zijn die dingen niet echt veel voor handen je zou het kunnen proberen of ze bij een garage bedrijf je lambdasonde kunnen meten met een scopemeter of als zij een andere meet methode weten kunnen ze die toepassen. zelf bij mijn swift mk2 uit 89 zit ik ook met een probleem en ik wil ook de lambdasonde nameten nu weet ik dat we bij mij op school van die meters hebben en ik ga kijken of ik daarmee verder kom. want om de lambdasonde te gaan vervangen terwijl je niet eens weet of dat het is is een beetje zonde van de 130 euro die zo'n ding moet opbrengen. op een scopemeter worden een soort van grafiekjes getekend en kun je zien of de lambdasonde wel pendeld ik weet niet de waardes die een lambdasonde af moet geven en ik weet ook niet of een standaard multimeter snelgenoeg is om die spanningswisselingen weer te geven.

Groeten, Tjalling

Swifty11241 0

18 jaar

Beste Tjalling bedankt voor je reactie,
Ik heb zelf een scoop thuis (electronicafanaat) dus ga eens aan het meten. Zal het ook met mijn multimeter van Fluke proberen. Laat het wel weten zodra ik meer weet. Verdere reacties blijven welkom.

Bedankt, Roland

Happy 0

18 jaar

Op www.amt.nl staat een stuk over lambda sensoren ook over hoe je moet weten en wat voor waardes die moet hebben

Patrix 0

18 jaar

Hoi Patrick bedankt voor deze link, die ziet er erg intressant uit
ga meteen zoeken en laat weten als ik eruit ben gekomen (of niet)
Nogmaals bedankt

Happy 0

18 jaar

Nog even iets anders, wie weet er welke sensoren er in het uitlaatcircuit zitten. Is dit alleen een Lambdasensor of ziet er nog meer in bv een luchtmassameter.

Happy 0

18 jaar

Bij de latere versies van de Swift zijn de motoren uitgerust met EGR (uitlaatgas recirculatie) dit is geen sensor maar een systeem dat ervoor zorgt dat er voor zorgt dat er uitlaatgas naar het inlaatspruitstuk laat stromen bij bepaalde omstandigheden om zo de NOx uitstoot te reduceren. Bij moderne auto's maar dan praat ik over duurdere auto's en niet van bouwjaar 93 hebben 2 lambdasensoren in het uitlaatsysteem zitten 1tje voor de kat en 1tje erna om zo te controleren of de katalysator nog wel goed werkt. maar als het goed is zit er bij jouw swift maar 1 lambdasensor en dat is die in het uitlaatspruitstuk zit. en verder geen.

Swifty11241 0

18 jaar

He Tjalling, bedankt voor je uitleg nu weet ik zeker dat ik niet verder hoef te zoeken. Klopt het dat dit een 1 draads lambdasensor is, en moet hij aarde hebben zoals op ander plaatsen in dit forum wordt vermeld.

GRTZ

Roland

Happy 0

18 jaar

De lambdasensor is inderdaad enkeldraads en maakt massa op het uitlaatspruitstuk als de sensor slecht massa maakt kan het soms wel eens helpen om de rand waar de lambdasensor op afdicht zegmaar die op te schuren. dus niet de schroefdraad een de binnenkant zelf maar de rand aan de buitenkant van het uitlaatspruitstuk waar de lambdasensor tegenaan zit. soms helpt dit. laat het maar even horen als je meer weet of meer wilt weten.

Grtz

Tjalling

Swifty11241 0

18 jaar

Ik heb geprobeerd om ne het inspuiten van de sensor (WD40)en een nachtje wachten geprobeerd om hem los te maken maar dit lukt me niet. Heb je misschien handige tips om dit te doen of gewoon inspuiten en blijven proberen.

GRTZ

Roland

Happy 0

18 jaar

Een nachtje wachten is niet altijd nodig. je kunt ook eerder al proberen te gaan draaien misschien dat het dan wel lukt omdat na 1 nacht misschien de WD40 er al tussenuit gelopen is. het gebruiken van een echte kruipolie wil ook nog wel eens beter werken dan het gebruik van een multifunctioneel middel als WD40. wat ze soms bij garagebedrijven nog wel eens doen is het uitlaatspruitstuk rond de sensor heet stoken met bijvoorbeeld een gasbrander waardoor het uitzet of in elkgeval meer ruimte ontstaat zodat de lambdasensor er makkelijker uit te draaien is pas wel op dat je de draad of de sensor zelf niet beschadigd met de brander.

Grtz

Tjalling

Swifty11241 0

18 jaar

Van alles geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar (helaas) goed nieuws is wel dat hij opnieuw APK is gekeurt en dat de uitlaatgassen goed zijn (heel er blij maar begrijp het niet meer), ik ga zeker verder proberen en zoeken en als ik weer verder ben dan laat ik het weten.

Tips zijn altijd welkom natuurlijk.

Iedereen heel erg bedankt voor de tips en uitleg.

Grtz,

Roland

Happy 0

17 jaar

Misschien komt het door de wisseling van je kat. Heb begrepen dat bij oudere swiffies de code's voor een heel circuit kunnen zijn. Ik had steeds code 13 (lambdasonde) Deze was goed en het bleek mijn EGR te zijn. Probeer anders je ECU eens te resetten, ff je plus loshalen. Als ie het daarna nog doet heb je echt en storing.

daisyray05 0

17 jaar

Ik heb de accu al eens de hele nacht los gehad maar dit maakt hooguit de eerste 60Km verschil.
Na die ongeveer 60 Km gaat het lampje weer knipperen. Ik denk dat het misschien toch bijvoorbeeld een massa probleem kan zijn. Het probleem is echter dat ik deze er met geen mogelijkheid uit krijg. Ik heb al van alles geprobeerd tot en met het warmstoken met een brander toe.

Happy 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.