close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Suzuki Swift: Check management lampje

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 13BB

Bij een Suzuki swift 1300 met 16kleppen motor gaat op lpg na een lange rit het motor management lampje
branden. Foutcode P0420 Katalysatorsysteem cilinderrij no. 1, efficientie onder drempelwaarde.
Mogelijke oorzaak slechte katalysator, bedrading verwarmde lambda sonde no. 2.

Gemeten op lpg.

Spanning op lambdasonde 1 stationnair tussen 0.2 en 0.5 volt bij 2500 t/m tussen 0,1 en 0.3 volt
Spanning op lambdasonde 2 Stationnair tussen 0,1 en 0,6 volt bij 2500 t/m tussen 0,2 en 0,3 volt.

Ik heb helaas geen referentie gegevens voor lambda sonde 2.

Is de kat slecht of lambda sonde 2 ?

Graag advies.

Met vr. gr. Gerard

Geplaatst door

Gerard van Ingen (0)
badge

al 22 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Motor krijgt veel, veel, veel te weinig LPG.
Ik ben ook bang dat daardoor de kat ook overleden is. 2e lambdasonde mag niet pendelen.

Eerst maar eens testen op benzine als je het zeker wilt weten. P0420 komt echter pas terug na minstens 500 km!
Voor de test op benzine eerst met EOBD/OBD2 scanner de fouten wissen, worden ook de leerwaardes gewist.
Post de waardes van die test ook hier.

Vervolgens zorgen dat de motor wat meer LPG krijgt, want bij 2500 rpm is 0,3 volt max op de 1e sonde wel erg weinig.

N.B.: Vergeet de 2e lambdasonde of de bedrading daar van maar als oorzaak voor de P0420. Dat kan niet.
Die test is zo geconstrueerd dat je een werkende sensor nodig hebt om P0420 te krijgen.

oldford 0
badge

15 jaar

Oldford, bedankt voor je uitleg.

Gerard.

Nog even een vraag over het motormanagement lampje.

Bestaat er een schakeling voor evt. zelfbouw om de waarde van de 2e lambdasonde op een vaste spanning te houden en zodoende de ECU voor de gek te houden?

Gerard.

Men beweert van wel, ik denk van niet. Als de ecu slim is, ziet deze dat en krijg je toch weer een brandend lampje.
Bovendien, als de kat echt kapot is, krijg je hem ook niet meer door de APK.

oldford 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.