Suzuki Swift: co stationair te hoog,en er brand af en toe het check engine lam

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 monopoint inj

hallo

deze auto heeft de volgende kuren:

wagen houd af en toe in en vooral tussen 1000 en 3000 omw/min nu moet hij binnenkort voor de keuring en heb ik een 4gas test uitgevoerd. nu blijkt dat de wagen stationair tegen een co van 4 a 5% aan komt met een lamda waarde van 0,91 wat dus beide niet in orde is,bij 2500 omw/min is zowel lamda als co wel goed 0,01% en 1,03.
tevens gaat het check engine lampje af en toe op lange afstanden even branden..
ik heb al wynss injection cleaner geprobeerd met nieuwe brandstoffilter,en bougie's en verdeler+rotor vervangen
bougie kabels ook doorgemeten ook in orde.de vacuum slangen ook gecontroleerd,ook in orde nu las ik dat de luchttempvoeler onder het luchtfilter ook wel eens voor problemen kan zorgen..krijg je dan dit soort problemen? en is het co ook af te stellen bij een monopoint injectie? kon alleen de stationair schroef maar vinden.

nou hoop dat iemand me kan helpen gr Casi

Casi84

Geplaatst door Casi84 (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Swift? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

is je egr klep nog goed???

marcel7031 (0) PRO, 15 jaar geleden

Haal de carterventilatie eens los, wordt het dan anders?

BO-01 (0) PRO, 15 jaar geleden

Hallo,

ik had vandaag een swift voor de apk met hetzelfde probleem.

Ik heb een uitgebreide proefrit gemaakt en ook als de motor wam is gaat hij heel traag naar het stationaire toerental. Hij blijft bij gasloslaten een aantal seconden draaien op 1200t/min en zakt dan langzaam terug naar de 950t/min.

Ik heb de vacuum aansluitingen gecontroleerd, lijken in orde.
Op het gasklephuis zit een sensor met een groene stekker, aan deze kabel is een weerstand gemaakt? Vreemd??
Deze sensor is volgens mij voor de inlaatlucht temp.

Verder is het zo, dat de stelschroef voor het stationair toerental volledig is dicht gedraaid om het toerental onder de 1000t/min te krijgen. lijkt me ook niet normaal.

Als je het luchtfilter open maakt valt op de injector enorm veel brandstof inspuit.
Het HC staat stationair dan ook op +/-220ppm en het CO loopt op naar zo,n 2,5%
m'n lambda waarde staat op 0,9 en m'n CO2 zakt naar 12.

Mijn idee is dat de motor deels op z'n choke blijft lopen.

Heeft iemand hier verder ervaring mee???

Mvgr BO

Casi84 (0) PRO, 15 jaar geleden

re:robbie/marcel

ik heb de carter ventilatie losgehaald maar dit hielp niks..
tevens heb ik de egr klep gedemonteerd deze bleek vol met roet te zitten(verstopt) deze + de bijbehorende vacuum slangen leeggehaald ook de klep boven de egr klep schoongemaakt.
nogmaals 4 gas-test en net zoals BO-01 zegt loopt het eerst ff 1200 toeren en zakt daarna waarna het co weer omhoog schiet 4,5% en lamda zelfs 0,88 bereikte! ik heb ook z'n idee dat de motor op z'n koudstart loopt (choke)
morgen avond wordt de wagen waarschijnlijk uitgelezen, ik zal dan ook ff doorgeven of er foutcodes inzitten die er wat mee te maken kunnen hebben.

groet casi

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

en gasklephuis al eens zuiver gemaakt

Casi84 (0) PRO, 15 jaar geleden

BO, is die groene stekker niet vd injector? zit die links boven de gaskleppositiesensor? want bij zit de inlaatlucht temp volgens mij in de luchtfilter bak geschroefd met een zwarte stekker. volgens mij staat er trouwens nog wel wat over weerstanden die ertussen gezet zijn op deze site.. laat ff weten als je de oplossing hebt gr casi

Casi84 (0) PRO, 15 jaar geleden

ja het gasklephuis heb ik ook al schoongemaakt, ook enig idee hoe de koudstart ingeschakeld wordt?

BO-01 (0) PRO, 15 jaar geleden

De stekker zit aan de linkerkant v/d gasklep, de stekker van de injector zit inderdaad aan de andere kant boven de gasklep sensor.

Er zit inderdaad ook een sensor in het lucht filterhuis.

Als ik de groene stekker losmaak kun je geen gas geven want dan slaat hij af en is hij alleen nog maar met volgasgeven te startten en blijft niet meer lopen, het motor lampje brandt dan en een de knippercode is 23.
Volgens mij is dat storing temp sensor????

gr Bo

Casi84 (0) PRO, 15 jaar geleden

ja als ik zo een beetje op de site zoek lijkt code 23 idd op inlaatlucht temp..maar vind het wel raar dat hij als je die stekker eraf haald niet normaal meer te starten is..? hij moet er toch wel gewoon op aanslaan als het alleen de temp sensor is?.. als mn auto uitgelzen is of ik vind wat anders hoor je het wel.

groet casi

Casi84 (0) PRO, 15 jaar geleden

kheb de wagennogmaals aan de 4 gasttest gehangen, ditmaal tijdens het draaien de stekker vd lamda sonde eraf gehaald, de gegevens bleven ongewijzigd! lamda sensor defect?!of draad breuk? BO-01 wat gebeurt bij joun auto als je dit doet bij de 4 gas test?
gr casi

BO-01 (0) PRO, 15 jaar geleden

Dat weet ik eigenlijk niet, de auto rijdt momenteel weer dus ik kan het nu ook even niet uittesten.
Kan het zo zijn dat de lambdasonde defect is als de waarde bij 3000t/min in orde zijn??

gr Bo

Casi84 (0) PRO, 15 jaar geleden

nou kijk de 4gastest die die meet het zuurstofgehalte van de uitlaatgas,net zoals de lamda sensor doet.. als de lamda sensor defect is en de wagen vooral stationair te rijk is doordat de lamda sensor niet werkt zal hij waarschijnlijk door meer omw/min (dus ook meer lucht) een betere mengverhouding hebben waardoor de 4 gastester dit ook aangeeft... dit zou toch de reden kunnen zijn waardoor hij bij 3000 omw wel een goede co/ lamda verhouding aangeeft? gr casi

BO-01 (0) PRO, 15 jaar geleden

Goede morgen,

m'n collega heeft een kennis bij de suzuki en die heeft wat informatie gevraagt,
De weerstand tussen de kabel van de temperatuursensor is gedaan om de regeleenheid te foppen en leidt normaal gesproken tot een lager CO.

Wel komt het voor dat de injector lekt, er zit een O-ring in die je dan moet vervangen.

Ik ga dit dinsdag proberen.

Gr Bo

Casi84 (0) PRO, 15 jaar geleden

ok.. ja dat kan ik ook nog wel ff controleren.
kheb gister nog wel een mapsensor vd sloop gehaald om te proberen,dit hielp wel een beetje hij blijft nu langer op een goed co staan alleen trekt hem daarna wel weer omhoog. denk dat ik de inlaat temp sensor ook nog eens ga vervangen om te kijken wat ie doet. hoor wel of het heeft gewerkt bij jou. gr

Casi84 (0) PRO, 15 jaar geleden

bo-01

ik heb vh weekend nog een temp inlaatsensor geprobeerd,dit hielp echter ook niet.
kheb vandaag naar suzukidealer gebeld die zei dat er niet veel aan de hand kan zijn:
lamda sensor,brandstof druk of kleppen.
kheb de lamda sensor schoongemaakt en de kleppen gesteld(was ook wel nodig alle kleppen te strak) koud inlaat 15 uitlaat 20 warm inlaat 20 uitlaat 25
nogmaals 4 gastest uitgevoerd en wagen afgemeld! dus mischien ook wel een aandachts puntje voor joun auto.. nog bedankt voor de reactie's laat ff weten als je het hebt gevonden gr casi

BO-01 (0) PRO, 15 jaar geleden

Hoi,
ik ben vandaag verder gegaan met auto.
Ik heb de o-ringen v/d injector vervangen, de klepspeling gecontr deze was in orde.
Verder heb ik de carter ventilatie klep in het inlaatspruitstuk verv.
Na het vervangen van de lambdasonde was het CO weer in orde.
Wel is het HC en O2 nog wat hoog stationair, dit heeft waarschijnlijk met de ontsteking te maken.

success,
Gr Bo

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.