Mijn pas aangeschafte Baleno Wagon heeft een vreemd probleem:
Als ik het dimlicht aan heb staan dan dipt het om de 30 secondes, ongeveer 2 secondes lang. Het licht gaat dus niet geheel uit maar zwakt voor meer dan 50% af. Voordat ik de regelmaat had geteld dacht ik eerst dat het misschien een thermische beveiliging was maar nu weet ik het niet zeker. Kent iemand dit probleem en weet iemand de oplossing? Dynamo? Voltageregulator? ECU..?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Multimeter op de dynamo B+ en kijken wat er gebeurt met je laadspanning.
Ga ik doen (kan helaas pas zondag, ik hou jullie dan op de hoogte van de bevindingen).
Uiteraard had ik alvorens hier een vraag te stellen al wat gezocht, ik las al dat het een massageschakeld lichtsysteem was dus dat het aan het licht zelf lastig meten kan zijn in bepaalde gevallen.
Wat ik zal meten is bij lopende motor de laadspanning zonder licht aan en bij lopende motor de laadspanning met licht aan.
Omdat ik dit probleem alleen heb gezien op de snelweg weet ik niet of het bij andere snelheden heel anders is e.d. omdat alleen de snelweg donker was (en het dusdoende erg opviel).
12 jaar
Ik heb een voorlopige meting kunnen maken, niet geheel zoals gepland want de B+ kon ik niet makkelijk bij (die kant van de motor is erg krap, er zitten afgedopte stekkers op de dynamo en ik stond op een winderig, koud, open parkeerterrein met verkleumde vingers). Ik heb nu het voltage op de accu gemeten. Uiteraard zegt dit iets minder en helaas kon ik daar ook weinig aan ontdekken.
Bij motor uit direct op accu mat ik 12,88 tot 12,79 volt (aflopend in 50 secondes meting) en was er geen dip in het licht waarneembaar.
Bij stationair mat ik een redelijk stabiele 14,67 en gaf de motor en het licht een dip van 1 a 2 secondes na 30 secondes. Omdat ik dus ook de motor (die nog koud was en dus verhoogd stationair liep) ook iéts hoorde inzakken vermoed ik dat er een regelmatige stroomvreter bezig is.
Nu heeft deze auto een airconditioning. Zou het zo kunnen zijn dat, ook al staat de airco uit, de compressor om de 30 secondes even aan moet slaan om het systeem op druk te houden? Ik kan mij voorstellen dat dit genoeg stroom trekt dat de lichten hierbij even dimmen. Ik las al elders op dit forum dat de relais en zekeringen nog wel eens corrosievorming kunnen krijgen, dat zou bij elkaar genoeg weerstand kunnen opleveren om het licht te doen dippen wellicht.
Zit ik met deze gedachte op een juist pad..?
12 jaar
Ik ben er uit wat het is: Het is de koelvan die aanslaat. Er zit een vrij kleine accu in, tweemaal zo klein als de accubak, waarschijnlijk heeft deze te weinig Ah om de piek van inschakeling voldoende op te vangen.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Baleno of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar