Suzuki Jimny: Geen vermogen en zeer moeizaam aanslaan bij warme motor

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 16v

Hallo mede monteurs

Ik heb een probleem met een Jimny waar ik al een poosje mee bezig ben het volgende namelijk:

Wij hadden en Jimny in onderhoud klant had deze zelf gekocht in de handel, jaar mee gereden met plezier maar wou toch wat anders bij ons ingeruild en een andere wagen weer gekocht, wagen liep prima niks aan de hand.

Auto heeft paar maanden stil gestaan en is toen verkocht, afleverbeurt met filters en bougie`s je kent het wel.
2 maanden later komt de klant weer met als klacht koelvloeistof verlies en geen trekkracht.

Koelvloeitof verlies was makkelijk te verhelpen druk er op gezet lekte bij slangklem opgelost.
Dat andere is niet zo makkelijk, de auto is gewoon niet vooruit te branden, koude start prima, warm slaat niet aan tot eindelijk langzaam met hotten en stoten op gang komt.
Je hoort ook als je gas geeft het smoorgeluid, hij gaat ook niet harder dan 90 in de 4e versnelling.
Er zit 4x4 op en het maakt niet uit of deze in de 4h 2h of 4l staat het blijft hetzelfde.

Gedaan is : Controle ontstekingstijdstip/distributie is goed
Klepspeling is goed
compressie half warme motor 12 bar op alle cilinders
temp sensor vervangen
bdp was goed toch vervangen
inlaat goed uitlaat is vrij (gereden zonder voor de zekerheid)
gaskleppossitie sensor is goed
egr stond op een kiertje en vast dus hebben we dicht gezet met plaatje voor de zekerheid
bobine`s gemeten zijn goed , toch even gewisseld met een nieuwe 2x + 2 bougiekabels
kabelboom nagelopen
alarm gedemonteerd die zat zo raar gemonteerd dus gelijk maar eraf
lambda sensor doorgemeten is ook goed (heeft er eigenlijk niet veel mee te maken)
Map sensor werkt, gemeten tijdens rijden
brandstofleiding was lek hebben we gemaakt maar geen resultaat
drukregelaar brandstof werkt
gelijk de verstuivers bekeken zien er uit als nieuw
Co is rond de 4.5/6.0 % lambda rond de 700/850 dus veel te rijk op toeren komt de boel er weer redelijk bij
controle op lekke koppakking was positief geen lek vloeistof bleef mooi blauw
De jimny is uitleesbaar en je raad het al geen storing in het systeem

Het enige wat de klant heeft gedaan is dus 1 keer met de 4x4 gereden ( wat de vorige eigenaar eigenlijk nooit deed) ik denk dan kan het misschien zijn dat de auto wel in de voorwiel aandr zit maar de ecu in de 4x4 zit.

Ik begin nou dingen te denken om er toch achter te komen wat het zou kunnen zijn als iemand nog ideen heeft hoor ik deze graag, alsvast bedankt!


vr grt Leon

Leon28

Geplaatst door Leon28 (0) PRO , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Jimny? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

brandstofdruk te hoog? verstopte retour?

Leon28 (0) PRO, 12 jaar geleden

Nou de brandstof druk is niet te hoog , en om uit te sluiten dat de retour dicht zit ( of niet vold doorstroomt) heb ik even een bypas aangelegt met geen resultaat maar in ieder geval weer wat uitgesloten.

Maandag weer verder ..

Highway (115) PRO, 12 jaar geleden

[quote=Leon28]Co is rond de 4.5/6.0 % lambda rond de 700/850 dus veel te rijk op toeren komt de boel er weer redelijk bij[/quote]
Ik denk dat je het hier moet gaan zoeken. Het co is gewoon te hoog. Geen vacuumslang? kun je de sensoren bekijken misschien dat er een sensor een rare afwijking heeft of heb je dat al bekeken?

Leon28 (0) PRO, 12 jaar geleden

Nee vacuumslangen heb ik allemaal al gecontroleerd , alle sensoren gecontroleerd 1 voor 1 los en al rijden met de testkast kijken wat de waardes doen en geen aparte afwijking, voor de zekerheid de temp en de bdp gever vervangen omdat dit een kwaaltje blijkt te zijn.

Gisteren heb ik de verstuivers nog gereinigd met geen resultaat.

Highway (115) PRO, 12 jaar geleden

oke, ik zat te denken aan die klepjes waar die vacuumslangetjes aan zitten. Die zitten er ook 1 of 2 aan het inlaatspruitstuk weet niet of die van invloed kunnen zijn.

Wij hadden laatst een mirca met een slechte CO. Bougies na warme motor ook nog zwart, dus zou er 1 of meerdere 4 cilinders een beetje olie mee drinken? Zuigerveer dat vast zit of zo iets
Heb je cilinder lektest gedaan?

Ik denk maar een beetje hardop mee. De auto heeft een te rijk mengsel vandaar dat hij slecht loopt. De motor krijgt het allemaal niet goed verbrandt.
Als je nog geen cilinderlektest gedaan hebt zou ik dat eens proberen. Je compressie is wel in orde maar een klein lekje kan de boel wel verstoren.


Ow schiet me ineens iets te binnen. Is het zuivere benzine? Geen water, diesel of andere troep in de tank.
Ik herrinner me nu dat mijn collega ooit heeft lopen zoeken en uit eindelijk is de auto naar de importeur gegaan.
Die vonden in de tank benzine met andere troep. Klant had de schuur opgeruimd en alles wat brandbaar was in de tank gekieperd.

Leon28 (0) PRO, 12 jaar geleden

Nee die slangetjes had ik allemaal al afgedopt en mee wezen gaan rijden maar geen resultaat, het is ook puur roet en ook alle bougie`s dezelfde zwarte kleur, lektest heb ik nog niet gedaan en is een goede optie om te gaan doen.

Tank hebben we er onderweg gehaald vanwege gebroken leiding (kunstof tuutje) op de brandstof pomp en zag er allemaal goed uit zelfs het zeefje was helder, weet iemand trouwens of deze jimny een brandstoffilter heeft ? we hebben daar tervergeefs naar lopen zoeken maar kan dus niets vinden.

Motor loopt nu op bijna pure reiniger haha dus de injectoren zijn wel schoon ;-)

Michielrc7825 (0) PRO, 12 jaar geleden

je co % is veel te hoog en dat verklaart ook het slecht op toeren komen, koud is beter omdat ie meer kan verwerken.
vermoedt dat je injectoren te lang aangestuurd worden, of vanwege een sensor die niet juist aangeeft of vanwege een defecte computer ( ervan uitgaande dat je vacuumcontrole en controle op uitlaatlekkage voor sonde hebt uitgevoerd)
wat is je lambdasonde spanning? wat is je temperatuursensor voor waarde aan het geven?
groet michiel

ps: luchtfilter gecontroleerd?

Leon28 (0) PRO, 12 jaar geleden

Vandaag een andere brandstof pomp gemonteerd omdat de brandstofdruk toch net iets onder de waarden bleef maar heeft niet veel geholpen.

Temp sensor had ik al vervangen en als je rijd met de testkast er aan zijn de waardes allemaal goed, netjes 90 graden, lambda hadden we al even gewisseld maar geen resultaat, lambdasonde regelt alleen als deze op temp is, al knip je deze gewoon af dan moet de motor koud gewoon normaal trekken, daar ligt het echt niet aan, begin nu echt te twijfelen aan de ecu, ik heb dat nog maar 2 keer meegemaakt sinds ik monteur ben dus 2 keer in de 14 jaar zegt mij niet echt dat het daar aan kan liggen maar je weet het maar nooit he...


(luchtfilter is goed) heb ook gereden zonder filter maakt niets uit.

Highway (115) PRO, 12 jaar geleden

cilinderlek test ook gedaan?

Leon28 (0) PRO, 12 jaar geleden

Lektest gedaan vrijdag en lichte doorlaat naar carter, toch de cilinderkop eraf gehaald resultaat toch lekke koppakking, wat met een eerdere test (met vloeistof) er niet naar buiten kwam vloeistof bleef gewoon netjes blauw.

Er is al eerder mee geknoeid met deze motor want er ontbrak een originele kopbout in de plaats daarvan zat een normale M8 bout met het draad kapot dus waarschijnlijk nooit goed afgedicht geweest.

We gaan er mee verder als hij goed loopt na reparatie meld ik het hier even.

Highway (115) PRO, 12 jaar geleden

Lichte doorlaat naar carter, dus vandaar dat je niets merkte met de testvloeistof. Er komen geen gassen bij de koelvloeistof . Het lijkt er dus op dat er een cilinder of meerdere de carterdampen aan het verbranden was.

Leon28 (0) PRO, 12 jaar geleden

Nou Probleem is verholpen, rijd en start weer als vanouds !

Bedankt voor het meedenken en tot de volgende probleem zou ik maar zeggen.

Grt Leon

Highway (115) PRO, 12 jaar geleden

Leon,

leuk dat je het meld dat het ogelost is, maar wat heb je nu gedaan nieuwe koppaking en kopbouten en klaar?
Of nog meer handelingen?

Leon28 (0) PRO, 12 jaar geleden

Koppakking vervangen, kop gecontroleerd of deze krom was wat niet het geval was, kopbouten vervangen, tap door het draad gehaald omdat er bout inzat die er niet inhoorde en het draad daar beschadigd had maar gelukkig niet te erg zodat de boel niet vastgedraait kon worden.

Wat ook nog aan het licht kwam is dat het nokkenas tandwiel was beschadigd waar je door middel van pennetjes op de juiste plek kan zetten was ``uitgelubberd`` zodat als je het tandwiel los gedraait had het tandwiel gewoon 2 tanden kon verdraaien, dat verklaarde dat de distributie een halve tand verkeerd stond.

Er ontbrak nog een rubber afdichtring aan de achterzijde waar de bdp sensor in huist, daar zat alleen maar kit in gedrukt.
Pakking was echt slecht je hoefde niet echt goed te kijken waar deze had gelekt.
Kleppen weer gesteld nieuwe olie en oliefilter erin en koelvloeistof en starte gelijk olie blijft mooi schoon co en lambda waardes zijn weer zoals het hoort.


Dat was het al met al een aardige ``opknap`` klus maar goed wel weer van geleerd op opgelost.

Highway (115) PRO, 12 jaar geleden

Bedankt leo voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Jimny of stel zelf een nieuwe vraag.