Suzuki Grand Vitara: Gloeigbougie defect ?

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,0 TD

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort dat als ik mijn grand vitara na een avond stilstaan ga starten, dat er ongeveer 3 seconden iets te veel rook uit komt en dat hij onregelmatig loopt/op 3 cylinders. (dit verdwijnt dus allemaal na een seconde of 3)

Ik zelf dacht dat het te maken zou hebben met de gloeibougies. Die heb ik er dus uitgedraaid, en de weestand van gemeten.
De weerstanden waren van alle 4 de bougies het zelfde.
Maar als ik naar de puntjes van de gloeibougies kijk zijn ze van de eerste 3 cylinders gewoon zwart van de roet (normaal dus) maar die van de laatste (cylinder 4) zit een soort witte aanslag op. Het lijkt haast op kalk.
Is dit een teken van slecht functioneren van de gloeibougie, of heeft het ergens anders mee te maken ?

Hoop dat iemand mij verder kan helpen....

gegroet Vasco

Pieters

Geplaatst door Pieters (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Vitara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

omega8258 (0), 17 jaar geleden

lijkt idd op een kapotte gloeibougie. Enns je motor draait ontwikkelt hij zelf genoeg warmte om de brandsof te doen ontbranden, daarom verdwijnt de rook ook na een paar seconden. Is het trouwens grijze rook die je dan even ziet? Ik zou de gloeibougie wel vervangen, voorkomt problemen in de winter.

Pieters (0), 17 jaar geleden

Ja het is idd een iets grijze rook.

Maar wat ik zo vreemd vind, is dat de weerstand van de gloeibougies wel hetzelfde is.

Hertog (0), 17 jaar geleden

Als alle gloeibougie's dezelfde waarde hebben zouden ze theoretisch allemaal goed moeten zijn, óf kapot :-) Je zou de 4e die wit ziet even kunnen testen op de accu, stukje draad met n oogje eraan op de plus en de buitenkant tegen de min, beste manier om alle twijffel weg te nemen :-) heb het wel eens gehad dat ze volgens de multimeter goed zouden moeten zijn maar t toch niet deden, op deze manier even getest, snel en simpel. Dit kun je trouwens voor de zekerheid ook met alle gloeiers doen :-) Is het trouwens grijze rook idd? als een diesel niet lekker start (met onverbrande diesel door niet goed gloeien) zou je een beetje blauwachtige rook moeten zien. Witte rook duidt vaak op een lekke koppakking ergens langs n koelkanaal, kan echt heel minimaal zijn, dat zou ook de slechte start kunnen verklaren.

Pieters (0), 17 jaar geleden

Ik zal mogen ochtend nog een keer goed naar de rook kijken.
Maar als ik ze morgen op een accu aansluit horen ze dan gewoon rood gloeiend te worden ?

op mijn multimeter kreeg ik een waarde van 1,4 / 1,5 en op de gloeibougie staat dat de waarde tussen 14.000 en de 18.000 moet zijn. Dus die gemeten waardes lijken me vrij goed. Lijkt me dus vresselijk sterk dat ze allemaal stuk zijn,... hehe :p

In iedergeval alvast bedankt voor de reacties.

gegroet vasco

Hertog (0), 17 jaar geleden

Goede snachts.. :-) Ze kunnen wel rood gloeiend worden ;-) nee even zonder gekheid, 3 sec. zoiets moet genoeg zijn, dan voel je meteen of ze het doen, let wel op dat je je vingers niet verbrand :-) Wat de waarde betreft, meen dat de meeste rond die waarde zitten, 1,4 tot 1,8 idd maar dat durf ik niet zeker te zeggen. Succes iig, ben benieuwd..

Pieters (0), 17 jaar geleden

Hier 2 foto's van de gloeibougies.
Rechts is de goeie, en links is met de rare witte aanslag die ik bedoelde
[url=http://img222.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img222.imageshack.us/img222/5968/...[/img][/url]
[url=http://img148.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img148.imageshack.us/img148/8481/...[/img][/url]

Pieters (0), 17 jaar geleden

Ik heb vanmorgen toen ik de auto starte op de rook gelet, maar er was amper meer rook. Dus ik heb iemand gevraagd die er een keer bij was toen ik de auto starte (paar dagen terug) en die zij dat er blauw achtige rook uit kwam (diesel rook dus).

Verder heb ik vanavond de gloeibougies even aan het stroom gehad, en ze werden gewoon heel mooi heet en rood gloeiend (na nog geen seconde)

tot mijn grote verbazing zag ik dat het tankje van de koelvloeistof bijna leeg was (tot het onderste streepje) helaas weet ik niet of dit allang zo is.
Ik heb het tankje dus weer gevuld tot maximum en zal er de komende dagen even op letten of het zakt. Want als het zakt lijkt het me op een lekke koppaking, of in het ergste geval een kromme kop. :(
Maar dan is die blauwe rook ook weer onverklaarbaar, of hij moet het verkeerd gezien hebben.

en anders blijft volgens mij alleen de verstuiver nog over. ??
Kan een verstuiver die blijft hangen (en dus een straaltje geeft i.p.v. nevel) voor witte aanslag op een gloeibougie zorgen ?

hoop dat je het allemaal nog begrijpt.

gegroet Vasco

Pieters (0), 17 jaar geleden

probleem is gevonden. Koppaking is lek. vandaar ook de witte gloeibougie.

ga deze week even de kop demonteren laten vlakken en nieuwe pakking er tussen zetten. hierna zal het probleem vast verholpen zijn.

toch bedankt voor het meedenken.

gegroet Vasco

Pieters (0), 17 jaar geleden

Had de kop naar een revisie bedrijf gebracht. Bleek alleen dat de kop gescheurd was :(:(
Nieuwe kop gekocht. en gelijk even distributie riem vervangen.

motor loopt weer als een zonnentje

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Vitara of stel zelf een nieuwe vraag.