Suzuki Alto: Koelvloeistof uit expansievat gedrukt

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,0 GL

Hallo,

Ik heb zaterdag een keurignette Alto gekocht met 139000 km op de teller.
De vorige eigenaar (2de) was uiterst zuinig op de auto en reed er weinig mee.

Er is in augustus 2012 een nieuwe radiateur opgekomen, dat is slechts 650 km geleden.

Gisteren was plotseling mijn expansievat leeg ??
1,5 liter bijgevuld, in de radiateur en het expansievat.
Als de motor warm begint te draaien zie je de koelvloeistof in het expansievat borrelen.
Als de motor op temperatuur is wordt de koelvloeistof uit de overdrukslang gedrukt die op het expansievatdeksel zit.
Dit gaat in redelijk rap tempo en het komt zelfs uit de radiateur via het expansievat naar buiten.....

Wie o wie weet wat dit te betekenen heeft???????
Wat zou ik hier aan kunnen doen?????

Groet,
Christiaan

blaakmaster

Geplaatst door blaakmaster (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Alto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

kaleido 1 (965) PRO, 11 jaar geleden

99.999999999 % koppakking eruit.

blaakmaster (0), 11 jaar geleden

Dat zou niet best zijn.... Is vervangen duur?

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Het zal wel een lekke cilinder kop pakking zijn oid.. Maar er moet wel eerst goed diagnose gesteld worden. Daarom is het nodig dat eerst het systeem nogmaals wordt gevuld en correct ontlucht. Als daarna voordat de bedrijfs temperatuur is bereikt er steeds opieuw weer luchtbellen in de pot opstijgen?? of het niveau wordt veel hoger??? dan is het echt zover,,,

kaleido 1 (965) PRO, 11 jaar geleden

99.999999999 % koppakking eruit.
Deze vervangen met de thermostaat , blijft niet altijd heel.
Kosten is verschillend , kijk eens op mijn garage .nl
Ik weet niet hoe handig je bent , maar is ook redelijk goed zelf tedoen , is nog een beetje huis tuin en keuken techniek.
Of samen met een handige buurman/ kennis.

blaakmaster (0), 11 jaar geleden

Vandaag tot een (hopenlijk goedkope) conclusie gekomen.
De thermostaat is kapot, deze blijft dicht staan (even getest in een pannetje water op het fornuis).
De koelvloeistof raakt hierdoor aan de kook.....

Ik hoop dat dit de oplossing is want dat scheelt veel geld en werk.....

Maandag even een thermostaat halen en dan testen, wordt vervolgd.

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

wordt zeker vervolgd .......

kaleido 1 (965) PRO, 11 jaar geleden

Schroef hem weer in elkaar ,zonder thermostaat , als hij nu weer borrelt en alles eruit gooit , is de koppaking zeker kapot.

blaakmaster (0), 11 jaar geleden

Ralf-Jensen, wat bedoel je precies??
verwacht je dat de thermostaat niet de oplossing is??

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Ja, dat verwacht ik. Maar voor jou kan het geen kwaad om allereerst de thermostaat te vernieuwen. Geeft je zelf een goed gevoel, en heb je het geprobeerd. Maar een test zoals Kaleido vermeld is ook OK . Zonder thermostaat laten warmdraaien.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Met het weer van afgelopen weken heb je meestal de kachel op heet staan. Dan is er koelwatercirculatie en afkoeling via de kachelradiateur.. Bij een buiten temperatuur welke 20 graden lager ligt dan gemiddeld zal de thermostaat weinig te openen hebben.. Als de overdrukdop correct werkt kan de temperatuur wel tot meer dan 120 graden oplopen eer de koelvloeistof gaat koken. Je kan heel misschien alleen geluk hebben als het koelsysteem niet goed ontlucht is geweest, en daarbij de dop stuk is. Bij elkaar te weinig kans denk ik. Om zeker te zijn van een lekke koppakking kun je de bougies verwijderen en bij gesloten kleppen en geblokkeerde motor perslucht druk op die cilinder zetten..zo nofig dit herhaal je dit voor elke cilinder. Bij lekke kopakking gaat het dan borrelen. Als na demontage een of rwee bougies geroest of nat zijn van het water?? hoft de test niet gedaan te worden..

blaakmaster (0), 11 jaar geleden

Hallo allemaal,
Auto naar een vriend gebracht die trekkermonteur is. Hij wilde de koppakking wel vervangen en evt de kop laten vlakken, ook voor n vriendenprijs.

Na een half uur al telefoon, thermostaat is stuk. Even getest in pannetje water en er kwam geen beweging in.

Nieuw thermostaatje gehaald voor 13,- en een paar liter koelvloeistof.
Starten, warm laten draaien........probleem opgelost!!!

Iedereen bedankt voor zijn of haar bijdrage.

kaleido 1 (965) PRO, 11 jaar geleden

Die defecte thermostaat had je zelf toch ook al geconstateerd ?
Toen niet even geprobeerd zonder thermostaat ?
Had je toch een week gescheeld .
Nu maar afwachten of de thermostaat geen schade aan de koppakking aangericht heeft.
Gr. Ferrie

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Alto of stel zelf een nieuwe vraag.