Hallo,
Ik heb net de bougies van mijn swift 1.0 GL (3 pitter) vervangen, nadat de vorige versleten waren. Ik heb de bougies gebruikt die in het instructieboekje aanbevolen werden (NGK BPR6ES). Nu had ik de op de vorige bougies wel koolaanslag gevonden, maar dacht dat dat kwam omdat ze al erg oud waren. De nieuwe bougies zagen er echter na 4 dagen ook erg zwart uit. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? Zelf vermoed ik een te rijk mengsel, omdat je aan het eindstuk van de uitlaat ook wat koolaanslag ziet zitten..
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het zou idd een te rijk mengsel a.g.v. te rijke afstelling danwel verstopt/vervuild luchtfilter kunnen zijn, maar ook het veelvuldig rijden van korte stukjes zorgt voor een zwarte aanslag op bougies en in de uitlaat. Echter, sinds de afschaffing van loodhoudende benzine is de uitlaat nooit meer mooi grijs en kan derhalve aan de uitlaat ook niet betrouwbaar genoeg gezien worden of de afstelling correct is. Kijk anders na een lange rit nog eens naar de bougies, maar indien je geen klachten hebt en het verbruik normaal is, zou ik de bougies lekker laten zitten.
Bedankt voor je reactie. Ik vind het juist zo vreemd dat de bougies zwart worden, ookal wordt er dagelijks zo'n 35 km mee gereden op snelheden van 60-100 km/h. Het luchtfilter is ook schoon. Maar idd wat je zegt ik heb verder geen klachten, behalve dat de motor een beetje veel herrie maakt, maar dat zal wel liggen aan de 3-cilinder motor. Ik ga van het weekend eens eenlink stukje rijden over de snelweg en zal dan de bougioes nog eens nakijken. Weet je trouwens ook hoe je de carburateur precies moet afstellen? Is dit zelf te doen of heb je daar speciale apparatuur voor nodig?
18 jaar
Om de carburateur GOED af te kunnen stellen heb je op zijn minst een CO-meter nodig. Bovendien kan het ook geen kwaad om het ontstekingstijdstip te checken en de klepspeling te controleren. De motor werkt slechts dan optimaal wanneer alle vitale delen in goede staat verkeren en optimaal functioneren.
18 jaar
Zou het daarna ook nog zin hebben om de cilinderkop schoon te schuren, omdat daar dan ook koolaanslag op zit, of zou die dan wel vanzelf verdwijnen?
18 jaar
Er zal altijd koolaanslag in de cilinderkop zitten. Dat is niet te voorkomen. IK zou de cilinderkop vooral lekker op zijn plaats laten zitten en eerst vorenstaande in orde brengen. Ga daarna eens een lekker stukje te rijden en zorg er voor dat het blokje goed warm is VOORDAT je gaat "scheuren". De cilinderkop verwijderen terwijl je eigenlijk geen gerichte klachten hebt, lijkt me niet zinvol en ook niet goedkoop. Begrijp echter wel 1 ding: wanneer je een tijdje lekker op de snelweg aan het knorren bent en je vervolgens via de bebouwde kom weer naar huis rijdt, kunnen de bougies juist van dat laatste stukje stadsverkeer weer verkleuren naar zwart. En om je eerlijk te zeggen: ik heb geen flauw idee welke kleur de bougies in MIJN auto hebben..... Ik haal ze er pas uit wanneer ze aan vervanging (qua kilometers) toe zijn OF eerder ter controle wanneer er klachten over het starten of beroerd rijden zijn. Je zou nog wel kunnen checken of de elektrodenafstand van de bougies correct is. Verder zou ik mij er niet heel druk om maken, tenzij de motor allerlei mankementen vertoont danwel opvallend veel motorolie verbruikt.
18 jaar
Oke, ik zal het wel proberen, verder loopt het motortje eigenlijk wel lekker, geen hoog olieverbruik of andere klachten. Bedankt voor je tips.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar