Hallo,
Ik heb een probleem met de koplampen van m'n Swift uit 1992. Ze branden namelijk niet!
Laat ik even zeggen wat ik al geprobeerd heb:
Nieuwe lampjes
Zekering
Massa oogje en ringetjes klein beetje opschuren tbv contact
Controleren of alle stekkertjes wel vast zaten en voor de zekerheid nog even aanduwen
maar niks hielp helaas.
Toen kwam laatste de ANWB langs en heb hun even gevraagd, hebben alles doorgemeten maar was allemaal in orde; hij vreesde eerst een kabelbreuk ergens. Ook dacht hij dat 't misschien de schakelaar was maar aangezien de stadslichten en knipperlichten wel gewoon werken kan dit (gelukkig) niet. Toen ging hij onder 't stuur wat prutsen (ik wist eerst niet dat daar ook nog zekeringen zaten) en na enig aanduwen werkte het weer! Ik helemaal blij maar na een dag of twee deden ze het weer niet! Ik heb een paar draadjes aangeduwd toen en toen deden ze het weer. Tot gisteren, toen ik weg wilde rijden deden ze het niet, ik wat aanduwen weer maar ze bleven uit en ik krijg ze met geen mogelijkheid meer aan.
Heeft iemand een schema voor de stekkertjes die daar zitten? Welke regelt wat? In het bijzonder wil ik uiteraard weten welke draadjes verantwoordelijk zijn voor de koplampen. Ze lijken allemaal vast te zitten maar misschien zie ik er toch nog een over 't hoofd. Ik heb daar trouwens ook al alle zekeringen vervangen / gecontroleerd maar ze blijven uit ...
Heeft iemand een idee?
Bedankt alvast!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
meten van af de zekeringen
Let op dim en grootlicht zijn massa geschakeld!!
Hans
Ja dat zei de persoon van de ANWB ook al. Maar kan je dat in iets meer lekentermen proberen uit te leggen?
16 jaar
Dat zal ik proberen. Om een lamp te laten branden moet er stroom op staan en je moet een massa hebben. Bij een plus geschakeld systeem heeft de lamp altijd massa en door de licht schakelaar zet je er stroom (spanning) op dan is de kring rond en zal de lamp gaan branden.
Bij jouw auto massa geschakelde verlichting staat er dus altijd spanning op de lamp en word de kring rond gemaakt door de schakelaar die dus de massa inschakelt.
Als je dan meet bij de lampen ,meet je daar dus plus en daardoor zou je in de war kunnen raken want je verwacht dat daar pas plus op komt te staan als je de schakelaar inschakelt.
Hans
Ah ok, dank je voor je uitleg, :) Snap ik dat ook.
Maar goed, doormeten bij de zekeringen? Het vervelend is dat het wel gelukt is door een oplossing die lijkt op een los stekkertje ... Niemand die een schemaatje heeft? Ik las hier ergens anders al dat Suzuki die niet zo graag uitdeelt? Jammer is dat.
16 jaar
Volgens mij zit het probleem in de schakelaar of stekker aansluiting van de lichtschakelaar in het dashbord. Haal de kap er maar eens af die er overheen zit kun je er zo bij.
Hans
stekker in de stuurkolom kan het ook zijn ,even opnieuw solderen
stekker van de schakelaar op de zekeringkast branden de contacten ook vaak door.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar