Ik twijfel of de lamdasonde van mijn samurai stuk is. (Motor mét injectie)
Kan iemand mij vertellen hoe ik deze kan uitmeten ? (Ohm-meter?)
P.S. Het is een sonde met één draad.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Met een GOEDE multimeter. Zet deze op "volt". Tijdens het lopen moet de spanning varieren tussen de 0,1 en 0,9 volt. Meet je een constant voltage, is de sonde stuk.
[quote=moderator]Met een GOEDE multimeter. Zet deze op "volt". Tijdens het lopen moet de spanning varieren tussen de 0,1 en 0,9 volt. Meet je een constant voltage, is de sonde stuk.[/quote]
Alvast bedankt voor de snelle reactie, ik ga dit morgen direct testen.
Grtn,
Koen
16 jaar
[quote=KJS][quote=moderator]Met een GOEDE multimeter. Zet deze op "volt". Tijdens het lopen moet de spanning varieren tussen de 0,1 en 0,9 volt. Meet je een constant voltage, is de sonde stuk.[/quote]
Alvast bedankt voor de snelle reactie, ik ga dit morgen direct testen.
Grtn,
Koen[/quote]
Kan de lambdasonde ook getest worden als deze gedemonteerd is ? Bij het starten valt hij onmiddellijk stil, dus heb niet de tijd om te meten als hij loopt.
Als ik de stekker van de sonde uittrek, blijft hij draaien maar kan bijna geen gas geven ....
Op stationair toerental blijft hij draaien met de sonde afgekoppeld. Bij insteken van de stekker valt hij direct stil. (Ontsteking valt dan weg)
16 jaar
Nee, de sonde kan niet los gemeten worden. Die wisselende spanning is het best te meten boven de 1500 toeren. Dus even iemand gas laten geven op dat toerental en dan meten met een aangesloten sonde.
Het is natuurlijk wel noodzakelijk dat het uitlaatspruitstuk goed massa maakt met het motorblok.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Samurai of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar