close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Suzuki Alto: linker of rechter homokineet

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine

Hoi,
Mijn Suzuki Alto tikt in bochten naar rechts. Ik vermoed dat dit de homokineet is, maar welke zou dit dan moeten zijn? De linke rof de rechter homokineet? Ik hoor graag van jullie!
groeten
Douwey

Geplaatst door

douwey (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als je naar rechts stuurt wordt je rechter wiel het sterkst uitgestuurd. Rechts lijkt dan ook het meest logische.
Als een homokineet in de problemen komt produceert hij automatisch ook meer wrijvingswarmte.
Je kunt dus direct na een iets langere rit met je hand voelen welke homokineet het warmste is.
Soms is alleen het vet te ver ingedroogd en als je er op tijd bij bent kun je volstaan met het toevoegen van een flinke lik MoS2 vet onder de hoes.
Groet, Johan.

johan 56 0

14 jaar

[quote=johan 56]Als je naar rechts stuurt wordt je rechter wiel het sterkst uitgestuurd. Rechts lijkt dan ook het meest logische.[/quote]
Weet je dit wel zeker Johan.....?
Ik hou het op de linker homokineet.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Zeker? tuurlijk niet. Wel dat het rechter wiel het sterkst wordt uitgestuurd (binnenbocht). waarom denk jij de linker Paul?

johan 56 0

14 jaar

De meeste kracht komt op het moment van het naar rechts sturen op de linker homokineet.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Ik dacht dat het differentieel die kracht gelijk verdeelde en dat de linker homokineet in een bocht naar rechts iets meer toeren draait zodat juist de rechter homokineet met zijn iets lagere toeren en sterkere uitslag de zwaarste klus heeft in een bocht naar rechts.
Maar ik heb geen opleiding in mechanica gehad. Zeg het maar als ik het mis heb.
Groet, Johan.

johan 56 0

14 jaar

beste johan,


hier hoef je geen mechanica voor gestudeerd te hebben,als je een bocht naar rechts neemt dan helt de auto naar links over waardoor het linkerwiel meer druk op het wegdek krijgt...simpel toch.


gr john

[quote=johndoornbosch]beste johan,


hier hoef je geen mechanica voor gestudeerd te hebben,als je een bocht naar rechts neemt dan helt de auto naar links over waardoor het linkerwiel meer druk op het wegdek krijgt...simpel toch.


gr john[/quote]
Ja, dat snap ik, maar dan heb je het over zijwaartse en neerwaartse belasting van de wielophanging en de carrosserie. Toch niet over de voortstuwende en richtingveranderende krachten die op de homokineet komen?
Zolang niet één van de banden doorslaat wordt de voortstuwende kracht op de homokineten toch gelijk verdeeld door het differentieel?
gr. Johan.

johan 56 0

14 jaar

het wiel die het meeste druk uit oefend op het wegdek zal ook de meeste krachten te voorduren krijgen tijdens voortstuwende belasting,in dit geval de linker dus (links heeft dan minder slip dan rechts).



gr john

Goed je oren gebruiken geeft ook vaak een idee welke zijde het is.
Voor de rest moet ik Paul en John gelijk geven..........

moderator 0
badge

14 jaar

Weer wat bijgeleerd. Moet ook bekennen dat ik in eerste instantie bij een bocht naar rechts meer zat te denken aan inparkeren met scherp uitgedraaide wielen.
Bedankt.
Vriendelijke groet, Johan.

johan 56 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Alto of stel zelf een nieuwe vraag.