Suzuki Baleno: Lucht in koelsysteem

Bouwjaar: 1996, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Ik ben sinds kort in bezit van een Suzuki Baleno 1.6 uit 1996.
Vrij snel na de aanschaf kwam ik tot de ontdekking dat de verwarming niet echt warm werd, ook na lange ritten was hij niet meer dan lauw.

Vervolgens heb ik de thermostaat gecontroleerd welk defect bleek te zijn, deze bleef namelijk open staan.
Deze is vervangen door een nieuwe thermostaat waarna er lucht in het koelsysteem ontstond.
Deze lucht hoopt zich met name op in de kachelradiator en verdamper waarna ik niet meer in staat ben om op LPG te rijden (de verdamper bevriest).
Ook de verwarming werkt niet meer, en met de winter in aantocht is dit geen fijn vooruitzicht.

Na een rit forceert de lucht veel koelvloeistof het expansievat in, wat vervolgens via een slangetje overloopt.
Via de radiatordop laat ik telkens de lucht ontsnappen.
Als ik denk alle lucht er uit te hebben wordt de verdamper weer heet en de kachel lekker warm, en als ik de auto heb laten afkoelen en ik wil weer gaan rijden zit het syteem weer vol met lucht.

Wie weet wat er aan de hand is en hoe ik de lucht er uit krijg?

Nick88

Geplaatst door Nick88 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Baleno? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Systeem ontluchten. De lucht hoopt zich op op hoogste plekken ervan.(kachel, radiateur, motorblok, enz. Zorg dat het reservoir gevuld is tot boven die hoge plekken. Veelal zitten er ontluchtings nippels op de hoge plekken, Nippels opendraaien tot er vloeistof uitkomt. Soms moet je hoge plekken in slangen naar beneden drukken om de lucht te verplaatsen. Ook het met twee handen inknijpen en loslaten van de onderste waterslang zal lde lucht richting expansie vat sturen. Door de auto scheef te plaatsen kun je ook de lucht verplaatsen. Dit kun je allemaal doen bij koude en stilstaande motor. Als op een plaats waar je lucht vermoedt kun je de bovenkant van een slang wat ruimte geven totdat er vloeistof uit komt. Als er geen ontluchtingsnippel in het thermostaathuis zit kun je een gaatje van 1 mm boren in de klep van de thermostaat, als dat er niet al in zat? de lucht van de motor komt nu in de bovenste slang terecht.

paulmichiel (0) PRO, 12 jaar geleden

Rijd eens op benzine, verdamper kan lek zijn waardoor er gas in het koelsysteem komt.

Indien op benzine zelfde probleem koppakking lek of kop gescheurd. Er komen nl uitlaatgassen in het systeem.

Succes!

Nick88 (0), 12 jaar geleden

De verdamper is gecontroleerd en lekt geen gas.
Ik heb vandaag de themostaat vervangen door het oude defecte exemplaar dat open blijft staan, hiermee is het probleem verholpen.
Het is natuurlijk geen blijvende oplossing, maar ik weet nu niet waar ik het probleem moet zoeken.
In de radiator blijft het niveau gelijk, en er komen ook geen luchtbellen naar boven.

Het ontluchtingsventiel in de nieuwe thermostaat zat wel vol met een of andere smurrie, ik zit er over te denken om deze week nog het gehele koelsysteem te spoelen.

Iemand suggesties hoe ik dit moet doen?
Bij de automaterialenhandel hebben ze flessen, je vult het koelsysteem met gewoon water en doet zo'n fles er bij, laat het een kwartier circuleren en laat het weer weglopen. Heeft iemand ervaring met dit spul?

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Dit spul helpt wel. Maar het is de vraag of het afdoende is. Zo veel mogelijk pluggen verwijderen Waterslangen losmaken. en overal met de tuinslang van weerskanten inspuiten net zolang tot water helder is. en blijft. grotere delen, zoals, motorblok,radiateur, expansievat, gasverdamper steeds opnieuw vullen en leeg laten lopen in verschillende standen.
Zit er een gaatje in de klep van de nieuwe thermostaat? Zo nee boor er eentje in van 1 mm. (dan kan de lucht en daarna de vloeistof erdoor om de bovenste slang te vullen. door het kleine gaatje kan het vollopen met vloeistof wel even duren. De thermostaat zorgt dat de motor op temperatuur komt en blijft. Ook de verwarming functioneert dan veel sneller en veel beter.

johan 56 (0), 12 jaar geleden

Hallo Nick,
heb je een suzuki thermostaat gekocht? Er zijn namaak op de markt die veel problemen geven.

Voor de verwarming van de verdamper wordt er een bypass in het kachelcircuit gemaakt waardoor er erg veel koelvloeistof door de verdamper jaagt die bijna niet afgekoeld weer bij cilinder 1 binnenstroomt.
De kachelradiator krijgt daardoor een lagere circulatiesnelheid en kan dus ook minder warmte afgeven.
Als je direct na het T stuk in de slang naar de onderkant van de verdamper een soldeerdopje 12 mm plaatst (met een slangklem vastzetten) en daar eerst een 4 mm gaatje inboort, dan houd je verdamper genoeg circulatie (= warmte) over om goed te functioneren en de kachel heeft weer een hogere circulatiesnelheid en kan dus meer warmte afgeven.
Ook komt de koelvloeistof met een lagere temp. bij cilinder 1 aan waardoor die effectiever gekoeld wordt.
Na montage altijd eerst een paar kilometer op benzine rijden, ook wat hogere toeren, om de luchtbellen uit het circuit te rijden en bevriezen van de verdamper te voorkomen.

Als je voelt dat de verdamper goed warm is kun je weer op gas gaan rijden.
Succes,
Johan.

Nick88 (0), 12 jaar geleden

Hartelijk bedankt voor jullie reacties.
Ik heb vandaag het koelsysteem doorgespoeld met gewoon water, en daarna met de oude (schone) koelvloeistof.
Vervolgens alles weer afgelaten, nieuwe themostaat opnieuw geplaatst en het systeem gevuld met koelvloeistof. Alles een tijdje laten lopen tot de lucht er uit is.
De problemen lijken nu voorbij.
De verdamper en kachel worden meteen warm, ook gaat de themostaat netjes open als de wijzer over de helft is (temperatuur sensor).

Hopelijk blijft nu alles goed werken.

Cor van jaarsveld:
De nieuwe thermostaat had een gaatje, daar zat een soort klepje in, echter zat dit al meteen vast (was scheef gaan zitten) na de eerste keer, ik heb dit klepje er uit geknipt zodat de lucht er fatsoenlijk doorheen kan.

johan 56:
Op het moment wordt de verwarming weer lekker warm, mocht de doorstroming een probleem blijken dan zal ik je tip zeker uitvoeren.

johan 56 (0), 12 jaar geleden

Het verschil merk je vooral bij -10C of kouder.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Baleno of stel zelf een nieuwe vraag.