Suzuki Ignis 2004: MIL brand vaak, verbruikt 1 op 8 en viel uit bij gas los

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: M13A, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 69

Hallo allen, daar ben ik weer,

Mijn huidige Suzuki Ignis die ik pas 5 maanden bezit vertoonde al mechanische problemen, maar nu ook iets motorisch.
- Eerst kwam ik er achter dat het verbruik erg hoog is. Rijd zo'n 380 km op een tank (en ik ben echt een zuinige auto gebruiker).
- Toen zag ik het ABS lampje paar keer aan gaan, maar is gestopt na vervangen remblokken (waren echt op)
- Nu gaat regelmatig het MIL aan en volgt bij uitlezen error P036 Bank 1, Sensor 2 (achterste Lambda Sensor?).
- Paar dagen terug reed ik van huis weg voor een ritje van 9 km, toen viel bij elk verkeerslicht of bocht (bij gas los) de motor helemaal uit tot ik op bestemming was. Daar heeft de auto 3 uur stil gestaan en daarna starten en probleemloos terug naar huis gereden. Nu 3 dagen later. Is dat probleem niet meer terug gekeerd.
Wel gaat na wissen errors het maar 1x goed. Als ik de auto voor de 2e keer start, gaat weer de MIL aan in het dashboard en het verbruik blijft ook extreem hoog (rond 1 op 8).

De vraag lijkt mij te voorspellen:
Kan iemand mij advies geven wat er mis is met de auto m.b.t. bovenstaande gegevens?

- Ik heb de lambda sensor achter de KAT eruit gehad. Die ziet er nog vrij nieuw uit, in ieder geval nieuwer dan de automotor.
- Bougies lijken ook vrij recent vervangen (zit Bosch Platinum in)
- De bobines en kabels dito.
- De injectoren en andere stekkers los gehad. De contacten glimmen mij allemaal nog tegemoet
- De auto start heel goed. Trekt heel goed op en lijkt ook goed vermogen te hebben.
- Wel blijft het gas korte tijd hangen na het los laten van het gaspedaal op 1000 à 1500 toeren en zakt na een aantal seconden heel langzaam terug naar 500 toeren. En daarin loopt de motor niet heel strak stationair. Er zit wel een hele kleine schommeling in. Maar slaat niet (meer) af.

Serieuze tips zijn heel welkom!
Bedankt.

Arno Streekvos

Geplaatst door Arno Streekvos , lid sinds 12 jaar geleden

🌟 Black Friday Superdeals bij Coolblue! 🛍️
Mis het niet! Scoor ongelooflijke kortingen op elektronica en witgoed tijdens de Black Friday uitverkoop bij Coolblue. Beperkte tijd, ongekende aanbiedingen. Klik en bespaar nu op jouw favoriete producten!

2 Reacties

Plakkie, 1 week geleden

Als iets nieuw er uit ziet is wil het natuurlijk niet zeggen dat het niet tuk kan zijn.
Als er geen originele lamda geplaatst is kan het gerust zijn dat je deze foutmeldingen krijgt.
Dit soort sensoren moet je gewoon vervangen voor origineel

    Dank voor uw reactie en mee eens.
    Ik heb dan ook voor de zekerheid een lambda sensor in de sloop gekocht en ga die morgen (als het even droog is) er even in schroeven.

    Maar ik ben ook nieuwsgierig of een ervaren iemand weet of de genoemde kwalen samen misschien op een herkenbaar probleem wijzen. - Arno Streekvos, 1 week geleden
    Kan heel goed hoor als de Lamda verkeerde waardes aangeeft zal de ecu de boel proberen bij te regelen.
    Met als gevolg te veel of te weinig brandstof.
    En dat geeft weer problemen zoals jij ze omschrijft. - Plakkie, 1 week geleden
    Oké, nou morgen eens kijken of het succes heeft.
    Ik laat het weten, maar zal dan ook eerst een halve tank leeg moeten rijden om daarna het verbruik in te schatten (tankmeters in dashboards vertrouw ik niet zo).
    Ik hoop dat u gelijk krijgt in ieder geval :-) - Arno Streekvos, 1 week geleden

Arno Streekvos, 1 week geleden

UPDATE 19/11/2023

Lambda Sensor vervangen.
2x starten, gas geven en uitschakelen. MIL blijft aan.
Foutcode gewist (MIL uit) en mee gaan rijden. Na 8 km MIL weer aan.
Uitgelezen:
Dezelfde foutcode komt terug (bank 1, sensor 2). Deze is dus juist vervangen...

Help!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Ignis of stel zelf een nieuwe vraag.