Hallo allen, daar ben ik weer,
Mijn huidige Suzuki Ignis die ik pas 5 maanden bezit vertoonde al mechanische problemen, maar nu ook iets motorisch.
- Eerst kwam ik er achter dat het verbruik erg hoog is. Rijd zo'n 380 km op een tank (en ik ben echt een zuinige auto gebruiker).
- Toen zag ik het ABS lampje paar keer aan gaan, maar is gestopt na vervangen remblokken (waren echt op)
- Nu gaat regelmatig het MIL aan en volgt bij uitlezen error P036 Bank 1, Sensor 2 (achterste Lambda Sensor?).
- Paar dagen terug reed ik van huis weg voor een ritje van 9 km, toen viel bij elk verkeerslicht of bocht (bij gas los) de motor helemaal uit tot ik op bestemming was. Daar heeft de auto 3 uur stil gestaan en daarna starten en probleemloos terug naar huis gereden. Nu 3 dagen later. Is dat probleem niet meer terug gekeerd.
Wel gaat na wissen errors het maar 1x goed. Als ik de auto voor de 2e keer start, gaat weer de MIL aan in het dashboard en het verbruik blijft ook extreem hoog (rond 1 op 8).
De vraag lijkt mij te voorspellen:
Kan iemand mij advies geven wat er mis is met de auto m.b.t. bovenstaande gegevens?
- Ik heb de lambda sensor achter de KAT eruit gehad. Die ziet er nog vrij nieuw uit, in ieder geval nieuwer dan de automotor.
- Bougies lijken ook vrij recent vervangen (zit Bosch Platinum in)
- De bobines en kabels dito.
- De injectoren en andere stekkers los gehad. De contacten glimmen mij allemaal nog tegemoet
- De auto start heel goed. Trekt heel goed op en lijkt ook goed vermogen te hebben.
- Wel blijft het gas korte tijd hangen na het los laten van het gaspedaal op 1000 à 1500 toeren en zakt na een aantal seconden heel langzaam terug naar 500 toeren. En daarin loopt de motor niet heel strak stationair. Er zit wel een hele kleine schommeling in. Maar slaat niet (meer) af.
Serieuze tips zijn heel welkom!
Bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als iets nieuw er uit ziet is wil het natuurlijk niet zeggen dat het niet tuk kan zijn.
Als er geen originele lamda geplaatst is kan het gerust zijn dat je deze foutmeldingen krijgt.
Dit soort sensoren moet je gewoon vervangen voor origineel
Dank voor uw reactie en mee eens.
Ik heb dan ook voor de zekerheid een lambda sensor in de sloop gekocht en ga die morgen (als het even droog is) er even in schroeven.
Maar ik ben ook nieuwsgierig of een ervaren iemand weet of de genoemde kwalen samen misschien op een herkenbaar probleem wijzen.
1 jaar
Kan heel goed hoor als de Lamda verkeerde waardes aangeeft zal de ecu de boel proberen bij te regelen.
Met als gevolg te veel of te weinig brandstof.
En dat geeft weer problemen zoals jij ze omschrijft.
Oké, nou morgen eens kijken of het succes heeft.
Ik laat het weten, maar zal dan ook eerst een halve tank leeg moeten rijden om daarna het verbruik in te schatten (tankmeters in dashboards vertrouw ik niet zo).
Ik hoop dat u gelijk krijgt in ieder geval :-)
1 jaar
UPDATE 19/11/2023
Lambda Sensor vervangen.
2x starten, gas geven en uitschakelen. MIL blijft aan.
Foutcode gewist (MIL uit) en mee gaan rijden. Na 8 km MIL weer aan.
Uitgelezen:
Dezelfde foutcode komt terug (bank 1, sensor 2). Deze is dus juist vervangen...
Help!
1 jaar
UPDATE 22 JAN 2024:
Het gaat allemaal langzaam, maar ik ben inmiddels een stuk verder.
Bij een garage waren ze bereid kosteloos het inlaatsysteem aan een lektest (rooktest) te onderwerpen.
Er zijn lekken gevonden op 3 plaatsen:
- Onder het draaiende deel (veer) van het gasklephuis (flink lek)
- In de haakse korte slang vanaf het gasklephuis
- De pakking van de EGR klep
Een vraag:
Ik heb inmiddels een vervangend gasklephuis gevonden, maar zou ik deze zelf kunnen plaatsen? En nog tips waar ik op moet letten?
En nog een vraag:
Kan het lekken van de inlaat (zoals hier het geval is) leiden tot APK afkeur?
Wordt vervolgd en alvast weer dank voor de reacties.
9 maanden
UPDATE MAANDAG 4 MAART 2024
Door omstandigheden kon ik niets aan mijn auto doen. Maar eindelijk is dan het gasklephuis vervangen en het lek bij de EGR klep gedicht. In de haakse rubberen buis / slang zat geen lek. Deze zat hoort met aan iedere zijde een brede slangenklem vast te zitten, maar beide klemmen zaten los. Dit heb ik dus vast gezet.
En is het opgelost?
Ja en nee.
Ik heb inmiddels 100 km gereden en het MIL (motorstoring lampje) is nog steeds uit.
Maar de auto rijd 1 op 10 op de snelweg, ik durf niet te bedenken wat gecombineerd (laat staan) stadsverkeer mij aan benzine kost.
Ook blijft het gas nog steeds 3 tot 5 sec hangen terwijl de gasklep direct terug gaat en sluit.
Ik heb de 3 sensors / schakelaars rond de gasklep ook getest door de stekkers los te trekken met een stationair draaiende motor.
De temp sensor los trekken maakt dat de temp meter in dashboard uit valt en de radiateur ventilator op volle toeren gaat draaien (dus die werkt).
De Map sensor stekker los trekken maakt dat het stationair toerental veranderd en zich daarna redelijk corrigeert.
De stekker op het gasklephuis zelf los trekken (stappen motor?) maak dat de motor bijna afslaat omdat het stationair toerental behoorlijk instort alsof de motor elk moment kan gaan stoppen.
Alles in de inlaat lijkt verder dus goed te functioneren.
Maar wat gebeurd er als de EGR klep vast zit?
Ik vraag dit omdat ik deze er af gehad heb (om het lek in de aansluiting te dichten) en deze leek niet helemaal gesloten te zijn, terwijl ik de EGR handwarm in mijn handen had.
Dat klopt toch niet?
8 maanden
De auto is ingeruild.
Ik heb nu een Chevrolet Spark Bifuel uit 2012.
5 maanden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Ignis of stel zelf een nieuwe vraag.
1 jaar