Suzuki Swift 2005: motormanagement lamp

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: M15A, Motorinhoud (cc): 1500, Vermogen (kw): 75

Mijn Suzuki Swift, 1.5 van 2005 geeft sinds kort ook onder het rijden een verlicht motormanagement lampje. Hij rijdt verder goed, geen haperingen, vermogensverlies of wat dan ook.
Moest voor de keuring en dit bouwjaar wordt net niet afgekeurd op instrumenten., Co2 meting was verder goed.
Uitgelezen en code 0031 gekregen, voorste Lambdasonde te lage spanning.
Stekker auto gemeten, spanning was goed, op weerstand bleek de sonde niets te meten, dus geen verbinding.
Nieuwe sonde gekocht, meting weerstand op de sonde gaf verbinding.
Sonde gewisseld, echter lamp blijft nog steeds branden. Ik heb verhalen gelezen dat er na het vervangen van boordcomputer, twee lambda sondes en nog veel meer ellende de lamp uiteindelijk is uitgeschakeld ( knip).
Dat laatste lijkt me niet echt de bedoeling, maar een hopeloos duur traject ook niet.
Kan er iemand iets zinnigs over zeggen, liefst een ervaringsdeskundige. Ik laat hem maandag nog een keer uitlezen.
Het manuel verwisselt in de verschillende hoofdstukken nog al eens van nummer van de sonde en de kleur van de stekker.
Bij voorbaat dank.

Leon de Kock

Geplaatst door Leon de Kock (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Swift? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Is na het wisselen van de voorste lambda sonde de foutcode gewist? Zo nee, dan kan het 2 of 3 dagen duren voor de lamp uitgaat.
Heb je een originele lambda sonde gebruikt? Want vaak is de weerstand van de verwarming van aftermarket sensors te veel afwijkend.
En dan krijg je dezelfde melding weer terug.

Ik zou die verhalen maar met een korrel (vat) zout nemen. Dat zijn dan amateurs/beunhazen die er geen verstand van hebben.

Diagnoseoplocatie.nl (0) PRO, 8 jaar geleden

hahaha die verhalen zijn hopelijk echt niet waar (inderdaad amateurs/beunhazen). Wat Oldford zegt; gebruik orginele sensoren en wis de codes. Sowieso kan je op de sensor wel de goede waardes meten, maar dat moet je dan wel ook op de computer doen (of data uitlezen), want de sensor produceert zijn eigen signaal, dus als er onderbreking is, dan komt dat niet aan.

succes

mvg diagnoseoplocatie.nl

Leon de Kock (0), 8 jaar geleden

Het trieste verhaal had ik gelezen op het Suzuki forum en blijkt dus echt waar te zijn, helaas.
Terug naar mijn verhaal en jullie hebben het al geraden. Ik als leek verwachtte meteen resultaat. In het digitale manuel stond in het schema wel iets van "2 driving cycles", maar heb daar niet echt conclusies uit getrokken.
Heb wel twee rondjes gereden, met een stop en contact uit, maar het lampje ging niet uit. Toen ik later thuis was en de auto op de parkeerplaats ging zetten mistte ik iets in mijn gezichtsveld. Het motormanagement lampje was uit.
Ik heb gebruik gemaakt van een originele sonde en voor montage gemeten. De oude gaf bij weerstandsmeting geen verbinding aan en deze, gebruikte sonde gaf een waarde binnen de marge.
Dus eigenlijk was het probleem bij het plaatsen van dit bericht al opgelost, alleen wist ik dat toen nog niet.
Ik heb de sonde kunnen wisselen zonder allerlei onderdelen te verwijderen. Ik heb daar een ringsleutel voor aangepast, lees ingekort om een slag te kunnen maken. Heb daar voor wel de stekker even moeten ontleden.
Volgens het manuel moest ik voor het demonteren van deze sonde de voorbumper en de radiator uit bouwen. Deze optie was sneller en eenvoudiger.
Dank voor het meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.