Suzuki Baleno: motormanagement leidt een eigen leven

Bouwjaar: 1999

een heel apart probleem:

Een en ander begon als volgt: tijdens mijn vakantie in Zweden dit voorjaar, viel mij op dat het stationaire toerental van mijn Baleno 1.8 nou niet bepaald stabiel was. Na er een tijdje op gelet te hebben, kwam het volgende patroon naar voren:

stationair toerental: 750, zakt naar 500
toerental loopt snel op naar 1500-2000 en blijft daar tussen de 5-10 seconden.
Toerental valt abrupt terug naar ongeveer 500
Toerental loopt snel op etc. etc.

Vooral als er een stroomverbruiker aanstond, zoals de airco, was dit verschijnsel onafwendbaar.

Genomen acties:

Ik heb de gaskabel een stukje strakker gezet. Zonder stroomverbruikers is het stationair toerental nu ongeveer 900 of iets meer. Met verbruikers is dit meestentijds 750.

Zolang ik het toerental boven de 6-700 hou, is er niets aan de hand. Kom ik eronder (zoals in filerijden), dan begint het feest weer.

Bijkomend verschijnsel is dat, als ik na een koude start met redelijk gas en ietwat slippende koppeling wegrij, het motormanagement het toerental in de buurt van de 2500-3000 houdt. je kunt je voorstellen dat dit een ietwat nerveus weggedrag oplevert.

Na het doorlezen van de Suzuki Vraagbaak (Olving) kreeg ik het idee dat het iets met de stationairregeling te maken heeft, maar aantonen kan ik het niet.

Heeft iemand enig idee?

Dank bij voorbaat! Het zou leuk zijn als ik weer eens met airco aan zou kunnen filerijden, zonder dat ik om de haverklap op mijn rem moet gaan staan omdat Soes:) ineens haast krijgt.

Groeten,

Robert

Boetje

Geplaatst door Boetje (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Baleno? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Ronny10459 (0), 19 jaar geleden

hallo, dit is inderdaad een zeer vervelend probleem , meschien
is de oxygeen censor (lambda sonde) defect (verkeerde mengsel -
samenstelling), het kan ook zijn dat de gasklep censor een
verkeerd signaal doorgeeft (deze is af te stellen) ook denk ik
aan een vervuild injectie systeem . natuurlijk is het zinloos
en duur om alles te vervangen , ik zou de computer laten uitlezen
en kijken welke storing hier uit komt.
sucses Ron.

opelfan (0), 19 jaar geleden

ooit al eens meegemaakt bij suzuki , bleek de MAP sensor te zijn . Uitlezen bij de dealer is de boodschap
groeten m

Boetje (0), 19 jaar geleden

Ik heb de auto zojuist weggebracht, dank voor het advies!

Groet,

Robert

Boetje (0), 19 jaar geleden

Beste mensen,

Een interessant verhaal! Uitlezen gaf geen enkele negatieve reactie (dus gewoon code 1-2). Wat graven in de vraagbaak gaf mij het idee dat er iets met de stationairloop niet helemaal lekker zat. Dus de stationairmotor (hoe heet dat ding in het Suzukisch?) eraf gehaald en lekker laten badderen in de reiningsvloeistof.

Wellicht prematuur, maar stationair handhaaft hij zich nu, zowel onbelast als belast rondom de 700-750 toeren. Geen BMW-gedrag in de file meer en geen Porsche-neigingen tijdens het wegrijden na de koude start. Ik heb zelfs midden in de file de airco, de blower én de achterruitverwarming aangedaan en het stationair toerental bleef constant.

Het lijkt er dus op dat het probleem is verholpen. Hoera!

Groet,

Robert

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Baleno of stel zelf een nieuwe vraag.