Suzuki Baleno: Startprobleem bij warme motor

Bouwjaar: 1997

Mijn recentelijk gekochte 2de hands Suzuki Baleno uit 1997 (lpg G3) heeft regelmatig startproblemen. Hij start pas na een aantal malen proberen. Dit probleem doet zich alleen voor als ik al eerder op de dag een stuk heb gereden en de motor nog warm is.

Vorige week naar een garage geweest en de garagehouder wist zogenaamd meteen wat er aan de hand was: accu kapot. Accu laten vervangen, probleem opgelost leek het. Maar na 2 dagen weer zelfde probleem. Er moet dus iets anders aan de hand zijn.

Naar andere garage (die niks met lpg kon). Hebben wel even in auto gereden, onder motorkap gekeken en enkele malen gestart tot het probleem zich voordeed (dat noem ik pas service!). Hun conclusie: computer die overschakeling van gas naar lpg regelt is defect of werkt niet goed meer. Echt zeker wisten ze het ook niet.

Kunnen er nog meer oorzaken zijn? Wie weet raad?

En als die computer echt kapot is wat kost dat grapje dan?

Verder moet ik nog het volgende vermelden:

Wanneer ik op benzine rijd, schokt de auto. Probleem doet zich alleen voor onder de 100 km/u. Het lijkt erop of de benzinetoevoer niet gelijkmatig verloopt. Heeft dit nog iets met bovenstaand probleem te maken of is het iets dat er los van staat?

Steve11148

Geplaatst door Steve11148 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Baleno? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Jos W (0) PRO, 19 jaar geleden

Steve , maak de auto eerst op benzine goed aan het lopen , kijk

daarna wat ie op gas doet.

Steve11148 (0), 19 jaar geleden

Bedankt voor de tip, Jos.
De auto heeft waarschijnlijk bij de vorige eigenaar een hele tijd stilgestaan. Was onder andere te zien aan de banden en aan het vuil op de auto.
Ik zal eens 50 liter benzine oprijden, misschien dat het probleem dan (gedeeltelijk) opgelost is.

Steve11148 (0), 19 jaar geleden

Ik heb vanmiddag een flink stuk op benzine gereden. Het traject Tilburg - Venlo heb ik als testtraject gebruikt.

Af en toe heb ik overgeschakeld op gas om te kijken wat de motor deed. Ook wanneer ik stilstond heb ik geprobeerd met stationair draaiende motor over te schakelen. Voorheen sloeg hij dan meteen af, maar nu bleef hij de meeste keren lopen. Het lijkt er dus op dat het effect heeft om een tijdje op benzine te rijden.

Tevens ben ik drie keer bij een tankstation gestopt. Heb de motor afgezet en een aantal malen opnieuw gestart. Al die keren startte hij meteen. Zowel op gas als op benzine. Het probleem lijkt dus opgelost.

Nu moet ik niet te snel juichen.

Het tweede probleem: schokkerig rijden en inhouden op benzine blijft zich voordoen. Tevens slaat de motor bij rijden op lpg af als je bij een snelheid van 120 km/u de koppeling intrapt (bijvoorbeeld bij stoplicht of einde snelweg). Dit gebeurt bij benzine niet, dan blijft hij stationair draaien. Door het nalezen van een aantal threads op deze site ben ik erachter gekomen dat dit probleem zich vaker voordoet bij 1.8 Baleno's op lpg. Vreemd. Ik zal de leidingen eens laten schoonmaken.

Steve11148 (0), 17 jaar geleden

Uiteindelijk is er nooit een oplossing gevonden voor dit probleem. Heb er ook niet echt naar laten kijken omdat niemand precies wist wat het kon zijn. Dat was de auto niet meer waard. Waarschijnlijk hebben de vorige eigenaren de auto helemaal afgeragd en daardoor is de motor vernield o.i.d. Had nl. ook regelmatig last van backfires, steeds vaker afslaan bij stoplicht, etc. Er moet dus welhaast iets beschadigd zijn.

Ooit rook ik een gasluchtje in de auto, heb verdamper laten vervangen. Probleem opgelost, maar startte nog voor geen meter als motor warm was.

Het stotterend lopen op benzine is wel opgelost door bij een kleine beurt het brandstoffilter te vervangen.

Inmiddels is de auto verkocht voor een spotprijsje. Versnellingsbak was nl. recentelijk kapot gegaan.

Hierdoor heb ik wel geleerd om wat beter uit te kijken bij het kopen van een auto en in het vervolg laat ik regelmatig een grote/kleine beurt uitvoeren.

jhessels (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik heb ook zeer slechte ervaringen met een suzuki op gas. Ook met meer merken trouwens. Je bent uiteindelijk meer geld kwijt aan onderhoud dan je bespaart met zo'n systeem.
één en al ellende!!!!

Steve11148 (0), 17 jaar geleden

[quote=jhessels]Ik heb ook zeer slechte ervaringen met een suzuki op gas. Ook met meer merken trouwens. Je bent uiteindelijk meer geld kwijt aan onderhoud dan je bespaart met zo'n systeem.
één en al ellende!!!![/quote]
Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Als je een goede auto met een goed werkende installatie hebt, kun je jarenlang probleemloos rijden. Zeker als je veel kilometers maakt, dan blijft de kilometerprijs laag. Reed met de Suzuki voor 15 cent per kilometer (alle autokosten inclusief) en dan komt dat nog doordat de reparatiekosten in totaal zo'n 1600 euro bedroegen en doordat de auto voor een prikkie weg moest vanwege de vele mankementen die hij al had toen ik hem kocht. Was gewoon een miskoop. Niks aan te doen.

jhessels (0) PRO, 17 jaar geleden

Een Suzuki is over het algemeen een zeer betrouwbare auto. Gooi je er gas in dood en dood zonde. Het is gewoon een feit. Wij willen ze in ieder geval niet hebben en het onze klanten niet aan doen.
Een baleno is zelfs een tydje de betrouwbaarste auto geweest, maar niet met gas. Het wil gewoon niet, ja de eerste tyd en na enige tyd komt de ellende. Ik herken precies uw probleem.

Ieder z´n eigen mening natuurlijk. Maar koop een diesel echt veel betrouwbaarder!!

Op gas moet je koken!! Zijn de eigen woorden van een gas specialist.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Baleno of stel zelf een nieuwe vraag.